Hyundai Equus er en fuld størrelse luksus fire-dørs sedan, der forsøger at tilbyde en virkelig luksuriøs oplevelse uden at koste så meget som de fleste fuld størrelse luksusbiler. Equus blev fyret for 2017-modelåret, da Genesis kom med i spillet og begyndte at lave luksusprodukter af højere luksusklasse fra Hyundai/Genesis. Det betyder, at Equus er en af, hvis ikke den mest luksuriøse Hyundai-model nogensinde.
Med en så høj opgave fulgte et højt prisskilt, da mange topmodeller blev solgt for over 70.000 dollars. Ja, du hører rigtigt, en Hyundai til mere end 70.000 dollars. Det kan dog virke latterligt at betale så mange penge for en bil med et Hyundai-mærke, men de, der gjorde det, siger, at bilen var det hele værd, da den får ting, du ikke engang kan få på en Rolls Royce.
Selv om det er yderst interessant at tænke over alle de luksusfunktioner, du får med Equus, fokuserer vi i denne artikel på pålidelighed. Equus er som sådan ikke lige så pålidelig som lavere Hyundai-modeller, men den er langt mere pålidelig og billigere i drift end stort set alle store tyske sedaner.
De mest almindelige problemer er relateret til sojaproducerede ledninger, infotainmentsystemet, forskellige elektriske problemer, affjedringsproblemer og bremser. Alt i alt er Equus virkelig en fed bil i disse dage, især fordi den kan fås til en utrolig lav pris i disse dage.
Hyundai Equus – problemer med soja-ledninger
Et af de mærkeligste og mest frustrerende problemer, du kan støde på med mange Hyundai-modeller fra denne æra, skyldes, at ledningsnettet er lavet af sojabaserede materialer. Problemet her er, at gnavere har en tendens til at finde vej under din motorhjelm og begynde at æde af ledningerne. Dette kan forårsage problemer med mange systemer.
Dette er dog heller ikke det største problem, for når disse svigter, udskifter Hyundai dem igen med ledninger fremstillet af soja. Dette er til fordel for Hyundai, da nogle af disse reparationer kan koste hundreder, hvis ikke tusinder af dollars, og naturligvis gnaverne. Alt dette førte i sidste ende til et gruppesøgsmål mod Hyundai og nogle andre bilproducenter.
Hyundai Equus – problemer med infotainmentsystemet
Hyundai Equus får et velkendt og ret frustrerende Blue Link-infotainmentsystem, som er kendt for at irritere en masse ejere. Problemet her er, at Hyundai vil begrænse din adgang til visse funktioner, hvis du ikke betaler dem deres årlige abonnementsgebyr. Desuden skal du betale 500 dollars for en geninstallation og skal endda have visse hardwareudskiftningsdele.
Alt dette frustrerede en flok Hyundai-ejere, som også besluttede at sagsøge Hyundai. Problemet her er, at Hyundai ikke har oplyst sine kunder om, at genabonnementet kommer til at koste så mange penge, som det gør. For at gøre tingene endnu værre klagede ejerne over at skulle betale den slags penge, men systemet fungerede ikke engang på det tidspunkt.
Hyundai Equus – Elektriske problemer
Det er almindelig kendt i dag, at luksuslimousiner i fuld størrelse har funktioner, som man virkelig ikke kan se på billigere biler. Hyundai Equus er en af disse biler, fordi den får et væld af luksus-, komfort-, sikkerheds- og bekvemmelighedsfunktioner, men nogle af disse funktioner er kendt for at gå i stykker.
Højttalersystemet i Equus kan svigte helt og holde op med at udsende nogen lyde. Infotainmentsystemet kan fejle eller endda slukke sig selv. Bakkameraet kan svigte, lygterne kan svigte, og telefonforbindelsespakken kan også svigte. Elektriske sæder er undertiden kendt for at fejle, mens elektriske låse også kan gøre det.
Hyundai Equus – Problemer med affjedring
Hyundai Equus er en virkelig komfortabel bil, som den bør være i betragtning af dens markedssegment. Det ser dog ud til, at affjedringssystemet på Equus også nogle gange er tilbøjeligt til at have forskellige problemer. Det værste problem er sandsynligvis forbundet med, at bilens forende falder ned til jorden på grund af problemer med luftaffjedringssystemet.
For at gøre det hele værre har nogle ejere udskiftet disse komponenter op til tre gange, men problemet er stadigvæk ikke løst. Andre rapporterede om bankende lyde, mens nogle rapporterede om problemer med ødelagte fjedre.
Hyundai Equus – Problemer med bremser
For at runde denne liste af, skal vi også nævne, at Equus er kendt for at lide af bremsesystem-relaterede problemer. Den hydrauliske elektroniske kontrolenhed, der overvåger din bremsepedal, kan fejle, hvilket kræver, at du skal træde på bremserne for at standse bilen. Hyundai har endda tilbagekaldt Equus og nogle andre biler på grund af lignende problemer med bremsesystemet.
FAQ-afsnit
Skal jeg købe en Hyundai Equus?
Hvis du er interesseret i at købe en luksusbil i fuld størrelse, som ikke koster et væld af penge at købe eller vedligeholde, er Hyundai Equus den perfekte bil for dig. Ja, det er en Hyundai, og de fleste mennesker forventer ikke, at en Hyundai bliver kaldt “luksuriøs” og koster op over 70.000 dollars, men Equus var en fantastisk bil, da den kom ud.
Den gode nyhed er, at de nu kan fås for kun 15.000 til 20.000 dollars, og til den pris er Equus et certificeret luksusbilstilbud.
Hvorfor stoppede Hyundai med at lave Equus?
Hyundai holdt op med at lave Equus, fordi Hyundai holdt op med at lave biler af højere kvalitet. Det overlod de til Genesis, som introducerede Genesis G90, en åndelig efterfølger til Equus. Det betyder, at Equus-navnet ikke kommer tilbage i den nærmeste fremtid, da det sandsynligvis bliver trukket tilbage for altid.
Det gør den til en rigtig interessant brugtbil i øjeblikket, og det ser ud til, at mange mennesker kan lide ideen, da Equus ikke kun er billig, men også ret sjælden, samtidig med at den er pålidelig.
Er full-size sedans på tilbagegang?
Det amerikanske marked har i årtier oplevet et støt fald i salget af full-size sedaner, hvilket har fået de tre store (Ford, GM og Chrysler) til helt at indstille deres full-size sedaner. De eneste mærker, der i dag fortsat sælger fullsize-sedaner, er Mercedes, Audi, BMW, Bentley og Rolls Royce.
Det er dog ikke alle mærker, der er sikre på, at de store sedaner er ved at være uddøde, nogle af dem, som Lincoln med deres nye Continental, ønsker at bringe den store sedan tilbage. Alt i alt er de i tilbagegang, men de er ikke på vej nogen steder hen i den nærmeste fremtid.