Generelt set har BMW-chauffører et dårligt ry, hvilket primært skyldes, at mange chauffører er unge og uerfarne og gør ting som at køre aggressivt og ikke bruge deres blinklys. De fleste uerfarne bilister, der har lyst til lidt action, vælger typisk at købe en BMW, hvilket gør dem til en irritation på vejen.
Hvad er hovedårsagerne til, at BMW-kørere har et dårligt ry?
I en nylig meningsmåling i Storbritannien med mere end 2.500 svar fra personer mellem 35 og 40 år svarede mere end 40 procent, at BMW-kørere er stemplet som de mest forstyrrende og forhadte i deres samfund. Andre undersøgelser fra forskellige lande har fundet lignende resultater. Der må være en grund til denne generelle enighed blandt forskellige personer.
Generelt set er offentlighedens opfattelse af visse ejerskabssegmenter ofte skæv på grund af en lille støjende gruppe af personer inden for det pågældende segment, som giver en masse meget dårlige eller meget gode indtryk. I BMW’s tilfælde er denne særlige gruppe aggressive bilister, der ikke bruger blinklys, og som kører langt over hastighedsgrænsen.
Selvfølgelig vil det dårlige ry for BMW-kørere gælde for en relativt lille del af dem, men ikke desto mindre kan det være sandt i nogle tilfælde.
BMW’s blinklys er sværere at bruge og mere kontraintuitivt på de fleste nye BMW-biler. Det gør, at mange af bilisterne glemmer at bruge dem, hvilket skaber forargelse blandt andre mennesker i trafikken.
Nyere BMW’er kræver, at du skal skubbe signalhåndtaget i samme retning, for at du kan stoppe signalet, hvilket er kontraintuitivt for de fleste bilister, da ingen andre køretøjer bruger det samme system. Dette afskrækker ofte BMW-bilister fra at bruge deres signaler overhovedet.
Bekræftelsesbias er noget andet, der spiller en stor rolle for vores opfattelse af andre. Hvis du forventer, at nogen vil gøre noget, blot fordi de kører i et bestemt bilmærke, og du ser dem gøre det, vil det kun yderligere forstærke dine negative følelser om dem, selv om de blot er en af de mange bilister, der opfører sig på denne måde.
Dyre biler er ensbetydende med mindre behagelige bilister. Oftest er BMW-modeller dyre, og førere af dyrere biler har et ry for at være mindre behagelige end andre. Måske er de mere egoistiske end andre bilister eller føler sig mere vigtige, hvilket kan forklare en del af deres adfærd på vejen.
Yngre bilister med mindre erfaring vælger ofte BMW’er. Jo mindre erfaring en chauffør har, jo mere tilbøjelig er han/hun til at genere andre på vejen. Generelt er folk, der kører sportslige BMW’er, unge og meget entusiastiske over at føle ren køreglæde på vejen, hvilket kan gøre dem farlige i nogle tilfælde.
Kan du vende BMW-kørernes dårlige ry?
I bytrafik er det typisk lovpligtigt at bruge blinklys, når man drejer eller skifter vognbane. Uanset hvad du gør, vil der i nogle menneskers øjne være et vist stigma omkring dig som BMW-kører. Bekræftelsesbias spiller en stor rolle i offentlighedens øjne.
For at hjælpe med at stoppe disse negative stereotyper kan du altid opføre dig ordentligt på vejen, ikke kun af hensyn til andre, men også af hensyn til dig selv. Prøv at undgå hastighedsoverskridelser så vidt muligt, og brug blinklys. Som BMW-chauffør kan du ende i de nationale nyheder for at bruge et blinklys, mens du drejer.
Spøg til side, kan det faktisk være meget farligt ikke at bruge blinklys, da statistikker viser, at ca. 40 procent af trafikulykker inden for byområder sker på grund af forkert brug af blinklys, mens man drejer eller skifter spor.
BMW producerer en bil til ren og skær køreglæde
BMW har betegnet sig selv som det bilfirma, der leverer ren køreglæde, og det fokuserer på at levere denne oplevelse til bilisterne. Det betyder, at nogle mennesker, der køber BMW’er, fokuserer mere på sig selv end andre og måske ofrer almenvellet til fordel for deres egen passion og underholdning.
Og selv om de biler, som BMW producerer, generelt er nogle af de bedste køremaskiner derude, så er der nogle af de mennesker, der kører disse biler, der giver et dårligt ry til alle BMW-kørere i verden.
Der er millioner af BMW-kørere derude, hvilket gør BMW til et af de mest solgte bilmærker i verden. Jo flere jo bedre, men i dette tilfælde er der større chance for, at jo flere BMW-kørere der er derude, jo større er chancen for, at man støder ind i nogle af dem, der laver en dum manøvre, hvilket styrker et dårligt ry for dem alle.
Selv om alt dette kan lyde som fordomme, er det massernes bekræftelsesbias, der giver næring til disse opfattelser. I sociologien observeres det ofte, hvordan et meget støjende lille segment af brugere af et bestemt produkt kan skabe et image for alle andre, der er tavse. I dette tilfælde miskrediterer en lille procentdel af BMW-kørere, der opfører sig dårligt, faktisk den større del af de bilister, der opfører sig ordentligt i trafikken.
Ofte stillede spørgsmål om BMW-chauffører
Hvilken type bilister kører typisk BMW’er?
Størstedelen af BMW-kørerne er mænd mellem 40 og 59 år, men de mere sportslige modeller bliver normalt købt af yngre mænd. Mindre BMW-modeller som 1-serie købes normalt mere af kvinder end af mænd, og de køres i bytrafikken eller til pendling.
Hvorfor kører mange middelklassefolk BMW’er?
Selv om BMW måske er lidt langt ude for mange middelklassefolks budget, medmindre de har en god opsparing, er det et statussymbol, der kan få andre til at opfatte dig som velhavende og indflydelsesrig. BMW’er bruges ofte til forretningsmøder og til at gøre et godt førstehåndsindtryk blandt kolleger. BMW luksuslimousiner er som regel komfortable køretøjer, der taler klasse som få andre maskiner på markedet.
Hvorfor er BMW-kørere aggressive?
De fleste BMW-biler er køretøjer, der er specielt designet til at give ren køreglæde til deres ejere. De fleste BMW-kørere køber deres BMW’er på grund af deres fremragende køreegenskaber, hurtige acceleration og gode vejgreb og fornemmelse af vejen. Hvis nogen har købt en sportsvogn, kan du forvente, at de oftere kører aggressivt i den.