Hvis du vil forhindre din bil i at ruste, skal du bare købe en nyere bil. Nyere biler er bygget anderledes end alle de ældre biler. De bruger masser af rustafvisende materialer såsom galvaniseret stål, zink, plastbelægninger, voks og e-maling.
Ud over fabrikkens rustbeskyttelse kan du også vælge et par eftermarkedsteknikker til rustbeskyttelse som f.eks. undercoating, dryp-/drænfri sprays, elektroniske moduler. Disse koster op over 100 USD, og nogle af dem er mere effektive end andre.
Desuden bør du også vaske bilen regelmæssigt, især om vinteren, mens der er masser af salt i nærheden. Hvis du bor i et kystnært område, skal du forsøge at parkere bilen i en garage for at skåne den for længerevarende saltudsættelse. Desuden er lakbeskyttelsesfilm og masser af forskellige lakbeskyttende overfladebehandlinger også en god idé.
Rustbeskyttelse af ny bil
Som tidligere nævnt leveres nye biler rustbeskyttet direkte fra fabrikken. En af de mest populære og effektive måder at rustbeskytte fabrikken på er øget brug af galvaniseret stål i hele bilen. Galvanisering er en proces, hvor jern/stål beskyttes af et jævnt fordelt lag zink, som afviser rust i en længere periode.
Bilproducenterne er også kendt for at bruge specifikke plastiklignende malingsbelægninger, som også er effektive til at gøre bilen mere skinnende i processen. Disse belægninger påføres efter den klare lak, eller de blandes jævnt ind i selve den klare lak.
Masser af bilmærker dækker også eventuelle sårbare metaller, inden de forlader fabrikken, med andre mere rustafvisende metaller. Nogle mærker bruger også elektrisk strøm til at oplade bilens panel elektrisk, hvilket ofte bliver brugt til rustbeskyttelse i marinebranchen.
Som prikken over i’et bruger de også en masse forskellige vokslignende produkter, som er designet til at dække alle de uopnåelige kroge og hjørner. Når bilerne forlader fabrikken, inspiceres de omhyggeligt for at sikre, at alle disse trin er udført korrekt.
Rustbeskyttelse efter markedet
Hvis du ønsker yderligere rustbeskyttelse, er der et par populære eftermarkeds rustbeskyttelsesmetoder, som du kan overveje. En af de mest populære er en dedikeret tjærebaseret belægning, der normalt påføres alle de sårbare dele af din underside.
Denne belægning koster normalt 100-200 USD, og den holder et par år eller deromkring. Beskyttelsesniveauet er anstændigt, hvis belægningen påføres korrekt. Du bør også tjekke forskellige typer af dryp- eller drypfri oliespray. Disse sprays koster også $100-200, og de er også ret vellykkede til at afvise rust i et par år.
Drip-oliesprayversionen sprøjtes på strategiske dele, og det drypper ind i alle de sårbare områder. Ulempen ved denne metode er de kontinuerlige lækager, indtil opløsningen endelig hærder. Men den drypfrie oliespray kan endda kræve, at du borer i bilens paneler, og det er ret tvivlsomt.
En af de nyeste metoder er et dedikeret elektronisk modul, der, hvis det placeres strategisk, sender en konstant elektrisk strøm ud gennem bilens karrosseripaneler, hvilket i teorien skulle stoppe korrosion. Men disse er ikke så effektive, hvis der ikke er masser af fugt i nærheden konstant, og de koster også et par hundrede dollars.
DIY rustbeskyttelse
Det er ikke sandt, at alle rustbeskyttelsesmetoder skal overlades til de professionelle. Selv rengøring af din bil indefra og ud hjælper med at afvise rust i det lange løb. Dit interiør kan være beskidt i lang tid, og sådant snavs kan finde vej ind i alle de hjørner, som ikke er let tilgængelige, og de kan også forårsage rust med tiden.
Desuden gør en komplet regelmæssig bilvask også underværker for rustbeskyttelsen, da den fjerner alle former for forurening fra panelerne, som kan forårsage korrosion hen ad vejen. Sørg for også at rengøre undersiden af din bil.
Disse processer er ekstremt vigtige, hvis du bor i et kystnært område, der ofte bliver ramt af salt. Det samme gælder om vinteren, hvis dit område bruger salt som isafskræmmer. Prøv at holde en sikker afstand til andre biler på vejen, da små stenslag kan beskadige lakken og senere forårsage rust, hvis de når det bare metal.
Du bør også tjekke smertebeskyttelsesfilm, da de er en ret populær metode til lakbeskyttelse. Der findes masser af forskellige plastbelægninger til flere forskellige bilpaneler, og prøv at konsultere en professionel, når du vælger et bestemt produkt, da nogle af dem kan være mere eller mindre gunstige afhængigt af en række forskellige aspekter.
FAQ-afsnit
Hvad skal jeg gøre, hvis jeg støder på rust?
Når du er stødt på rust, bør du sandsynligvis tage bilen ind til en inspektion. Hvis rusten er forholdsvis minimal, bør du slibe den ud, grunde den ind og male den ind. Dette er også et godt tidspunkt til at overveje at bruge nogle rustafvisende produkter fra eftermarkedet.
Uanset hvad du gør, skal du altid inspicere bilen for yderligere rust, selv om du ikke er i stand til at lokalisere den. Tag bilen ind til en inspektion, og en uddannet fagmand er normalt udstyret med specialudstyr, der kan inspicere bilen fuldstændigt.
Hvor ofte opstår rust?
Selv om det nogle gange kan virke almindeligt, er rust i moderne tider ret ualmindeligt. Det skyldes grundlæggende, at nyere biler er gode rustafvisere, men hele bilfremstillingsprocessen er langt mere sofistikeret, end den var engang.
Selv hvis fabrikanterne ikke brugte alle disse specifikke rustbeskyttende elementer, ville nyere biler stadig være mere rustafvisende sammenlignet med ældre biler, fordi panelspaltene er meget bedre, og det samme er malingen og påføringen af klarlak.
Kan rust dræbe en bil?
Teknisk set kan næsten alle niveauer af rust udskiftes eller repareres på den ene eller anden måde. Så teoretisk set nej, rust kan ikke dræbe en bil, hvis der er grund og interesse for, at bilen bliver repareret. Når det er sagt, hvis det ikke giver økonomisk mening, vælger de fleste at gå på skrotpladsen.
Det er kun en lille procentdel af bilerne, der er værd at rustreparere på højt niveau. Sådanne biler er som regel værdifulde klassikere med lavt kilometertal, som har været forsømt i årevis. Sådanne ”ladefund”-biler udgør kun en lille procentdel, og de fleste biler dør af rust, fordi den endelige værdi ikke giver nogen mening.