I årenes løb har mange bilproducenter udviklet forskellige måder at gøre det så nemt som muligt at køre og parkere en bil på. Parkeringssensorer, kameraer, vognbaneassistenter, blindvinkelassistenter, prækollisionssensorer osv.
Alle disse systemer giver tilsammen et større beskyttelseslag, og de hjælper dig også, når du navigerer bilen ved lavere hastigheder. Men effektiviteten af disse systemer var ikke helt så stor for et par år siden.
Men i dag har disse systemer nået et så avanceret niveau, at det er ualmindeligt at se et køretøj i den højere ende, der ikke er udstyret med disse funktioner. Hvad angår selvparkering, er der sket hele 81 % færre ulykker takket være parkeringshjælp.
Desuden er den tid, det tager at parkere en bil, også blevet reduceret med op til 10 % takket være selvparkeringsteknologi. Efterhånden som disse teknologier fortsætter med at udvikle sig, vil vi sandsynligvis se systemer som disse i sidste ende helt erstatte mennesker, når det drejer sig om parkering.
Hvordan virker det?
Efterhånden som bilindustrien trygt træder ind i den autonome æra, bliver selvparkeringssystemerne mere og mere sammenhængende og pålidelige. Men det autonome aspekt af selvparkering er stadig ret afdæmpet takket være en masse sikkerhedshensyn og det faktum, at et system ikke selv kan forudsige eller træffe etiske beslutninger.
Så det eneste autonome aspekt af sådanne systemer er styringen. I første omgang har systemet til opgave at finde en passende parkeringsplads, hvor bilen kan parkeres sikkert, og når systemet har fundet en sådan plads, sendes der normalt et akustisk og visuelt signal til føreren.
Herefter aktiverer du selvparkeringsfunktionen, og bilen instruerer dig i at skifte mellem for- og bakgear. Nogle systemer vil også accelerere og bremse for dig, mens andre kun fortæller dig, hvornår du skal accelerere eller bremse.
Disse biler er udstyret med nærhedssensorer, der advarer dig, hvis du er for tæt på en forhindring. Alt, hvad du skal gøre på dette tidspunkt, er at følge instruktionerne, og du skulle være sikkert parkeret i løbet af et øjeblik.
Avanceret selvparkeringsassistance
Men vi lever i 2021, og der findes systemer derude, der drastisk daterer de førnævnte parkeringsassistentsystemer. Sådanne systemer er i brug hos BMW og Tesla for at nævne nogle få, og disse systemer kræver ikke engang, at du skal være inde i bilen, mens du parkerer.
Disse systemer fungerer bedst, hvis du skal parkere på trange steder. Du skal blot stille bilen på en passende linje, stige ud, og så gør bilen sin sag. Du kan styre din BMW 7-serie med en særlig nøglehåndtag eller en mobiltelefon i Tesla-sagen.
Det er værd at nævne, at disse systemer endnu ikke kan styre af sig selv, så du skal sørge for at stille bilen rigtigt op. Mercedes har for nylig afsløret den nye S-klasse, og som altid har S-klassen debuteret med masser af nye teknologier, som endnu ikke er blevet testet fuldt ud.
Mercedes kalder dette system PARK PILOT, og hvad det gør er, at det tager fuld kontrol over din parkering, du behøver ikke engang at være til stede. Du skal bare efterlade bilen ved gaten i lufthavnen i Stuttgart, så parkerer bilen selv. Og når du ankommer, venter bilen på dig, hvor du efterlod den.
Parkeringsassistentsystemer pålidelighed
Det første virkelig store eksperiment om parkeringsassistentsystemers pålidelighed og effektivitet fandt sted i 2015 og blev udført af AAA UK. Denne test bestod af et par forskellige aspekter såsom kantstensfrekvens, hastighed, nøjagtighed og antallet af manøvrer.
Testen konkluderede, at når parkeringsassistenten var i brug, oplevede bilisterne hele 81 % færre kantstenspåkørsler, og den tid, det tog at aktivere systemerne og at parkere bilen helt, faldt også med ca. 10 %. Som prikken over i’et brugte førere, der aktiverede disse systemer, hele 47 % færre manøvrer, hvilket forbedrede effektiviteten drastisk.
Men disse systemer er ikke perfekte, og AAA konkluderede også, at disse systemer nogle gange parkerede bilerne alt for tæt på kantstenen, hvilket i teorien kan øge risikoen for hjulstyrtning, når man beslutter sig for at forlade parkeringspladsen.
Når alt kommer til alt, handler det i sidste ende om, hvor sikker du er, når det gælder parallelparkering. Hvis du mener, at du er mere end dygtig til parallelparkering, kan disse systemer måske virke som en plage for dig, men hvis du mangler erfaring, kan disse systemer hjælpe dig enormt meget.
FAQ-afsnit
Kan disse systemer erstatte dig fuldstændigt?
Nej, selv om de teoretisk set kunne det, vil vi juridisk set ikke opleve en fuldstændig overtagelse i den nærmeste fremtid. Disse systemer er værdifulde i et begrænset antal situationer, og de fungerer bedre, hvis der ikke er nogen distraktioner i nærheden, men oftest er det aldrig tilfældet.
Man bør aldrig stole på disse systemer til at gøre noget uden at være helt bevidst om det, da mange uønskede situationer er opstået, fordi folk har haft for stor tillid til silikone.
Hvad skal jeg have for at kunne drage fordel af disse systemer?
Disse systemer er normalt bundtet op som optionspakker i forbindelse med teknologi. Så hvis du sætter kryds i alle de rigtige kasser, vil du sandsynligvis samle alle de nødvendige elementer, du har brug for til at selvparke en bil. Nærhedssensorer, kameraer og radarer er normalt det, der indgår i disse systemer.
Der er bemærkelsesværdige forskelle mellem de mere almindelige og gammeldags parkeringshjælpsprogrammer og de mere avancerede programmer, som findes i Tesla, BMW eller Mercedes.
Kan man få selvparkering med en manuel bil?
Manuelt gear er anderledes end automatisk gear, og der er masser af systemer, der fungerer bedre med automatiske gearkasser. Automatiseret fartpilot er et af dem, da dette system ikke kan komme helt til standsning, hvis du ikke skifter gear tilsvarende.
Parkeringsassistent er også et system, der skal gå på kompromis afhængigt af gearkassevalget. Nogle bilproducenter som Mercedes eller Tesla behøver ikke at bekymre sig om dette, fordi de ikke engang tilbyder manuelle gear længere, men andre som Audi (der stadig tilbyder manuelle gear) tilbyder lavere niveauer af disse assistentsystemer.