Mange aspekter af ejerskab af elbiler er allerede blevet diskuteret indgående, men det er svært at forudsige, hvor længe en elbil kan holde. Det eneste vi kan gøre er at fokusere på de specifikke komponenter, som er afgørende for en elbil, og hvor godt de kan stå imod tidens tand.
Næppe nogen anden EV-komponent er så vigtig som batteriet, fordi et batteri er den primære energikilde for en EV, og det koster også mange penge at udskifte. De fleste onlineforretninger antyder dog, at et EV-batteri bør holde et sted mellem 100k-150k miles i de fleste tilfælde.
For at få et lille stykke kontekst tilbyder de fleste EV-producenter en garantipakke på 8-10 år eller 100k miles, hvilket er helt sammenfaldende med de førnævnte estimater. Tesla tilbyder mellem 50k-150k miles, men for at kunne bruge denne garantipakke skal din batteris sundhedsprocent være over en vis tærskel.
Afslutningsvis vil jeg sige, at for at kunne foretage en antagelse om elbilers levetid skal vi fokusere på batteriet. Batteriet er den afgørende komponent i en elbil, og uden det er en elbil ubrugelig. Men hvis det lykkes os at udskifte batteriet, er levetiden for en elbil teoretisk set ubegrænset, hvis den vedligeholdes korrekt.
Hvordan fungerer batterier til elbiler?
For at forstå fuldt ud, hvordan batterier opfører sig i løbet af 5-10 år, skal vi først forstå det grundlæggende i, hvordan de fungerer. Først og fremmest bruger de fleste elbiler litium-ion-batterier, som er langt bedre end ældre nikkel-cadmium- og bly-syre-batterier.
Litium-ion-batterier (Li-Ion-batterier) er overlegne, fordi de er mere energitætte, hvilket betyder, at man kan pakke meget energi i en relativt lille pakke. På det mest grundlæggende niveau bruger din smartphone og din Tesla den samme batteriteknologi på forskellige udviklings- og sofistikeringsstadier.
Batterier til elbiler måles med kilowatttimer eller kWh, og de fleste bilbatterier tilbyder i dag mellem 20-ish kWh og op til 120 kWh. En Tesla Model 3 bruger 24 kWh pr. 160 km, og den har en estimeret rækkevidde på 263 km.
Hvis vi tager i betragtning, at en gennemsnitlig EV-batteripakke i dag kan klare 1500-2000 opladningscyklusser, kan vi potentielt bestemme, hvor længe et specifikt bilbatteri vil holde. Når batteriet når et vist antal opladningscyklusser, begynder den samlede batterikapacitet at falde.
Hvordan kan vi bevare den samlede batterisundhedsprocent?
Selv om det for nogle kan virke som om, at EV’er ikke er lavet til at holde længe, er der et par ting, du kan gøre for at øge levetiden for et EV-batteri yderligere. Først og fremmest skal du sørge for aldrig at aflade dit EV-batteri helt, da dette normalt øger batteriets slitage.
Nogle eksperter foreslår derfor, at det er bedst at have en konstant batterikapacitet på 45 %+ for at maksimere batteriets forventede levetid på lang sigt. Udover at du ikke aflader dit batteri, bør du heller ikke overlade dit batteri, hvilket betyder, at du aldrig bør nå 100 % batterikapacitet.
Du bør også undgå at bruge hurtigopladning på niveau 3, når der ikke er behov for en hurtig genopladning. Selv om hurtigopladning på niveau 3 ikke skader batteriet alt for meget, kan sådanne skadelige virkninger blive større i løbet af 10 års konstant brug. Når du opbevarer din elbil i længere tid, skal du også sørge for konstant at overvåge opladningsniveauet.
Ekstreme vejrforhold kan også gøre stor skade på batteriet i din elbil. Selv om virkningerne af sådanne ekstreme miljøer er notorisk svære at holde styr på, er det helt sikkert, at det skader dit batteri. Uanset hvordan det er, bør du opbevare din EV i en parkeringskælder for at undgå størstedelen af sådanne virkninger.
Udskiftning af batterier i elbiler – giver det mening?
Efter ca. 10-15 års brug er et EV-batteri ikke længere så godt, som det engang var. Som sådan bliver spørgsmålet om en eventuel batteriudskiftning relevant, og det samme gælder mange andre spørgsmål omkring dette emne. Først og fremmest betyder det ikke, at selv om et EV-batteri bliver svagere, betyder det ikke, at det skal udskiftes.
Men hvis du ønsker den bedste samlede rækkevidde, er et nyt batteri et must. En udskiftning af et nyt batteri koster i gennemsnit omkring 5.000 dollars, men denne pris hænger i høj grad sammen med batteriets kapacitet og de generelle love om udbud og efterspørgsel.
Når det er sagt, kan vi, hvis vi tager i betragtning, at et EV-batteri skal holde 100k-150k miles, og efter at vi har udskiftet det, står vi over for yderligere 100k-150k miles, kan vi roligt konkludere, at ingen vil udskifte et EV-batteri mere end én gang, men selv hvis det sker, vil det sandsynligvis koste meget mindre.
FAQ-afsnit
Hvad er levetiden for en bil med forbrændingsmotor?
Det er næsten umuligt at sige, hvor længe en bil potentielt kan holde, fordi der er mange grunde til, at en bil kan dø for tidligt. Det betyder, at hvis du vedligeholder din bil korrekt i henhold til anbefalingerne, og hvis du ikke kører galt, vil du højst sandsynligt se et par hundrede tusinde kilometer på kilometertælleren.
Selv om det er rimeligt at tro, at nogle biler potentielt kan nå op på en million kilometer, er andre biler ikke lavet godt nok til kun at holde en lille procentdel af det. Hvorom alting er, så er det ekstremt svært at vide, hvilken en der er hvilken.
Kommer EV-batterier i himlen?
Desværre nej, de bliver som regel skilt ad til væsentlige komponenter som kobber og aluminium og sendes senere videre til genbrugsvirksomheder.
En stor ulempe ved en massiv EV-revolution er bortskaffelsen af elbilbatterier, fordi flere tilfælde tyder på, at mange udtømte batterier har fundet vej til vores miljø. En sådan ukorrekt bortskaffelse kan være skadelig for vores miljø, og derfor bør vi regulere bortskaffelsen af batterier mere grundigt.
Hvor ofte skal Tesla-batterier udskiftes?
Tesla er et mærke, der er stolt af at sige, at dets batterier skal holde et sted mellem 300k og 500k miles. I teorien betyder det, at du ikke engang bør tænke på at udskifte batteriet, men som tidligere nævnt er det meget afhængigt af, hvordan du bruger og behandler dit batteri.
Et rygte går på, at Tesla i øjeblikket er ved at udvikle et batteri, der potentielt kan holde en million miles. Det må vi nok vente og finde ud af.