Hvilken Volvo XC90 skal du undgå?

Volvo XC90

Volvo XC90 blev første gang introduceret tilbage i 2003, mens 2. generation kom tilbage i 2016. XC90 fra 2016 var den eneste store opdatering af denne populære mellemstore premium-SUV, hvilket betyder, at du ikke rigtig kan vælge mellem mange generationer. Alligevel vil vi fortælle dig, hvilken Volvo XC90 du skal undgå i netop denne artikel, så bliv hængende og find ud af det!

XC90 fra 2003/2004 ser ud til at være den, der har fået flest klager, samtidig med at den også er ret gammel. Det betyder, at 2003/2004 XC90 ikke vil tilfredsstille de fleste, når det gælder teknologi, plads, sikkerhed og generel tiltrækningskraft, i hvert fald ikke i dette markedssegment.

2016 Volvo XC90 var det største vendepunkt i XC90’s liv, hvilket betyder, at 2016 XC90 er det første modelår af 2. generation XC90. XC90 2016 er en helt anden bil end alle andre XC90-modeller, der er kommet før den, hvilket betyder, at den sætter standarden for, hvad nyere XC90-modeller skal forbedre.

Sidst, men bestemt ikke mindst, bør du også undgå den allernyeste Volvo XC90 fra 2023, fordi en ny XC90 er lige om hjørnet. Grunden til, at 2023 skal undgås, er, at den koster for meget i forhold til, hvad den tilbyder, især når man tænker på, at der ikke er nogen elektriske varianter, og at den ikke rigtig adskiller sig, selv sammenlignet med 2016 XC90.

Hvis du er på udkig efter en brugt Volvo XC90, bør du måske tage et kig på de elektriske problemer, som Volvo XC90 kan få.

2003/2004 Volvo XC90

2003/2004 XC90 var den allerførste XC90 nogensinde, hvilket betyder, at Volvo startede med et rent ark papir, da de designede 1. generation af XC90. Det betyder, at 2003/2004-modellen, selv om den var ret vellykket, var/er plaget af en lang række problemer, hvoraf nogle helt kan ødelægge ejeroplevelsen.

  Er Volvo plug-in-hybridbiler pålidelige?

For eksempel er det elektriske system i 2003/2004 XC90 udsat for en hel masse problemer, især elruderne, det centrale kontrolmodul og defekte dørlåse. Denne model af XC90 er også kendt for at lide af problemer med transmissionen, som kan kræve en ombygning eller en helt ny transmission.

Affjedringssystemet er også ret problematisk, da det kan lide af klonkende lyde og potentielt for tidligt slidte støddæmpere, lejer og fjederben. Den sidste grund til, at du bør undgå 2003/2004 XC90, er, at den er lidt for gammel til den moderne tidsalder, da den mangler 90% af de funktioner, der skaber den moderne premium SUV-køreoplevelse.

2016 Volvo XC90

Volvo XC90 2016 er den første model i 2. generation af XC90. 2. generation af XC90 bragte Volvo helt til tops på markedet for mellemstore premium-SUV’er, fordi den nemt kan konkurrere med Audi Q7, BMW X5 og Mercedes GLE og endda slå dem i nogle henseender.

Men med en så stor forandring følger også et par bemærkelsesværdige ulemper, især når det gælder pålidelighed. Først og fremmest var 2016 XC90 i starten plaget af en lang række problemer med infotainmentsystemet, AC-problemer og en lang række softwarefejl og ufuldkommenheder.

Selvom mange af fejlene er blevet løst gennem TSB’er, tilbagekaldelser og generel vedligeholdelse, er 2016 XC90 stadig den “mindst pålidelige 2. generation af XC90”, hvilket er grunden til, at den skulle med på denne liste.

  Skal jeg købe en 10 år gammel Volvo?

Derudover lider 2016 XC90 også af potentielle problemer med affjedringen, mens dieselmotorerne lider af problemer med indsprøjtningsdyserne. Luftaffjedringssystemet, der fulgte med 2016 XC90, forvandlede den til en virkelig komfortabel SUV, men det skabte også potentielt dyre problemer.

2023 Volvo XC90

Den sidste model, vi vil nævne i dag, er den nyeste Volvo XC90 fra 2023, men begrundelsen bag denne er en helt anden. Først og fremmest konkurrerer 2023 XC90 med alle sine konkurrenter (BMW X5, GLE, Q7, Cayenne…) i priskategorien, men 2023 XC90 er mere eller mindre bare en 2016 XC90 med bedre pålidelighed.

Selvom det ikke er en dårlig ting i sig selv, betyder det, at 2023 XC90 mangler en smule i forhold til nogle af sine nyere rivaler, især Cayenne og X5, som begge har fået en komplet opdatering i 2023.

Hvis du er en stor Volvo-fan, og du vil have XC90 mere end alle de andre i dette segment, ville det være en god idé at vente et år eller så, før den næste generation af XC90 kommer ud, som skulle være en grundigt opdateret model med el-drivlinjer og meget mere teknologi, luksus og stil.

FAQ-sektion

Skal jeg købe en Volvo XC90 2016?

Selv om vi har inkluderet 2016 XC90 på vores “XC90, du skal undgå”-liste, betyder det ikke, at du automatisk skal undgå den. Det betyder faktisk, at du bare skal være mere forsigtig, når du køber disse. Hvis du finder et pænt eksemplar af en 2016 XC90, vil det være en god idé at foretage en fuld inspektion før købet bare for at vide, hvor velholdt bilen har været i sin levetid.

  Hvad går galt med Volvo XC90'eren?

En Volvo XC90 fra 2016 kan være et godt køb, men fordi det er en 7-8 år gammel bil nu, bør den undersøges grundigt, og den bør også komme med en prisværdig servicehistorik, selv om sådanne eksempler koster mange flere penge.

Skal jeg købe en Volvo XC90 fra 2003?

Volvo XC90 fra 2003 er nu en 20 år gammel premium-SUV, hvilket betyder, at du skal være uhyre forsigtig, når du køber en. Først og fremmest var XC90 fra 2003 aldrig den mest pålidelige premium-SUV til at begynde med, og 20 år på vejen har heller ikke gjort den nogen tjeneste.

Denne model af XC90 mangler 90% af den teknologi, vi er vant til i biler i dag, så hvis det ikke generer dig, kan du overveje at købe et uberørt eksemplar, ellers giver det næsten ingen mening. Årsagen er, at selv om den er faldet voldsomt i værdi, koster reservedele stadig meget.

Hvornår kommer den nye Volvo XC90?

Den næste generation af Volvo XC90 skulle komme på gaden engang i 4. kvartal 2023 eller 1. kvartal 2024, hvis alt går efter planen. Den nye XC90 skulle også komme med en el-drivlinje, hvilket er meget velkomment for dem, der ønsker en jævn, stille og effektiv køreoplevelse.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z