De fleste biler har et enkelt batteri under kølerhjelmen eller i bagagerummet. Men nogle ældre Mercedes-modeller som S, CLS, CL, SL og E-Klassen har batterier både i bagagerummet og under kølerhjelmen eller nogle gange i passagerens fodrum.
Dette skyldes det øgede elbehov, som nogle Mercedes-modeller oplever på grund af de mange funktioner og tilbehør. Batteriet foran kaldes startbatteriet, og batteriet bagpå kaldes forbrugsbatteriet.
Disse batterier styrer forskellige aspekter af køretøjet, og Mercedes ønskede at sikre, at denne dobbelte batteriopsætning er i stand til fuldt ud at drive alle de luksus- og sikkerhedsfunktioner, der er pakket i disse modeller.
Startbatteri
Et startbatteri bruges, som navnet antyder, til at starte motoren. Disse batterier adskiller sig fra andre på grund af deres evne til at levere masser af energi ved den første opstart. Det betyder, at disse batterier kun lejlighedsvis bruges til at levere en større kapacitet.
Disse batterier består af en masse tynde blyplader, disse plader er specielt designet til sådanne lejlighedsvise korte udbrud med stor kapacitet. Disse batterier egner sig ikke til længerevarende, mere jævnlige strømforbrug.
Det er grunden til, at Mercedes besluttede, at det ville være en god idé at bruge et ekstra batteri til længere og mere jævn strømforbrug. På denne måde vil startbatteriet kun blive brugt til at starte bilen og til nogle andre specifikke kortvarige strømforbrug, hvilket vil øge batteriets levetid.
De fleste Mercedes-modeller anvender et startbatteri af AGM-typen, som giver en høj belastning af tilbehør, men modeller med to batterier anvender normalt specifikke bly-syre-startbatterier. Mercedes’ anbefalede batterimærker er Mercedes-Benz, Exide, AC Delco, Optima, Bosch og Varta.
Forbrugerbatteri
Som tidligere nævnt er formålet med forbrugsbatteriet at forsyne al den ekstra elektronik med et jævnt fordelt strømbehov. Det betyder, at dette batteri er det sædvanlige AGM-batteri, som er specielt designet til at levere kontinuerlig elektricitet til A/C, lys, radio, kameraer, sensorer, radarer osv.
Nogle modeller som SL-klassen (R230) eller W221 S-klassen er mere strømkrævende end andre. SL-modellen har en udtrækkelig hard-top, som bruger meget energi under drift. På grund af dette og det faktum, at mange ejere har en tendens til ikke at køre SL’er for ofte, betyder, at denne model kan løbe tør for strøm lidt for tidligt.
Hvis du ikke kører SL i et stykke tid, kan forbrugsbatteriet blive afladet i en sådan grad, at bilen selv begynder at slukke for mange af dens funktioner, men takket være startbatteriet vil du stadig kunne starte bilen.
Dette er et sædvanligt problem for mange eksotiske biler, der har tendens til at tilbyde mindre batterier af vægtbesparende årsager. Og næsten alle producenter anbefaler, at du altid holder din bil på en dækoplader, og C-Tek er en af de førende producenter af dækopladere på markedet.
Sådan skifter du et bilbatteri
De fleste batterier holder i ca. 3-6 år, og hvis du bemærker, at dine forlygter bliver svagere, eller at nogle af bilens tilbehør mister strøm, betyder det, at det er på tide, at du skifter batteriet. Men i dagens tid med Covid-begrænsninger er det ikke så let bare at gå ind i en bilforretning og kræve et batteriskift.
Du kan selv skifte batteriet ved at følge disse enkle trin. Først og fremmest skal du parkere bilen på en plan overflade, der ikke er omgivet af vand, gnister, åben ild eller trafik. Tag nøglen ud af tændingen, sæt bilen i parkering, åbn kølerhjelmen, og tag det gamle batteri ud af stikket.
Du bør også bruge beskyttelseshandsker på grund af bilbatteriets syreholdige egenskaber. Afbryd altid først det negative kabel for at undgå elektriske kortslutninger. Et minuskabel er normalt sort og har en synlig – betegnelse på det. Først derefter kan du frakoble det positive (+, rødt) og fastgøre dem med kabelbindere.
Løsn stikkene, og tag batteriet ud. Tag derefter det nye batteri, smør polerne og fastgør det til beslaget. Tilslut det positive kabel først, og sørg for, at kablet ikke rører noget inde i bilen. Tilslut derefter det sorte kabel på samme måde, sæt dækslet på, luk kølerhjelmen, og start bilen.
FAQ-afsnit
Hvilke batterier er der i de nyeste Mercedes-modeller?
Moderne Mercedes-modeller bruger ægte Mercedes litium-ion-batterier. Disse batterier er specielt udviklet til Mercedes Benz-modeller, og ingen anden batteriproducent fremstiller batterier kun til Mercedes-modeller.
Det betyder, at disse batterier er dit bedste valg, hvis du kører en moderne Mercedes. Disse batterier opfylder alle de højeste standarder, der kræves for strømsultne Mercedes-modeller. Mange andre batterier vil også gøre tricket, men disse batterier er helt sikkert dem, der anbefales af Mercedes.
Hvordan skal jeg bortskaffe mit gamle bilbatteri?
Bilbatterier indeholder giftigt bly og syre, hvilket helt sikkert betyder, at du ikke bare kan smide dem ud hvor som helst. Disse batterier bør altid genbruges. De fleste batteriforretninger og detailforretninger tager normalt dit gamle batteri med til genbrug, når du køber et nyt batteri.
Mange forhandlere vil sælge dig batteriet til en lavere pris, hvis du afleverer dit gamle batteri. Dette er for at tilskynde mange ejere til at vælge genbrug af batterier, da disse batterier er yderst skadelige for miljøet og menneskers sundhed.
Er bilbatterier farlige?
Bilbatterier afgiver normalt brintgas under opladning. Denne gas er yderst brandfarlig, så en lille gnist kan forårsage batterieksplosioner. Desuden bør du aldrig tilslutte begge kabler til batteriet, når du starter en bil, når du starter den.
For at undgå eksplosioner skal du tilslutte det positive kabel, mens det negative kabel skal tilsluttes køretøjets jordforbindelse væk fra batteriet. Du bør også bære beskyttelsesbriller og handsker, når du piller ved batteriet, bare for at sikre dig, at intet går galt.
Undgå kontakt med eventuelle spild fra batteriet, og håndter dem kun med kraftige beskyttelseshandsker. Desuden må du ikke sætte et frosset batteri i gang, da dette også kan føre til en eksplosion.