Hvad er den bedste kølevæske til Mercedes?

Hvad er den bedste kølevæske til Mercedes?

At vælge den bedste kølevæske til din bil er et vigtigt aspekt af et korrekt bilejerskab. Når temperaturen stiger, cirkulerer din bil en blanding af vand og kølevæske for at forhindre en nedsmeltning inde fra motoren.

For en så vigtig rolle er et velafprøvet kølemiddel og et af producenten anbefalet kølemiddel af største vigtighed for en motor med lang levetid. For at besvare dette spørgsmål bør man være bekendt med alle de forskellige typer kølemidler, der findes, men den bedste løsning er det kølemiddel, der fulgte med din Mercedes Benz fra fabrikken.

Traditionelle kølemidler

Traditionelle kølemidler er understøttet af (IAT) uorganisk syre-teknologi, der er mest velegnet til at beskytte mange forskellige jernkomponenter i en motor på grund af brugen af silikat- og fosfatkorrosionsinhibitorer.

Da de fleste nyere Mercedes-modeller og mange andre tyske producenter er begyndt at bruge aluminium til størstedelen af de forskellige motorkomponenter, anbefales det ikke at anvende en IAT-understøttet kølevæske. For ældre modeller var IAT-kølemidler dog normalt de anbefalede.

IAT-kølemidler er også meget mindre effektive, da serviceintervallerne mellem IAT-understøttede kølemidler er meget kortere sammenlignet med f.eks. OAT’er. Desuden kræver IAT-kølemidler meget mere overvågning for at sikre, at alle korrosionsinhibitorer er på et korrekt niveau.

***
Tjek også dette: Den perfekte gave til bilejeren!
***

Alle kølemidler bør tømmes og skylles fra tid til anden i overensstemmelse med producentens anbefalede intervaller. Og i sådanne tilfælde er ulemperne ved IAT-kølemidler også tydelige, da de har en tendens til at dække over lækager i systemet ved at tilstoppe hullerne.

¸HOAT/OAT-kølemidler

HOAT-kølemidler er afledt af hybrid organisk syre-teknologi og er mest velegnede til at beskytte forskellige aluminiumsdele i din motor. Da de fleste tyske fabrikanter, herunder Mercedes, er gået over til at foretrække aluminium i motorkonstruktionen, er det normalt disse typer kølemidler, der anbefales af fabrikanten.

  Hvad er bedst, Mercedes eller BMW?

OAT-understøttede kølemidler anvender hverken fosfatinhibitorer eller silikater og er udviklet med henblik på en 5-årig lang brug eller omkring 150 000 miles. Selv om de fungerer i en periode på 5 år, anbefaler de fleste producenter stadig at foretage en skylning hvert andet år eller deromkring.

Desuden er disse kølemidler anerkendt som ikke-toksiske, og de har derfor biologisk nedbrydelige egenskaber, og de udgør ikke nogen miljø- eller sundheds- og sikkerhedsproblemer i forhold til traditionelle (ITA) kølemidler.

Blanding af kølemidler

Det er muligt at blande forskellige typer kølemidler, og det bør ikke indebære nogen større risiko for motorens holdbarhed og pålidelighed. Men det er bestemt ikke tilrådeligt at gøre det, da blanding af forskellige typer kølemidler kan reducere effektiviteten af den resulterende blanding.

Hvis du blander OAT- og IAT-kølemidler, vil alle fordelene ved OAT-kølemidler i de egenskaber, der formår at forlænge OAT-kølemidlers levetid, bortfalde. Det er tilrådeligt at overlade sådanne opgaver til uddannede fagfolk, da en vedvarende forkert brug af kølemiddel kan vise sig at være et problem for at holde din motor optimalt.

Hvis du ender med at blande, skal du forsøge at sikre dig, at blandingsforholdene er til stor fordel for den type kølemiddel, der anbefales til din bil. Da ældre biler for det meste bruger IAT-kølemidler, og hvis du bruger OAT i sådanne biler, vil alle de korrosionshæmmende egenskaber være væk, og din motor vil ikke blive forvaltet som anbefalet.

  Hvilke Mercedes har luftaffjedring?

FAQ-afsnit

Hvordan kan jeg finde ud af, hvilken kølevæske der anbefales til min bil, og hvilken farve skal jeg vælge?

Hvis du vil vide, hvilken kølevæske der anbefales til din bil, skal du se i din instruktionsbog. De fleste bilproducenter gør sig meget umage med at give en lang række oplysninger om kølevæsken til en bestemt bil i instruktionsbogen.

Hvis du ikke har manualen, kan du altid spørge din lokale bilforhandler eller serviceafdeling om yderligere oplysninger. Eller du kan endda tjekke online fra troværdige kilder, men vær opmærksom på, at sådanne kilder i mange tilfælde måske blot er et marketingcenter for en bestemt kølevæskeproducent.

Hvad angår farve, vil det altid være bedst at bruge den samme farve som din originale kølevæske. Kølemidler findes i mange forskellige farver, og farven er mest for at kunne skelne forskellige typer kølemidler fra hinanden.

De fleste OAT-kølemidler er farvet orange, knaldrød, blå eller mørkegrøn, og de fleste HOAT-kølemidler er farvet gule, lyserøde, blå eller lilla farver. Men dette bør aldrig være det middel, som du skelner de to.

Sandheden er, at de fleste kølemidler er klare og kun senere farvet for at kunne skelne dem fra hinanden, men vær opmærksom på, at disse farver ikke altid passer sammen, og at du altid bør rådføre dig med en professionel, før du vælger et bestemt kølemiddel.

Hvor ofte skal jeg udskifte min kølevæske?

Som tidligere nævnt er OAT/HOAT-kølemidler testet til at fungere korrekt i op til 5 år, og de fleste IAT-kølemidler er kun gode i ca. 2 år. Selv om disse tal er sande, kan de let påvirkes af mange forskellige variabler i en specifik ejeroplevelse, så du bør følge de retningslinjer, som producenterne anbefaler.

  Hvilke Mercedes har en off-road-pakke

Nogle producenter tilbyder endda en specifik blanding af kølemiddel, der kan tåle livslang brug. For at få disse oplysninger bør du også tjekke din instruktionsbog eller konsultere en autoriseret forhandler eller en serviceafdeling hos din producent.

Hvordan fortynder jeg min kølevæske?

Det er ikke noget, du bør gøre for at skifte din kølevæske, hvis du ikke er helt informeret om alle ins og outs for specifikke kølevæsker og dit køretøjs behov. Men hvis du beslutter dig for at give det et forsøg, skal du være opmærksom på, at det er nødvendigt at fortynde kølevæsken med vand, hvis din kølevæske ikke allerede er fortyndet på forhånd.

I de fleste tilfælde bør et 50:50-forhold være tilstrækkeligt, men ved ekstremt lave temperaturer, f.eks. under -36 °C (-34 °F), bør du vælge et blandingsforhold, der favoriserer kølemiddel 70:30. Vandet bør ikke være almindeligt ledningsvand, da det indeholder mange forskellige mineraler, som kan påvirke korrosionsegenskaberne.

Den bedste løsning ville helt sikkert være afioniseret eller destilleret vand for at opnå en perfekt blanding, der vil sikre, at din motor kører optimalt uanset vejrforholdene.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z