Hvis en producent ønsker at sælge en bil på et marked, skal mange statslige bestemmelser overholdes, for at de kan sælge den til kunderne. Hvis en fabrikant ønsker at sælge en bil i USA, skal bilen opfylde DOT’s Federal Motor Vehicle Safety Standards (FMVSS).
De fleste bilmarkeder er ret ens, når det gælder disse bestemmelser, især det asiatiske og det europæiske marked. Men standarderne i USA er ret forskellige, og derfor kan nogle Mercedes-modeller ikke sælges i USA, i hvert fald ikke i et stykke tid.
Nogle Mercedes-modeller, der ikke kan sælges i USA, er CLS og CLA Shooting Brake, E-klassen All-Terrain og den mægtige Unimog. Det samme gælder for størstedelen af Mercedes’ A- og B-klassesortiment. Den elektriske version af B-klassen plejede at være tilgængelig indtil 2017, og A-klasse sedanmodellen har været på det amerikanske marked siden 2019.
Hvorfor bliver disse biler ikke solgt i USA?
Der er masser af grunde til, at nogle af disse modeller ikke sælges i USA. Den første af dem er den økonomiske gennemførlighed, da alle modellerne skal bestå en række forskellige lovgivningsmæssige aspekter, og nogle gange forventer mærket ikke, at de pågældende modeller vil klare sig godt nok i salgsafdelingen.
Modeller som den mindre A- eller B-klasse har altid primært været rettet mod det europæiske marked. Og det er ikke kun Mercedes, der gør dette. Nogle bilproducenter som Audi tilbyder heller ikke nogle hatchback-modeller som A1 i USA af samme grund. Det er værd at nævne, at Mercedes nu sælger A-klassen sedanen i USA.
Desuden sælges nogle modeller som CLS Wagon (stationcar) ikke i USA, fordi stationcars ikke er lige så populære i USA som i Europa. I Europa er nogle stationcars utroligt populære, f.eks. A6 eller A4 Avant fra Audi, eller endda E-klassen eller C-klassen stationcar.
Men i USA er det en anden historie. Mens stationcar’en stadig er en populær familiebil i Europa, vælger flere amerikanske familier SUV’er. Mange fabrikanter fravælger at sælge disse modeller, fordi de mener, at efterspørgslen ikke vil opfylde udbuddet.
Biltrends i Europa og USA
En anden vigtig årsag til, at nogle modeller ikke sælges i Europa og USA, er, at biltrendene er ret forskellige på mange områder. Vejene i USA er normalt meget bredere, og parkeringspladserne er større. Derfor foretrækker de amerikanske kunder større biler, især SUV’er, som måske ikke passer så godt på de små europæiske veje.
Det er derfor, at Mercedes og mange rivaler som BMW primært målretter mange SUV’er til det amerikanske marked. En klar indikation er et faktum, at fabrikken til BMW X5 er placeret i USA. Selv om europæerne også kan lide SUV’er, kan amerikanerne ikke lide hatchbacks lige så meget som europæerne.
Forskellene i biltrends er også meget synlige i de amerikanske bilers æstetik sammenlignet med europæiske bilers æstetik. Europæerne kan lide slanke og stilfulde biler, mens amerikanerne normalt foretrækker robuste og utilitaristiske designs mere end det klassiske europæiske designsprog.
Desuden har amerikanerne en tendens til at bruge deres biler som arbejdsheste meget oftere end europæerne gør. Det er derfor, at USA er så fuld af pick-up trucks, og i Europa er det næsten lige så sjældent at se en pick-up truck som at se en supersportsvogn.
25-års reglen og andre måder at importere en ikke-amerikansk bil på
Den generelle regel er, at du ikke kan importere en bil, der ikke overholder de amerikanske importregler for bilsikkerhed, men der er undtagelser fra denne regel.
Den mest populære er 25-års-reglen, som gør det muligt for dig at importere en bil forholdsvis nemt, når den er blevet 25 år gammel fra produktionsdatoen. Gennem denne undtagelse importerer mange bilentusiaster et stort antal performance- eller klassiske køretøjer.
Biler, der er mindre end 25 år gamle, skal crashtestes for at opfylde reglerne, og det er naturligvis ikke økonomisk muligt. Men nogle virksomheder undersøger markedet for at se, om der er tilstrækkelig interesse for en bestemt bil til, at det giver mening, at de bliver testet og godkendt i USA.
Yderligere ting at vide om det amerikanske og det europæiske bilmarked
Har Audi og BMW ulovlige biler i USA?
Det er mere eller mindre den samme historie med disse to. BMW har aldrig solgt 1-serie hatchback-modellen i USA af samme grund som Mercedes A-klassen. Nogle varianter af 5-serien med stationcar blev heller aldrig solgt i USA.
Hvad Audi angår, er det endnu værre. Audi solgte aldrig A1 i USA eller den legendariske RS2. Først for nylig introducerede Audi de ikoniske RS6 og RS4 på det amerikanske marked.
Er der nogen amerikanske bilproducenter, der ikke sælger nogle modeller i Europa?
Disse tal er endnu værre end europæiske biler, der ikke sælges i USA. I Europa er efterspørgslen efter amerikanske biler meget mindre end efterspørgslen efter en europæisk bil i USA.
Amerikanske biler har aldrig klaret sig godt på det europæiske marked, og derfor er der kun få amerikanske biler, der sælger godt i Europa.
Nogle biler som Ford Taurus er utroligt populære i USA, men sælges heller ikke i Europa, da der ikke er nogen interesse for disse biler. Desuden sælges mange af de populære pick-ups fra USA heller ikke i Europa.
Hvordan kan jeg importere en bestemt bil i begrænset oplag fra lande uden for USA til USA?
Det er ret kompliceret at importere en bestemt ikke-amerikansk bil til USA. Men hvis du mener, at en bil, du er interesseret i, opfylder kriterierne for “Show or Display”, eller at den har teknologisk og historisk betydning, kan du måske faktisk importere den.
Dette tilfælde er stort set forbeholdt utroligt værdifulde biler i begrænset oplag, der er så sjældne og så værdifulde, at det giver mening for dig at gå gennem en langvarig og dyr proces. For at en bil kan være omfattet af denne undtagelse, skal den være begrænset i produktion, og den må ikke overstige 2.500 km på vejene om året.