Et head-up display (HUD) er et stykke teknologi, der projicerer et gennemsigtigt display på din forrude og gør det muligt for dig at se dine vigtige data lige i dit synsfelt. Mange Mercedes-modeller tilbyder et HUD, men de nyeste Mercedes-modeller tilbyder et næste generations Augmented Reality HUD, som helt sikkert vil imponere.
BMW har tilbudt et HUD siden 2004, og Audi introducerede også et head-up display til sin første generation af A7 i 2010. Mercedes var noget sent på den og introducerede først HUD’en i 2014. Men i dag er det Mercedes, der laver al støjen, når det kommer til næste generation af head-up displays.
Mercedes-modeller med et HUD
Både C-klassen og E-klassen tilbydes med head-up displays, der viser en masse forskellige informationer uden forsinkelse og i fuld farve. Opløsningen på disse head-up displays er også ret imponerende med omkring 60 pixels pr. synsvinkel.
I 2014 udsendte Mercedes en erklæring om, at head-up displays langsomt er på vej ind i hele Mercedes sedan-rækken begyndende med S-klassen. Mercedes var tøvende med at indføre en HUD på grund af mulige bekymringer om distraktion af føreren, men da Mercedes så, hvad Audi og BMW gjorde med deres systemer, ville Mercedes ikke gå glip af det.
Head-up displays blev også tilbudt til 2015 CLS og alle andre Mercedes-sedaner. Efter et stykke tid begyndte Mercedes også at tilbyde de samme HUD-systemer i deres mindre A- og B-klasse hatchbacks. I dag kan stort set alle Mercedes sedaner og hatchbacks få en HUD som ekstraudstyr.
Det samme gælder for Mercedes SUV’er. Siden 2015 har Mercedes indbygget et HUD-display i alle SUV’er gennem forskellige tilvalgspakkevarianter. I nogle regioner er HUD’en en del af en teknologipakke eller en natpakke. Det kan også være en del af mange andre pakker som AMG- eller Premium-pakken.
AMG HUD
Mens de fleste af de førnævnte head-up display-systemer er stort set den samme variant, har en AMG-bil altid et mere præstationsorienteret head-up display. De oplysninger, der vises på HUD’en på almindelige Mercedes-modeller, er den hastighed, du kører, navigationsoplysninger og hastighedsgrænsen med et par forskellige muligheder også.
Et AMG HUD er dog anderledes på grund af AMG-bilernes karakter. Disse biler er meget mere sportslige og mere velegnede til performancekørsel, så de har normalt et andet head-up display, sammenlignet med almindelige modeller. AMG-modeller er i stand til at vise dig omdrejningstallet, skiftevisningslys, hvilket gear du er i, og mange andre ydelsesrelaterede oplysninger.
Nyligt frigivet Mercedes Augmented Reality HUD
Den nyligt udgivne S-klasse har et næste generations AR HUD, der minder mere om en biografprojektor end om et almindeligt HUD, som findes i mange andre køretøjer. Dette system består af 1,3 millioner individuelle spejle, der er i stand til at projicere et utroligt klart og skarpt billede.
AR head-up-systemet minder lidt om det populære spil Pokemon Go, der drev verden til vanvid for et par år siden. Systemet ved, hvor du er, og det formår at projicere levende retninger og retningslinjer lige i din synsfelt, hvilket gør det stort set umuligt for dig at misse din motorvejsafkørsel eller tage et forkert sving.
Det er et utroligt futuristisk system, der endda viser et ternet flag på din forrude, når du når din destination. Dette system vil helt sikkert snart blive lanceret til stort set alle andre Mercedes-modeller. Nogle vil måske betragte dette system som en gimmick eller unødvendigt, men ingen kan benægte den cool faktor.
3 ting, du skal vide om head-up displays
Er HUD noget, jeg har brug for at have i en bil?
Egentlig ikke. Et head-up display giver dig en mere behagelig måde at se dine oplysninger på. Det tilbyder ikke noget, som en almindelig målergruppe eller et instrumentbræt ikke kan gøre i sig selv. Selvfølgelig er de nyeste Mercedes AR head-up displays fra Mercedes cool, men de er ikke et vigtigt stykke udstyr.
Hvis du er vant til at have en HUD, og det virker som en nedgradering at have en bil uden den, så gå endelig i gang og køb en. Men hvis du skal vælge mellem en HUD eller noget andet, der faktisk tilbyder noget nyt og/eller anderledes i forhold til de almindelige funktioner, som en bil tilbyder, er du bedre stillet uden en HUD.
Hvor meget koster en HUD?
Hvis du vil have et HUD i din nye bil, skal du være klar til at bruge mindst 1.200 dollars. Nogle modeller kan tilbyde HUD-systemet som en del af en særlig pakke, hvilket øger prisen yderligere.
Et HUD til en BMW 520i koster omkring 2.000 dollars, og et HUD til Audi A4 koster det halve, men du får en trådløs telefonoplader til BMW’en med i prisen. Nogle aftermarket-firmaer tilbyder også HUD-systemer til en mere overkommelig pris, men her er der enighed om, at OEM-systemet altid er det foretrukne valg.
Indebærer moderne HUD-systemer nogen sikkerhedsproblemer?
I denne tid lever vi i en virkelighed fyldt med teknologi, og alle vores sanser bliver konstant bombarderet med store mængder af forskellige informationer, og moderne biler er helt sikkert skyldige i dette.
Efterhånden som bilproducenterne fortsætter med at indføre flere og flere skærme i bilerne, vil det helt sikkert gøre det meget sværere at undgå en informationsoverbelastning, og nogle sikkerhedsproblemer er et problem.
Selv om der ikke er mange data, der tyder på, at HUD-displays udgør et sikkerhedsproblem, er det stadig for tidligt at sige, fordi vi kun er i begyndelsen af bilteknologitrenden. Det er stærkt tilrådeligt at holde øjnene på vejen og på det, der rent faktisk er foran dig, for at finde eventuelle potentielle farer, før du stoler på det, som HUD’en fortæller dig.
HUD-systemer er ret gode til at identificere vejskilte og give dig hastighedsgrænserne for en bestemt vejstrækning, men de er stadig ikke lige så gode som dine øjne, så uanset om du vælger HUD eller ej, skal du altid stole på dit syn for at give dig de rette oplysninger.