Det er svært at sige, hvor længe en bil kan holde, men hvis vi kigger på nogle få kritiske aspekter af hybridbiler, som har tendens til at fejle i sidste ende, kan vi komme med et rimeligt skøn. Det første og mest afgørende aspekt af hybridbilens levetid er batteriet.
Mens de fleste producenter har en tendens til at dække deres batterier i op til 100k miles, kan batterier holde meget længere. Forskellen her er dog, at de har en tendens til at nedbrydes hurtigere efter 100-150k miles. Selv da vil batteriet være brugbart, men batteriets maksimale kapacitet vil være alvorligt kompromitteret.
Mange forskellige ting har indflydelse på, hvor længe et batteri kan holde. Kilometerstand er den mest indlysende, men vejret, korrekt opladning, alder, intensiteten af brugen og vedligeholdelse spiller også en stor rolle. Hvis du følger alle de regler, der er fastsat af producenten, bør du kunne få batteriet til at nå det maksimale.
Et par undersøgelser har vist, at Toyota laver de mest pålidelige hybrider på markedet, og det er dem, der normalt holder længst. Uanset hvad afhænger det af, hvor godt en specifik bil er blevet behandlet.
Hybridbatteriets grundlæggende principper for lang levetid
Som tidligere nævnt bør hybridbatterier holde mindst 100k miles, før de begynder at blive nedbrudt, men de fleste batterier klarer sig meget bedre end det. De fleste hybridbiler i dag drives af lithium-ion- og lithium-polymerbatterier, som giver et overlegen effekt/vægt-forhold.
De er utroligt tætte og giver mange opladningscyklusser. Den samlede energi i et batteri i en hybrid/EV-bil måles i kWh, og de fleste hybridbiler i dag har mellem 10-70ish kWh, mens elbiler som Rimac Nevera har op til 120 kWh, hvilket er det højeste kWh-batteri i nogen bil til dato.
Disse batterier bruges til at drive bilen, og en fuld opladning bør give dig i gennemsnit mellem 10-150 miles i gennemsnit. For at batteriet kan holde længe, bør du følge al den regelmæssige vedligeholdelse, og du bør også gøre, hvad producenterne fortæller dig, at du skal gøre.
Et batteri kan ikke holde for evigt, og de fleste pålidelige kilder anslår, at et almindeligt hybridbatteri bør være godt til omkring 1000-2000 opladningscyklusser. Det er altid en god idé at holde batteriet mellem 20-80 % opladning, også når du parkerer bilen i længere perioder.
Maksimér batteriets levetid
Alderen har betydning, og i nogle tilfælde bør du udskifte dit batteri allerede efter fem år. Dette gælder primært, hvis du kører bilen på lange daglige ture, men hvis du kører den privat i byen, og du følger alle opladningsanvisninger, bør batteriet holde meget længere.
Men selv om alderen har betydning, har kilometertallet endnu større betydning. Fordi du skal oplade dit batteri oftere, betyder det, at du bruger et anslået antal opladningscyklusser for batteriet. Så hvis du kører maksimal rækkevidde hver dag, er der tale om mere end 300 opladningscyklusser om året.
Et andet vigtigt aspekt af batteriets levetid er også balancen i de enkelte battericeller. For at batteriet kan holde længere, skal hver battericelle være afbalanceret med de celler, der ligger tættest på hinanden. Hvis ikke, vil cellerne gå i stykker tidligere, hvilket vil reducere batteriets levetid betydeligt.
Vejret spiller også en enorm rolle, når det gælder batteriets levetid, fordi ekstreme vejrforhold kan påvirke batteriet negativt. Selv om du kan opvarme forbrændingsmotoren tidligt, tager det længere tid for batteriet at blive opvarmet.
Korrekt opladning er afgørende
Der er flere måder, man kan oplade et hybridbatteri på. Du kan enten bruge en almindelig stikkontakt i hjemmet, som burde kunne oplade bilen på op til ca. 8 timer, afhængigt af batteriets størrelse. Den nuværende opladningsteknologi er dog langt mere avanceret, og en Level 3 hurtigoplader er den mest avancerede.
En niveau 3-snellader kan oplade et batteri på kun 30-40 minutter, men det går ud over batteriets levetid. Selv om de fleste biler er udstyret med avancerede systemer til styring af batteriopladning, kan de ikke fuldstændigt konditionere batteriet.
En hurtigoplader arbejder mere aggressivt ved at pumpe mere elektricitet ind i batteriet, hvilket ender med en hurtigere nedbrydning af batteriet. For at oplade ansvarligt bør du kun oplade bilen, når det er nødvendigt, hvilket betyder, at der ikke er behov for at lade bilen op, hvis den allerede har en rimelig opladningstilstand.
FAQ-afsnit
Hvad påvirker ellers levetiden for en hybridbil?
Selv om batteriet er det vigtigste aspekt af hybridbilens levetid, spiller andre faktorer også en massiv rolle for forlængelsen af en hybridbils levetid. Generel slitage er som sådan altid vigtigt med enhver type genstand, så vedligeholdelse af bilen og service er et must.
Bare hold din bil ryddet op på alle tidspunkter, og du bør få mest muligt ud af den. De regelmæssige serviceintervaller bør overholdes, det samme gælder for anbefalede dæk og brændstoftyper. Prøv at vedligeholde bilens interiør og eksteriør, og pas på med rust.
Er der nogen næste generation af hybridbatterier i horisonten?
Litium-ion-batterier er avancerede, men fremtiden for batteriteknologi er ikke litium-ion-batterier. Litium-silicium- og solid-state-batteriteknologier er den sande fremtid for batterier til elbiler/hybridbiler. Disse batterier skulle forbedre ydeevnen, holde længere, være billigere og indeholde mere energi.
Mange almindelige producenter som BWM, Daimler og VAG har allerede investeret store summer i disse teknologier.
Hvad sker der med gamle EV- og hybridbatterier?
Det bedste scenarie ville være at genbruge batterierne, og næsten 98 % af alle komponenter i blybatterier kan genbruges til kabler, rengøringsmidler, vejvisere osv. Men med lithium-ion-batterier er det ikke så positivt.
Litium-ion-batterier består af farlige materialer, som kun kan bruges i begrænset omfang. Desuden kan de endda eksplodere, hvis de adskilles forkert, hvis de ikke er korrekt adskilt. 5-10 % er et rimeligt skøn over, hvor mange lithium-ion hybridbatterier der bliver genbrugt i øjeblikket.