Luksus er et ord, som mange mærker i bilbranchen let kaster rundt med. Men kun nogle få bestemte bilproducenter kommer til at tænke på, når luksus nævnes. I dag er Mercedes et synonym for tysk luksus. Og den nyligt udgivne 7. generation af S-klassen repræsenterer benchmark for luksus, ikke kun for tyskerne, men for hele verden.
I denne tid er luksus ikke kun komfort og elegance, det er snarere en måde at kommunikere til verden på, at man har klaret sig. S-klassen er en måde at fortælle folk, at du har arbejdet hårdt nok til at nyde det allerbedste, Mercedes kan tilbyde, til en startpris på nord for 110.000 dollars.
S-klassen
Det er næsten umuligt at tænke på luksus i biler uden at tænke på S-klassen. Navnet S-klasse står for ”Sonderklasse”, et tysk ord for “en særlig klasse”, og hensigten er ret indlysende. Den nyligt udgivne S-klasse giver en forsmag på fremtidens bilkørsel med uovertrufne teknologi- og komfortfunktioner.
Men forskellen mellem den nyligt udgivne S-klasse og de fleste luksusbiler er, at S-klassen tilbyder luksus på en genial, men uomtvistelig måde. S-klassen er udstyret med en “første i klassen” tredimensionel målergruppe, der overskrider den moderne betydning af teknologisk overlegenhed og tager et kæmpe spring ind i fremtiden.
Den nye S-klasse byder også på en slående ambient belysning, der er i stand til at inkorporere mange nyttige sikkerheds- og komfortfunktioner. Desuden er S-klassen udstyret med et meget avanceret firehjulsstyresystem, som kan dreje baghjulene i modsat retning af forhjulene.
Dette har den effekt, at det “forkorter” hjulbasen, hvilket gør bilen meget mere manøvredygtig. Når du kører ved højere hastigheder, drejer baghjulene i samme retning som forhjulene for at fremme stabiliteten og sikkerheden yderligere.
Bilen er udstyret med mange nye systemer til gestus- og stemmestyring, hvilket gør hele pendlingsprocessen meget mere smidig og luksuriøs.
GLS-klassen
Mercedes er klar over den brandværdi, som S-klassen repræsenterer, så de forsøger at præsentere den nye GLS som SUV’ernes S-klasse, og det er til en vis grad rigtigt.
GLS er Mercedes’ flagskib inden for SUV’er i fuld størrelse med 7 sæder. Den tilbyder rigelig plads og komfort på S-klassens niveau i en bil, der nemt kan klare selv de mest krævende terræner. Startprisen for GLS450 på begynderniveau ligger på omkring 76.000 dollars, men de fleste GLS-modeller, der sælges, ligger et godt stykke over 90.000 dollars.
Men GLS’ “S-klasse” er måske lidt af en strækning. GLS tilbyder ganske enkelt ikke køreegenskaber som den udgående S-klasse, og slet ikke som den nye. Listen over gadgets, som GLS tilbyder, er ganske omfattende, men stadig ikke på samme niveau som den nye S-klasse.
Faktum er, at SUV’er ikke kan levere samme komfortniveau som sedaner. Bilen sidder en del højere, hvilket gør den sværere at komme ind og ud af. Desuden tilbyder GLS’ gigantiske størrelse ingen firehjulsstyringssystemer, der gør det lettere at køre rundt i byen.
GLS er stadig en imponerende bil. Men det understreger kun den blotte overlegenhed, som den nye S-klasse har i forhold til andre Mercedes-modeller.
Maybach undermærke
Maybach, tidligere en uafhængig luksusbilproducent, der blev grundlagt i 1909, blev for nylig opkøbt af Mercedes Benz for at lave de bedste og mest luksuriøse biler, der er skræddersyet til de højeste standarder for luksus, men som starter et godt stykke over det sekscifrede beløb.
Udvendigt er den almindelige S-klasse og Maybach-versionerne ret ens. Et Maybach-badge her og der, lidt mere krom og anderledes udseende fælge adskiller de udvendige dele fra hinanden. Men interiøret er det sted, hvor de fleste forskelle finder sted.
Maybach S-klassens interiør er betrukket med det blødeste læder, som Mercedes tilbyder. Der er også plyssede puder, og stort set alle overflader er beklædt med overlegne materialer, der mere minder om en Bentley end om en “almindelig” S-klasse.
Desuden tilbyder Maybach-versionen flere gadgets som opvarmede eller afkølede kopholdere, et køleskab og foldbare borde i flystil og endda champagnefløjter i krystal. Du kan også vælge Maybach-versionen af GLS. Selv om den udjævner de fleste ulemper ved den almindelige GLS, er en pris på 200.000 dollars et ret stejlt tilbud.
Mere om at køre i luksus
Hvorfor bliver S-klassen så meget nedskrevet?
Det er ingen hemmelighed, at S-klassen bliver offer for en alvorlig værdiforringelse. Bilen formår at miste omkring 50-60 % af sin oprindelige værdi i løbet af de første tre år. Ved en startpris på 100.000 dollars er det et stort underskud.
Årsagen er, at luksus og teknologi udvikler sig utroligt hurtigt. En teknologisk avanceret bil i dag er blot tilstrækkelig efter et par år. Desuden leases de ret almindeligt, og efter tre år er der et stort udbud, hvilket fører til, at markedet oversvømmes med knap brugte S-klasser.
Er den nye S-klasse berettiget til at opgradere fra den tidligere version?
Svaret på dette spørgsmål afhænger af den måde, du bruger din bil på, og af den måde, du betaler for den. Selv om den nye S-klasse helt sikkert byder på mange nye interessante funktioner, er det helt sikkert ikke et lige så stort spring som det var mellem generationerne W221 og W222.
Nogle mennesker finder også designet af den nye S-klasse tvivlsomt. Tidligere startede S-klassen designtendenserne i Mercedes’ lineup. En ny S-klasse ville komme ud, og snart ville stort set alle Mercedes-modeller overtage det nye S-klassedesignsprog. I dag er det omvendt, hvilket sænker den nye S-klasses tiltrækningskraft.
Men at sammenligne den nye med den gamle er afhængig af, hvordan man får fat i dem. Hvis du køber direkte, er det en god idé at vente et par år og så få den nye S-klasse for at undgå det store afskrivningshug.
Hvis du er på den mest almindelige treårige finansierings-/leasingaftale, så kan det give mere mening at opgradere.
Hvad er den mest luksuriøse bil i verden?
S-klassen byder på rigelig luksus, det er der næppe nogen, der kan bestride. Men for de få, der gør det, kommer mærker som Rolls Royce i tankerne. Rolls Royce-biler er meget dyrere end Mercedes, og priserne ligger på 400.000 eller endda 500-600.000 dollars.
Rolls Royce tilbyder det ypperste inden for luksusrejser med vægt på ægte luksus. Ægte luksus består i at bruge de fineste materialer og stort set at droppe teknologi, der daterer bilen efter et par år.
Den mest luksuriøse bil, som Rolls Royce fremstiller, er Phantom. Priserne for Phantom starter i midten til toppen af 400.000 dollars, og der er ikke noget loft. Rolls tilbyder sine kunder at tilpasse bilerne fuldt ud på stort set alle de måder, de ønsker. Og det er den største forskel mellem Rolls og Mercedes: eksklusivitet.