Elbiler bliver langsomt mere og mere populære, og med en sådan stigning i den generelle popularitet er elbilmærker begyndt at omfatte mange forskellige bilsegmenter. Tesla startede med blot én sportsvogn, i dag sælger Tesla 4 forskellige modeller.
Producenter som Audi, VW, Mercedes og Jaguar var ikke i nærheden af mainstream EV’er, men alle disse mærker tilbyder flere forskellige EV’er som en del af deres sortiment i dag. Den nok hurtigste EV lige nu er Rimac C_Two eller Aspark Owl med en påstået 0-60 mph-tid på 1,8/1,7 sekunder.
Den hurtigste elektriske sedan er den helt nye Tesla Model S Plaid edition. Denne variant af Model S er angiveligt i stand til at opnå en 0-60 mph-tid på under 2 sekunder, hvilket er fuldstændig vanvittigt for en 4-sæders familiebil. Porsche Taycan Turbo S klarer en 0-60 mph-tid på omkring 2,3 sekunder i bedste fald.
Den hurtigste elektriske SUV på markedet er Tesla Model X med en 0-60 mph-tid på 2,7 sekunder, og den snart udgivne Model X Plaid har en påstået 0-60 mph-tid på 2,5 sekunder. Disse tal er uhørte, når det gælder SUV’er, og det viser kun den enorme brutale kraft, som en elektrisk motor besidder.
Hurtigste superbiler/hyperbiler EV’er
Hurtig, dyr, stilfuld og eksotisk. Elektriske superbiler og hyperbiler bliver langsomt rullet ind i produktion af mange forskellige nytilkomne og mangeårige sportsvognsfabrikanter. Mærker som Rimac, Aspark, Lotus, Pininfarina, Neo og Tesla vil alle udgive deres version af den definitive EV-superbil.
Mate Rimac, en kroatisk iværksætter, startede sin EV-virksomhed i 2007, da han i 2007 udskiftede en BMW 323i fra 1984 med en elmotor, som senere slog Guinness-verdensrekorden for den hurtigste elbil på planeten. Efter succesen med Concept One er Rimac nu klar til at lancere C_Two.
C_Two tilbyder et nyt niveau af ydeevne med en elektrisk drivlinje på 1900 hestekræfter, en topfart på 256 mph og et drejningsmoment på 2300 Nm. Pininfarina Batista bruger også den samme drivlinje, og Lotus Evija har samme effekt, men den vejer 100 kg mindre end Rimac, og topfarten er vurderet til over 215 mph.
Aspark Owl har den højeste påståede 0-60 mph-tid på 1,69 sekunder, en tophastighed på 249 mph og et begrænset antal på 50 køretøjer. Det er værd at nævne, at Tesla også planlægger at lancere Tesla Roadster om et par år eller deromkring, og Roadsteren skulle også klare sprinten fra 0 til 60 mph på under 2 sekunder.
Hurtigste elektriske sedaner
Det mest konkurrenceprægede EV-segment i øjeblikket er nok segmentet for elektriske sedaner. Mærker som Porsche, Audi, Mercedes og Volvo forsøger at konkurrere med Tesla om at blive den bedste elektriske sedan på markedet.
Men den hurtigste elektriske sedan derude er helt klart Tesla Model S Plaid edition. En 1000 hk stærk elektrisk sedan med en påstået 0-60 mph-tid på 1,99 sekunder og en topfart på 200 mph gør den til den hurtigste elektriske sedan, der nogensinde er blevet produceret.
Porsche Taycan Turbo S kan ikke matche disse tal, men Taycan Turbo S er ikke sløj. Taycans maksimale effekt er opgjort til 761 hk, hvilket er godt for en 0-60 mph-tid på 2,3 sekunder og en topfart på omkring 160 mph.
Audi har også for nylig sluttet sig til festen med sin fantastisk flotte Audi RS E-Tron GT. E-Tron er stærkt baseret på Porsche Taycan, men den er ikke lige så kraftfuld eller hurtig som Taycan. Disse tre er de hurtigste og mest sportslige elektriske sedaner på markedet lige nu.
Hurtigste elektriske SUV’er
Elektriske SUV’er er nok de mest imponerende af dem alle. SUV’er er aldrig blevet bygget til at være hurtige eller sportslige, men det mener Tesla bestemt ikke. Ud over Model X er der kun en håndfuld andre elektriske SUV’er, der kan komme i nærheden, som Faraday Future eller Rivian R1T/R1S.
Den nuværende Tesla Model X når 60 mph fra stilstand på under 3 sekunder. 2,7 sekunder er den højeste legitime 0-60 mph-tid, som Model X nogensinde har opnået. Men den nye Plaid Model X er indstillet på at skubbe grænsen for elektriske SUV’er endnu længere med en latterlig påstået 0-60 mph-tid på 2,5 sekunder. Ikke så ringe for noget, der ligner en klat.
Faraday Future med topspecifikation skulle producere omkring 1000 hk, og Faraday siger, at 0-60 mph-tiden måske endda kan falde til 2,2 sekunder. Disse tal er stadig langt fra bekræftet, men med en sådan kraft på hånden vil Faraday sandsynligvis ende i 2-3 sekunders området.
Rivian R1T/R1S er også en rigtig hurtig elektrisk SUV. Rivian hævder, at denne SUV er god for omkring 753 hestekræfter, hvilket i teorien skulle gøre Rivian til en 3 sekunders 0-60 mph-bil. Alle disse tal er fantastiske for en SUV, og hvis dette er fremtiden, skal vi måske have særlige kørekort til sådanne biler.
FAQ sektion
Hvad er den hurtigste bil med forbrændingsmotor, der accelererer hurtigst?
Biler med forbrændingsmotorer er ikke så dygtige som nogle elbiler er, og det vil de sandsynligvis aldrig blive. Forbrændingsmotorer er konstrueret til at yde maksimal effekt i et bestemt omdrejningsområde, hvilket betyder, at forbrændingsmotorer skal forkæle op for at opnå maksimal effekt.
Det betyder, at ICE-biler ikke kan give det samme startpunch som en elmotor, hvilket betyder, at vi mere eller mindre har nået de maksimale 0-60 mph-tider for biler med forbrændingsmotorer. Og de hurtigst accelererende ICE-biler, der er til salg nu, er Porsche 911 Turbo S og Bugatti Chiron. Begge disse biler når 100 km/t på omkring 2,4-2,5 sekunder.
Hvor hurtige kan elbiler blive?
Vi er kun i begyndelsen af elbilsæraen, men de tophastigheder, vi på et tidspunkt vil opnå, vil måske ikke være gode nok til at matche en ICE-bil. Selv om ICE-biler ikke er sammenlignelige, når det gælder acceleration, men når det gælder topfart, kan elbiler ikke matche en god gammel beskidt fossilbrændstofmotor.
Elektromotorer tilbyder stadig ikke den topfart, som f.eks. Bugatti Chiron gør. Chiron nåede 300 mph for et par år siden, og en elbil vil næppe nogensinde kunne matche eller overgå sådanne hastigheder.
Er vi klar til elbiler?
Ikke rigtig. Elbiler bliver bedre og bedre, og det samme gælder infrastrukturen. Men den er langt fra så sofistikeret og brugervenlig som en ICE-bil, især hvis man bor i et land, der befinder sig i den sidste ende af EV-revolutionen.
Men i nogle få år kan det ændre sig. Indtil da kan vi nyde godt af ICE-biler, og selv om 0-60mhk-tiderne er langt langsommere, betragtes en 0-60mph-tid på under 3 sekunder på ingen måde som langsom.