Hvad er den bedste brugte cabriolet?

At køre i en cabriolet, når vejret tillader det, er en lejlighed, der gør selv de kedeligste ture fornøjelige. Selv om cabrioleter er forbundet med mange ofre i forhold til deres sedan/coupé-modstykker, er der mange aspekter ved kørsel i cabrioletbiler, som opvejer dette.

For en gangs skyld bliver cabrioleter ofte kritiseret for at være dyrere, tungere og mindre praktiske. Hvorom alting er, så er mange cabrioleter i de senere år lige så tilgængelige som deres hardtop-modstykker, især når det gælder brugtmarkedet.

Desuden er de ikke så upraktiske eller tunge som tidligere. Mange cabrioleter fra moderne tid er så gode, at de nogle gange føles som almindelige hardtop-biler, når de kører med taget oppe. Som sådan er der ikke nogen bedre cabrioletbil værdi mulighed derude end Mazda MX-5.

Den tyske executive-trio, BMW 4-serie, Audi A5 og Mercedes Benz C-klasse er også værd at overveje. Hvis du ønsker en mere luksuriøs og spændende version af MX-5, skal du vælge Porsche Boxster. Hvis du derimod ønsker en 4-sæders luksus soft-top, skal du vælge E-Klasse cabriolet.

Mazda MX-5

MX-5 er måske ikke din kop te, fordi det er en 2-sædet, relativt upraktisk cabriolet, men alt andet ved MX-5 er næsten umuligt at misbillige. For det første kan du få en brugt MX-5 til skidebillig pris, så meget at det nogle gange føles forkert, at en så sjov bil koster så få penge.

Køreegenskaberne er som man kan forvente, fremragende. Desuden er pålideligheden lige så god, hvilket er relativt svært at gøre, når man bygger en billig performancebil. Sørg for at følge op på alle dine regelmæssige vedligeholdelses- og serviceskemaer, og du burde være i stand til at nyde denne lille sjove bil i mange år fremover.

  Hvad er en god første bil med automatgear?

BMW 4-serie, Audi A5, Mercedes C-Klasse

Disse tre kompakte cabriolet-sedaner er så tæt på hinanden, at de fortjener at blive vurderet på lige fod. BMW 4-serien er den sportslige af trioen, er den sjoveste at køre, men interiøret føles lidt for gammeldags. Mercedes er den mest komfortable, men den mangler mest atletik.

Audi A5 ligger et sted i midten, da den ikke er lige så atletisk som BMW’en og heller ikke så komfortabel som C-klassen, men den tilbyder mere raffinement end BMW’en og en mere atletisk og mere rolig kørestil sammenlignet med C-klassen. Mellem disse tre ville jeg tage A5 eller C-Klassen frem for 4-serien hver dag i ugen.

Porsche Boxster

Hvis du er vild med MX-5, men ønsker mere ydelse, mere luksus og mere af bogstaveligt talt alting, skal du sørge for at tjekke Porsche Boxster ud. Porsche er et mærke, der i vid udstrækning betragtes som en af, hvis ikke den allerbedste sportsvognsfabrikant i bilens historie, og Boxster/Cayman-platformen værdsættes af mange som den bedste Porsche-sportsvogn.

Selvfølgelig vil en 911 altid være en 911, men at blive sammenlignet med noget som en 911 er en fordel i sig selv. Det er bedst at undgå 986 Boxster 2.5, især hvis den er udstyret med Tiptronic-gearkassen, da det sandsynligvis er en af de dårligste Porscher, der nogensinde er blevet bygget, men resten af modelprogrammet er værd at overveje.

Mercedes E-Klasse

Hvis du kan lide det, som Mercedes Benz C-Klasse tilbyder, men du vil have mere af det hele, er E-Klasse Cabriolet den naturlige opgradering. Takket være et længere karrosseri er E-Klassen betydeligt mere rummelig indvendigt, samtidig med at den er mere komfortabel og bedre udstyret, men den kommer dog også med et heftigere prisskilt.

  Hvad er de bedste sedan'er med hensyn til sikkerhed og pålidelighed?

Hvorom alting er, så er der flere forskellige generationer af E-Klassen at vælge imellem, og hvis du vælger de nyere modeller, får du også en stor opgradering af teknologien. E-Klassen er en af de mest logiske 4-sæders cabrioleter at købe, hvis du ikke er interesseret i at bruge store summer på en cabriolet.

FAQ-afsnit

Hvad gør en god cabrioletbil til en god cabrioletbil?

En god cabrioletbil kræver ikke, at du går på kompromis med meget, hvis du ønsker at vælge en cabrioletversion, nærmere bestemt en bil, der ikke koster mere, men som giver dig mindre. Som sådan bør en god cabriolet aldrig berøve dig helt på lastrummet, for det er et stort kompromis at indgå.
Prisen er naturligvis også en vigtig faktor, det er ikke svært at bygge en god cabriolet, hvis cabrioletversionen af den bil, du er interesseret i, koster 50 % mere end hardtop-versionen. Desuden skal en god cabriolet også være lige så strukturelt forsvarlig som en hardtop-version, især hvis det er en sportsvogn.

Hvad er den bedste cabriolet hatchback på markedet?

Hvis du vil have en cabriolet, men ikke vil bruge mange penge, og du ikke vil have en kompakt sportsvogn som Miata, er det bedst at vælge en cabriolet hatchback, og de bedste derude er Mini Cooper Cabriolet, Audi A3 Cabriolet eller Mk6 Golf Cabriolet.

Den bedste Mini at gå efter er den tidligere 2014-generation af Mini cabriolet, fordi den kommer med de bedste motorindstillinger og er det bedste Mini Cooper-værdisæt. Mk6 Golf cabriolet er ret billig i dag, men stadig ikke gammel nok. Audi er en bedre og mere raffineret udgave af Golf med en tilsvarende højere pris.

  Hvad er den grimmeste bil?

Skal jeg købe en cabriolet?

Når du køber en bil, er det altid bedst at afveje dine behov og ønsker, da dette er afgørende, når du skal nærme dig dit nye bilkøb. Hvis en cabriolet giver mening med alt det andet, du laver til daglig, så er det ret forståeligt at vælge en cabriolet. Men hvis det ikke er det, er det bedst ikke at tage det skridt, før du er klar.

Hvis du kun ønsker at købe en cabriolet af nydelseshensyn, fordi du allerede ejer en anden bil, eller fordi du måske går på pension, bør du købe den og nyde den. Når alt kommer til alt, er biler til for at gøre os glade, det ved vi bilentusiaster, og vi bør køre i interessante biler.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z