Formålet med en tandkæde/timingsrem er at sikre, at din motor kører perfekt ensrettet, da den synkroniserer en masse tandhjul og håndtag. Som sådan er kæden/remmen en af de mest afgørende dele af din motor, og hvis den pludselig svigter, er der stor sandsynlighed for, at din motor er i stor fare.
Forskellen mellem en kæde og en rem er naturligvis materialet, og det faktum, at remmen sidder uden på motoren, mens kæden går ind i motoren, fordi den har brug for ordentlig smøring. En rem var tidligere en mere støjsvag løsning, men nyere biler, der er udstyret med kæder, er lige så støjsvage som deres bælte-modstykker.
Hvis du vil afgøre, om din bil kører med en kæde eller en rem, skal du blot se på siden af motoren, hvis der er et plastikrum direkte ved motoren, er der gode chancer for, at du ser på en tandrem.
Ud over selve rummet er den bedste måde at se det på at konsultere ejerens manual, da alle ejermanualer angiver sådanne oplysninger i motorafsnittet.
Formålet med en tandrem/kæde
En tandrem/kæde har til opgave at forbinde krumtapakslen med knastakslen på en synkroniseret måde. Disse komponenter sikrer, at timingen mellem åbning og lukning af motorens ventiler er så præcis som muligt, så brændstoffet kan komme ind så effektivt som muligt.
Hele denne operation minder lidt om cykelpedaler. I et forsøg på at opnå maksimal effektivitet tilbyder moderne biler remme eller kæder, der er så synkroniserede som muligt. Når stemplerne stiger og falder, skal tændrørene antænde brændstofblandingen på et nøjagtigt tidspunkt.
Dette kaldes motorens timing, og ethvert problem med timingen kan let høres udefra. Hvis din timingrem/kæde er en smule ude af trit, vil din motor køre ujævnt, men det er ikke noget katastrofalt, så længe den kun er en smule ude af trit.
Hvis timingen er helt forkert, vil stemplerne og ventilerne ikke være synkroniserede, og det kan være dødeligt for din motor. Oftest resulterer det i bøjede motorkomponenter og store metalstykker, der pumper gennem din motor, hvilket i sidste ende kan ødelægge motoren helt.
Fordele ved en tandrem frem for en tandkæde og omvendt
Når du nu er helt klar over formålet med en kæde/bælte, er det nu tid til at tænke over forskellene mellem de to, og grunden til, at en rem er bedre end en kæde og omvendt. Dette er de to mest almindelige motortimingsmetoder, men der findes noget der hedder ”pushrod V8”, som bruger en helt anden timingløsning.
Den mest indlysende differentierende faktor mellem disse to timingmetoder er konstruktionen. En tandrem er fremstillet af gummi i industrikvalitet, hvilket sikrer en støjsvag drift, og den er meget nemmere at udskifte, fordi den løber uden for motoren, hvilket giver nem adgang.
En tandrem er en holdbar timingløsning, som også er meget billigere at udskifte. En tandkæde er på den anden side lavet af metal, hvilket sikrer endnu større holdbarhed. Men den koster mere at udskifte, fordi den løber gennem selve motoren, og det kræver en delvis demontering af motoren.
Som tidligere nævnt var en timingkæde tidligere meget mere støjende, men i dag har kæder nået et niveau af sammenlignelig lydløshed. En kæde bliver også smurt, når den passerer gennem motoren, og derfor holder en kæde normalt længere end en tandrem.
Udskiftning af tandkæde/bælte
Både remmen og kæden skal udskiftes fra tid til anden, men en stor forskel mellem de to er, at du generelt kan forvente, at en velholdt timingkæde bør holde dobbelt så længe som en velholdt timingrem.
Når det er sagt, bør en udskiftning af tandremmen planlægges ind i din bils serviceintervaller hver 60.000 km eller ca. tre år ad gangen. Men en tandrem bør inspiceres hvert år, fordi den spiller en så massiv rolle i motorens driftsproces.
Hvad angår tandkæder, har de også brug for en årlig inspektion for at sikre, at alt fungerer gnidningsløst. Et af de største problemer med en tandkæde er ikke selve kæden, men ofte er det kædespænderen, der har en tendens til at gå i stykker først.
Uanset dette bør du sikre dig, at den oliekvalitet, du bruger, er så god som muligt, da olie af lav kvalitet kan forkorte levetiden for tandkæden betydeligt.
FAQ-afsnit
Hvor meget koster det at udskifte en tandrem/kæde?
Mens du udskifter din tandrem, bør du også udskifte din vandpumpe, da det medfølgende arbejde kræver, at begge dele afmonteres. Som sådan sælger nogle velrenommerede producenter som Bosch kombinationer af tandremme og vandpumpe til omkring 100-150 USD, og arbejdsomkostningerne er normalt omkring 100 USD.
På den anden side koster en tandkæde langt flere penge at udskifte, fordi den koster dobbelt så meget, og det kræver en hel del arbejdskraft. Når det er sagt, står du ofte med en regning på over 1000 dollars for en udskiftning af kæde og vandpumpe i alt.
Kan man sætte en tandrem på en bil, der er udstyret med en tandkæde?
Tandkæder koster langt flere penge, men de er mere holdbare. Hvis du har planer om at udstyre en bil med kædeudstyr med en tandrem, må du hellere springe det over, da det ikke er muligt, da tandkæden går gennem motoren, og det gør en tandrem ikke.
En sådan proces ville være yderst uøkonomisk og muligvis dødelig for din motor. Vedligeholdelse af din kæde/bælte er et af de vigtigste aspekter af bilens vedligeholdelse og bør aldrig tages let på.
Hvad er tegnene på en dårlig tandrem/kæde?
Der er mange forskellige måder, hvorpå man kan identificere en defekt timingkæde/rem. Hvis din motor har fejltændinger, eller hvis den simpelthen kører dårligt i tomgang, er der stor sandsynlighed for, at din rem/kæde er ude af trit. Hvis du støder på metalspåner i din olie, er det et tegn på dårlig timing i motoren.
Ujævne omdrejninger, tikkende lyde og lignende er også tydelige tegn på, at der kan være et problem med din kæde/bælte. Når du oplever noget af dette, bør du inspicere bilen med det samme, da din motor kan være i stor fare for bogstaveligt talt at eksplodere.