Fiat 500L problemer med transmissionen

Fiat 500L

Fiat 500L er bygget til at tilbyde komfort til familier. Takket være den rummelige kabine og det store bagagerum. Men som de fleste stationcars har også denne bil flere problemer, herunder problemer med transmissionen. Men hvad er Fiat 500L’s transmissionsproblemer?

Nogle af de mest almindelige problemer med Fiat 500L’s gearkasse er problemer med at skifte gear, koblingsproblemer, for lidt transmissionsvæske og gear, der hopper eller sliber under acceleration. Derudover har nogle registreret fløjtelyde fra motorhjelmen, en brændt lugt, rystende transmission og defekte solenoider.

Hvad er de mest almindelige problemer med Fiat 500L-transmissionen?

Vanskeligheder med at skifte gear

Dette er et af de største problemer, som Fiat 500L-ejere oplever. Det er også så almindeligt i Fiat 500L 2014, at det har tvunget producenten til at tilbagekalde nogle modeller. Hovedårsagen til, at ejere af denne bil normalt oplever dette problem, er for lidt transmissionsvæske. I nogle tilfælde kan det skyldes, at bilen kører med forurenet væske.

For at løse dette problem skal brugerne udskifte eller genopfylde transmissionsvæsken.

Lavt niveau af transmissionsvæske

Når din Fiat 500L har kørt flere kilometer, kan bilen begynde at opleve forskellige problemer, som f.eks. dette. Hovedårsagen til lav transmissionsvæske er lækage, som opstår på grund af en revnet eller punkteret transmissionsbakke. Hvis gearkassen er revnet, vil din bil fortsætte med at miste væske, indtil den er repareret.

Den bedste måde at løse dette problem på er ikke ved at fylde væske på, men ved at reparere eller udskifte den revnede gearkasse.

Problemer med koblingen

Dette problem er blevet rapporteret af både brugere af Fiat 500L med manuelt og automatisk gear. Koblingen er med til at styre gearskiftet. Så hvis koblingen er kompromitteret, kan det føre til dårlig gearkasseydelse. Hvis koblingsproblemer ikke håndteres i tide, kan de beskadige din transmission, hvilket kan være dyrt at reparere.

  BMW 340i - Almindelige problemer & fejl

Sørg for at få koblingen undersøgt og repareret af en professionel mekaniker, før den beskadiger din gearkasse.

Hopper eller sliber under acceleration

Hvis din bil hopper eller rykker, når du accelererer, er det en indikation af, at du har slidte koblingsenheder. Desuden er dette problem mere almindeligt i Fiat 500L-modeller med den 5-trins Dualogic automatiserede manuelle gearkasse. Ikke desto mindre har nogle brugere af den automatiske dobbeltkoblingsgearkasse også rapporteret om et lignende problem.

Den bedste løsning er at udskifte de slidte koblingsdele.

Brændende lugt

Hvis du bemærker, at din bil har en brændt lugt fra transmissionen, er det som med de fleste transmissioner et tegn på, at du har overophedet væske. Desuden bør du tjekke din væske, da den kan være forurenet eller gammel og ude af stand til at udføre sine smøreopgaver korrekt.

Du kan løse dette problem ved at udskifte den gamle eller forurenede transmissionsvæske med ny væske.

Fløjtende lyde fra motorhjelmen

En fløjtende eller hvinende lyd fra transmissionen kan være et tegn på flere problemer med din transmission. Det mest almindelige er et lavt væskeniveau. Men det kan også være sandsynligt, at din Fiat 500L har slidte gear og en svigtende momentomformer.

Så for at undgå gætterier bør du få bilen diagnosticeret af en professionel mekaniker og få problemet løst.

Defekt magnetventil

Almindelige tegn på en defekt solenoide i gearkassen er, at gearkassen ikke skifter ud af frigear, eller at gearskiftet er uregelmæssigt og føles ustabilt eller rystende. Det skyldes, at en defekt solenoide ikke modtager de rigtige signaler eller åbner nok til at skifte gear.

  Ford Kuga plug-in hybrid - Almindelige problemer & fejl

For at løse problemet skal du sørge for at reparere eller udskifte den defekte solenoide.

Rystende gearkasse

Hvis du opdager, at din gearkasse ryster, når du accelererer, bør du tjekke niveauet af transmissionsvæske eller solenoiden. Lav transmissionsvæske kan få bilen til at ryste, når du accelererer. Dette problem bør løses hurtigt, da det kan føre til dyre reparationer. Få mekanikeren til at inspicere bilen og enten efterfylde væske eller udskifte den dårlige magnetventil.

Andre problemer for Fiat 500L

FAQ

Hvor længe holder Fiat 500L-transmissionen?

Fiat 500L-transmissionen kan holde i mere end 150.000 miles. Mange brugere har rapporteret, at de har kørt mere end 100.000 miles uden større problemer eller reparationer. Desuden er bilen meget holdbar, da den kan køre mere end 250.000 km, hvis den også er godt vedligeholdt.

Hvilken type gearkasse er der i Fiat 500L?

Denne bil leveres med tre forskellige transmissioner. Den har en seks-trins manuel gearkasse, en dobbeltkoblingsgearkasse og en Aisin seks-trins traditionel automatgearkasse med momentomformer. Oven i det har den en 5-trins dualogisk automatiseret manuel gearkasse.

Det er vigtigt at bemærke, at det nordamerikanske marked kun tilbydes med Aisins 6-trins automatgear.

Hvorfor tilbagekaldte Fiat 2014 Fiat 500L?

Chrysler tilbagekaldte over 19.500 Fiat 500L-modeller fra 2014 på grund af et gearkasseproblem. Producenten rapporterede, at den automatiske gearkasse ikke ville skifte let ud af parken. Desuden modtager de berørte gearkasser muligvis ikke eller kun langsomt et tilsigtet gearvalg.

Når det er sagt, blev de berørte modeller tilbagekaldt, og problemet blev løst.

  Fiat 500e - Almindelige problemer & fejl

Hvor meget koster det at udskifte en Fiat-transmission?

Omkostningerne ved udskiftning af en Fiat-transmission varierer fra 1.800 til 3.400 dollars. Prisen kan være billigere eller dyrere, afhængigt af om du udskifter dele eller hele transmissionen. Ikke desto mindre er det ret besværligt og tidskrævende at udskifte transmissionen.

Hvor ofte skal jeg få undersøgt transmissionsvæsken i min Fiat 500L?

Du kan undersøge din Fiat 500L transmissionsvæske, så ofte du vil. Regelmæssig inspektion vil sikre, at du har det rigtige niveau og den rigtige type væske i din bil, så den fungerer problemfrit. Ikke desto mindre anbefales det stærkt at kontrollere eller udskifte din bils transmissionsvæske for hver 30.000 til 60.000 miles.

Konklusion

Nu hvor du kender nogle af de mest almindelige problemer med transmissionen i Fiat 500L, er det vigtigt at vedligeholde din bil ordentligt, så den kan holde længere. Og selvom forskellige Fiat-modeller har rapporteret om problemer med gearkassen, er 2014-modellen af Fiat 500L den model, der har haft flest problemer. Producenten var nødt til at tilbagekalde denne modelårgang på grund af gearkassen, der skiftede let ud af parken.

Alt i alt er Fiat 500L stadig en fremragende bil, som kan køre mere end 200.000 miles med den rette pleje og vedligeholdelse.

Bilproblemer, typiske fejl og svagheder.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z