Hvis du har erfaring med at arbejde på biler, vil en ældre Volvo være nem for dig at arbejde på. Volvos teknik på bilerne er ikke alt for kompliceret, så nogle mennesker har lavet deres biler helt om og endda skiftet vigtige dele som f.eks. gearkassen.
Volvos enkle teknik
Teknikken på ældre Volvo-biler er ikke særlig kompliceret, så de er nemme at arbejde på og reparere, især i ældre modeller. Mange Volvo-kunder har pralet med, at de selv har arbejdet på deres egne biler og sparet tid og penge ved ikke at gå på værksted.
Alligevel er Volvo’er komplekse nok til, at vi kan se, at de stadig er konstrueret godt. De er dog ikke så komplekse, at ingen kan forstå dem. F.eks. er panelerne og stikkene designet på en måde, så de kan repareres senere. Motorrummet er det eneste sted, hvor det bliver superkomplekst, men selv det er stadig brugbart.
Nyere elektriske modeller er vanskeligere for almindelige mennesker at arbejde på, da de har mere kompleks teknologi.
Plads til forbedringer
Desværre er det ikke alt i Volvos teknik, der er gjort supergodt. I mange Volvo-modeller er det elektriske system med batteriet meget dårligt designet. Batteriet er placeret bagerst i bilen, hvilket kan medføre strømsvigt på grund af lange ledninger fra bagsiden til forsiden.
Den anden ting ved det elektriske system er, at generatoren er placeret langt under servostyringspumpen. Hvis du ønsker at udskifte generatoren i tilfælde af et problem, er du i alvorlige problemer. De anvendte bolte er også meget ukonventionelle, og du skal bruge en TP55-boltåbner.
Volvo-problemer, som du selv kan løse
Skift af olie
Du bør skifte din bils olie regelmæssigt, hvilket forlænger bilens levetid.
Der er også behov for at skylle trans-olien ved omkring 100K miles med den krævede 3309-olie. Olien bruges mere i turbomotorer. For at skifte motorolie kan du endda tilføje Fumoto-ventil, som gør olieskiftet meget nemt. Hvis du skal arbejde under motoren, er de 10 mm bolte ret nemme at fjerne, og filteret er også let at nå.
Hvis du føler, at du har brug for en olieudskiller, som bruges til at komprimere enhver luftoperation, bør du lave en “gummihandsketest”. Det er også en god idé, når din bil når 100K miles. Testen er ret nem, og der findes en masse videoer, hvor du kan lære hvordan. Ellers må du spilde tid på at bringe din bil på værksted.
Udskiftning af pærer til forlygter
Du bør også være opmærksom på forlygterne, som kan brænde ud. Heldigvis kan pæren nemt udskiftes derhjemme uden den store indsats.
Bolte, bælter og betjeningselementer på instrumentbrættet
Hvis din bil når omkring 150K, skal du arbejde på endestykker, fjederben, fjederbenlejer og andre problemer med affjedringen. Disse dele bliver normalt ældre med tiden. Det er ret nemt og ligetil at arbejde på disse ting, herunder at løsne og bolte de nye dele.
Betjeningselementerne på instrumentbrættet er intuitive og lette at forstå. Du kan se, hvilke problemer bilen kan stå over for. I de sjældne tilfælde, hvor det er kryptisk, forklarer VIDA/DICE det i detaljer og har meget detaljerede diagrammer og forbedrede diagrammer, der viser dig den trinvise proces, du skal følge.
Nogle andre ting, der skal arbejdes på, er tandremme, som bør skiftes ved 100k-115k miles, især hvis du har en ældre model. Der er normalt ikke mange problemer med pakninger på disse biler. Vandpumpen bør gøres sammen med remmen. De fleste andre ting kan man nemt tage sig af.
Almindelige Volvo-problemer
Som alle mærker har Volvo nogle almindelige problemer. Det første er transmissionssystemets fejl, som er det mest klagede problem i Volvo’er. Et svigtende transmissionssystem kan forårsage en masse skade.
Det automatiske bremsesystem kræver også opmærksomhed. Nogle har rapporteret om, at systemet automatisk aktiveres uden behov under kørsel, hvilket skaber farlige situationer. Volvo har endda foretaget tilbagekaldelser om dette.
Der er også blevet rapporteret om nogle problemer med PCV-ventilerne. De bør udskiftes ved omkring 100 000 km.
Der er også blevet rapporteret om væskelækageproblemer med de nyere modeller. AWD-modellerne har nogle problemer med lækage fra keglehjulet og også bøsningen, der slides op. De ældre modeller fra 2005 til 2007 er dog ret holdbare med hensyn til disse problemer.
Dit færdighedsniveau bestemmer, hvad du kan arbejde på
Med alle de tips og almindelige problemer, der er præsenteret ovenfor, afhænger det stadig grundlæggende af personens erfaring med at arbejde på biler. Der er folk, der endda har skiftet hele transmissionssystemet i deres Volvo’er, og andre, der ikke engang kan skifte olie selv. Så det afhænger i virkeligheden bare af personen.
FAQ
Hvordan kan jeg lære at arbejde på biler?
Det er ikke let at arbejde på en bil. Hvis du ikke ved noget om bilen, kan du gøre meget mere skade end gavn. Men at arbejde på din egen bil kan hjælpe dig på visse tidspunkter, og det er økonomisk fordelagtigt. Her er nogle tips, som du kan følge for at begynde at lære om at arbejde på din bil:
- Arbejde på en gammel bil – Start med at arbejde på en ældre bil. Observer delene, og få beskidte hænder.
- Få nogle råd – Du kan få nogle råd fra en ven eller et familiemedlem, fordi der er mange mennesker, der elsker at arbejde på deres biler. Lad dem pege på ting og vise dig nogle af processerne.
- Vejledninger – Se reparationsvejledning for at blive fortrolig med bilens funktioner.
- Bilens manual – Læs din bils manual.
- Observer de professionelle – Hvis du tager din bil med på et værksted, så spørg, om du må se processen og derefter observere, hvad mekanikerne gør.
Hvad er de nemmeste biler at arbejde på?
Der er mange biler, som man nemt kan arbejde på. Især ældre biler. Nyere biler har mere teknologi, hvilket gør det sværere for uspecialiserede personer at arbejde på dem. Nogle modeller, der er nemmere at arbejde med, er:
- Jeep Wrangler
- Toyota Corolla
- Subaru BRZ
- Toyota Tacoma
- Chevrolet Silverado
- Lada Niva
Er elbiler nemme at arbejde på?
Elbiler er mere komplicerede at arbejde på for almindelige mennesker. De har ikke nogen motor foran. De mangler også størstedelen af de dele, som andre biler har, så de er lidt vedligeholdelseskrævende og kræver kun få reparationer. Der er dog nogle dele som f.eks. bremsevæske, der ikke er lette at arbejde på elbiler på grund af deres komplekse systemer.