Volkswagen Sharan er en stor varevogn med mange anvendelsesmuligheder, der primært bruges til familietjenester. Sharan blev først introduceret i midten af 1990’erne og er ved at blive udgået i skrivende stund. I løbet af næsten tre årtiers produktion lykkedes det Volkswagen at sælge næsten 800.000 enheder, hvilket er et anstændigt antal for en sådan bil.
Sharan er stor, rummelig, ergonomisk, let at køre og let at se ud af. Men er Volkswagen Sharan en god bil? Sharan er en relativt god bil for hvad den er, hvilket betyder, at hvis du har brug for en større minivan, der kan pakke op til syv passagerer komfortabelt, er Sharan en god handel, fordi den formåede at afskrive mere end nogle af sine rivaler.
Sharan-motorpaletten består af 4-cylindrede motorer, men 1. gen Sharan kan fås med en V6-motor. Alle Sharan-motorer er designet til at være effektive, smidige og billige at vedligeholde, og derfor er den gode gamle 2,0L TDI-motor sandsynligvis den bedste Sharan-motor, du kan få.
Hvad angår pålidelighed, er Sharan anstændig, men vi vil nævne et par almindelige problemer. Praktiskheden er god takket være masser af passager- og lastrum, mens værdien også er rigtig god med alle tre modeller.
VW Sharan – Drivlinjen
1. generations Sharan fås med enten 4-cylindrede 1,8L eller 2,0L benzinmotorer med op til 150 hk eller en 2,8L V6 med op til 204 hk. 1. generations dieselmotorer er 1,9L og 2,0L 4-cylindrede motorer med en effekt på op til 140 hk. Sharan af 2. generation får kun to benzinmotorer, 1,4L TSI eller 2,0L TSI med en effekt på mellem 150 og 200 hk, mens 2. generations facelift kun fik 1,4L TSI med 150 hk, som er den bedste Sharan-benzinmotor.
Hvad angår dieselmotorer, fås 1. generation af Sharan med enten en 2,0L TDI eller en 1,9L TDI. Den anden generation og den 2. generation af den faceliftede Sharan har kun fået 2,0L TDI med en effekt på op til 184 hk. Dette er den bedste Sharan-motor af dem alle, da den balancerer perfekt mellem kraft, effektivitet og pålidelighed.
Sharan kan fås som enten en FWD-bil eller en AWD 4MOTION-bil, hvis du er villig til at betale for det. Tidligere Sharan-modeller kunne fås med den defekte Synchro-gearkasse, som bør undgås, da kun DSG-automatgearet er en god automatgearkasse til Sharan.
Alle motorer er relativt effektive, men 2.0L TDI til de nyeste Sharan-modeller er den mest effektive med op til 50MPG.
VW Sharan – Design og chassis
Volkswagen Sharan er designet til at være en premium minivan, hvilket betyder, at den tilbyder anstændige faciliteter i en pakke, der ser premium ud. 1. generation af Sharan er nu en ret grim bil, mens 2. generation af Sharan og især 2. generation af Sharan facelift er en del bedre. Interiørmæssigt er de begge utilitaristiske med vægt på ergonomi, ligesom VW normalt gjorde det tilbage i tiden.
Sharan-køreoplevelsen er ikke noget at prale af, hvilket betyder, at den fungerer, men den er på ingen måde spændende. Den ser ud og kører som enhver anden minivan, men støjisolationen og dæmpningen er lidt bedre end nogle af de billigere konkurrenter.
VW Sharan – Pålidelighed og almindelige problemer
Pålidelighedsmæssigt er Sharan middelmådig for de nyeste modeller og undervældende for 1. gen-modellen. Det betyder, at Sharan kommer med sin del af problemer, men disse kan håndteres, hvis du vedligeholder bilen korrekt.
De mest almindelige VW Sharan-problemer er forbundet med gearkassen, udstyret, det elektriske system, karrosseriet og motoren. De fleste af disse er forbundet med 1. gen-modellen, hvilket betyder, at 2. gen-modellen er meget bedre i sammenligning.
VW Sharan – Værdi og funktionalitet
- gen Sharan kan købes for få til ingen penge, mens de nyere modeller ikke er så meget dyrere. Grunden til, at Sharan er blevet så meget nedskrevet, som den gjorde, er, at den egentlig ikke gør noget særligt. Det er bare en minivan, der ikke rører ved nogen fjer, og den er heller ikke spændende på nogen måde, form eller form.
Det er ikke ligefrem en dårlig ting for dem, der ønsker en bil, der bare fungerer og gør alt, som den skal. Praktiskheden er stor, da Sharan har plads til op til syv personer med rigelig plads i alle aspekter. Bagagerummet er også enormt, fordi Sharan er en ægte familiebil.
FAQ-afsnit
Hvorfor udgår VW Sharan?
I de sidste par år har VW besluttet at omstrukturere modelprogrammet for at spare penge og fokusere de fleste af sine F&U-penge på fremtiden. Under pandemien blev VW Sharan og Seat Alhambra urentable, og derfor udgår disse for altid af produktionen.
Det er også værd at nævne, at VW tilbyder Transporter Multivan og mange biler fra ID. lineup, som effektivt kan erstatte Sharan. Sharan blev simpelthen overflødig, og det er derfor, at VW skiller sig af med den.
Er Volkswagen Sharan en god familiebil?
Hvad angår brugte familiebiler, er Sharan en af de bedste muligheder, du kan vælge fra VW’s katalog over brugte biler. Sharan viser dog sin alder en del, hvilket yderligere bekræfter, at Sharan er ret kedelig og upopulær.
Men evnen til at pakke op til syv personer komfortabelt i en bil er grunden til, at Sharan overhovedet eksisterer. Hvis du har mulighed for at købe en nyere VW-familiebil, skal du springe Sharan over, men hvis du ikke kan, er Sharan det bedste brugte VW-familievalg generelt.
Er VW Sharan større end VW Touran?
Volkswagen Sharan er den større bil af de to med en del margin. Sharan er næsten 35 cm længere end Touran og er også 7,5 cm bredere end Touran. Sharan er 6 cm højere, og den tilbyder meget mere plads indeni, både til passagererne og til lasten.
Touran er også ved at gå ud af produktion, så det er nu, hvor begge disse kan fås fra ny, hvis det er noget, der interesserer dig selvfølgelig.