VW ID.4 er VW’s første elbil fra Volkswagens egen ID-serie af køretøjer. I øjeblikket har Volkswagen 5 forskellige ID-modeller i forskellige udviklingsstadier, såsom ID.3, ID.4, ID.5, ID.6 og den bedste af dem alle, ID. BUZZ autocamper.
ID.4 er den mest populære af slagsen, men den er tæt fulgt af ID.3. Alle VW ID-biler er sat til at have samme drivlinje, hvilket betyder, at de er mere eller mindre identiske under huden. Effekterne spænder fra 150 hk hele vejen op til 300 hk for de kraftigste modeller.
Designmæssigt anvender ID.4 et futuristisk designsprog, der håber at bygge bro mellem VW-konceptbiler og de veletablerede VW-modeller som f.eks. VW Golf. ID.4’s interiør er fyldt med alle mulige funktioner og gadgets, der får bilen til at føles futuristisk og speciel.
Med hensyn til pålidelighed er ID.4 rimeligt pålidelig, men den lider dog under problemer i forbindelse med det elektriske system, bremserne, affjedringen, visse problemer med byggekvaliteten og problemer med trim og udstyr. Værdimæssigt er ID.4 dyr, men det er alle elbiler i sit segment også. ID.4 er også praktisk og bør nemt kunne opfylde din families behov.
VW ID.4 – Drivlinjen
VW ID.4 kommer med 2 forskellige batteristørrelser, et 52kWh batteri og et 77kWh batteri. ID.4 med et 52kWh-batteri har enten 149 hk eller 170 hk. Modellerne med 77kWh-batteri har 204hk eller 299hk. 52kWh-modellen med 149 hk kan køre maksimalt 214 miles på en fuld opladning.
ID.4-modellen med 52 kWh 170 hk ID.4 kan også køre maksimalt 214 miles. ID.4-modellen med 77 kWh batteri og 204 hk ID.4 kan yde maksimalt 323 miles på en fuld opladning, mens den kraftigste 77 kWh-model med 299 hk kan yde 300 miles.
Alle ID.4-modeller leveres med en FWD-drivlinje, og der findes ingen aktuelle AWD-modeller. VW vil sandsynligvis tilbyde en model med højere ydeevne på et tidspunkt for fuldt ud at kunne konkurrere med Tesla Model Y Performance. Uanset hvad, kommer alle disse også med regen bremsning, der er designet til at genvinde tabt energi under bremsning.
ID.4 er i stand til at hurtigoplade på ca. 30-60 minutter afhængig af modellen. Langsom opladning vil sandsynligvis tage henholdsvis 7-9 timer.
VW ID.4 – Design og chassis
VW ID.4 ser ud på linje med alle de andre VW ID. modeller, men ID.4 ser ud til at være den bedst proportionerede. Karrosserisilhuetten er strømlinet og aerodynamisk, hvilket mere eller mindre er tilfældet med alle EV’er i dag.
Interiøret er futuristisk og minimalistisk, hvilket betyder, at der næsten ikke er nogen knapper. Dette udgør noget af et problem, fordi mange systemer skal styres via touchpaneler, hvilket er lidt bøvlet at bruge under kørslen.
Affjedringen og tuningen af chassiset i ID.4 er udelukkende fokuseret på komfort og maksimering af rækkevidden. Som sådan er ID.4 ret flad i hjørnerne, fordi batterierne sidder så lavt nede.
VW ID.4 – Pålidelighed og almindelige problemer
VW ID.4 er en relativt pålidelig bil af to årsager. Den første grund er, at det er en EV, og EV’er har en tendens til at være mere pålidelige end biler med motor med indre brændstof, fordi de er mere enkle i deres konstruktion. Uanset hvad, så skyldes de mest almindelige problemer med ID.4 bremserne, de elektriske systemer, trim og udstyr samt byggekvaliteten på visse områder.
Affjedringen er også tvivlsom i visse tilfælde, men det er ikke noget, der er så udbredt som alle de andre problemer, der er nævnt her. Alt i alt er ID.4’s langsigtede pålidelighed stadig et mysterium, fordi de fleste af disse biler stadig er alt for nye.
VW ID.4 – Værdi og praktisk anvendelighed
VW ID.4 kan fås for mellem 35.000 og 45.000 dollars, hvilket gør den dyr, men konkurrencedygtig i EV-segmentet. Brugte modeller er først begyndt at blive tilgængelige, så værdien er helt hen i vejret. Med hensyn til praktisk anvendelighed er ID.4 ekstremt rummelig for de bageste passagerer, hvilket gør den endnu mere eftertragtet.
Bagagerummet er ikke noget at prale af, men det er virkelig godt. ID.4 er perfekt til familiebrug, fordi den er sikker, rummelig, støjsvag og rimelig praktisk.
FAQ sektion
Er VW ID.4 det værd?
VW ID.4 er en overvejelse værd for alle dem, der ønsker at kaste sig ud i en semi-premium EV. ID.4 er et konkurrencedygtigt og ønskværdigt alternativ til noget som en Tesla Model Y. Audi Q4 er ret lig ID.4, men Q4 er lidt dyrere og mere luksuriøs.
Hvis du vil have en EV, og du er villig til at gå på kompromis med alle de kompromiser, der følger med, er ID.4 et fornuftigt alternativ. I betragtning af at EV-segmentet er konstant stigende, er der en rimelig logik i blot at vente lidt for at se, hvordan ID.4 klarer sig i forhold til alle de kommende EV’er i år.
Er VW ID.4 sikker?
Som alle seriøse moderne EV’er er ID.4 også en 5-stjernet bil over hele linjen. Det betyder, at ID.4 er udstyret med alle de nødvendige sikkerhedsfunktioner såsom blindspotsassistent, bakkameraer, nærhedssensorer, lane keep assist, cross-traffic alert, kollisionsforebyggelse og adaptiv fartpilot.
Men som det er tilfældet med alle tyske biler, fås disse kun som en del af dyre ekstraudstyrspakker. Uanset om du får dem eller ej, er ID.4s passive sikkerhedssystemer alle til stede uanset udstyrsniveau og udstyrsliste.
Har VW ID.4 et bagagerum?
VW ID.4 er bygget på et selvstændigt EV-chassis, hvilket betyder, at den burde have et bagagerum foran, men det er desværre ikke tilfældet. VW ID.4 leveres ikke med et bagagerum, og det er derfor, at den ikke kan konkurrere med Tesla Model Y.
Ikke desto mindre kan ID.4’s bagagerum pakke op til 30 kubikfod bag bagsæderne og maksimalt 64 kubikfod med bagsæderne nedklappet.