Renault/Dacia Sandero er en subkompakt bil, der produceres i fællesskab af Renault og Renaults rumænske datterselskab, Dacia. Sandero er tænkt som en virkelig billig lille hatchback, der kan fås af en stor del af befolkningen, uanset deres indkomstniveau, men er Renault Sandero en god bil?
Renault/Dacia Sandero er faktisk en rigtig god bil i forhold til, hvad den er, og det er endnu mere sandt, når man tænker på, at der er blevet solgt masser af dem over hele verden. Sandero tilbyder et fornuftigt udvalg af motorer, der er designet til at være økonomiske og lette at vedligeholde, men man kan næppe kalde dem spændende eller noget, der ligner det.
Designet er også ret basalt, da det ikke vil støde nogen. Interiøret er så basalt, som det kan blive, men det er perfekt til dem, der ikke ønsker nogen som helst distraktioner. At køre Sandero får dig til at føle dig så almindelig, som en bil kan være, da den primært er designet til at være et transportmiddel fra punkt A til punkt B, hvilket betyder, at den ikke er dynamisk eller overdrevent komfortabel.
Med hensyn til pålidelighed har Sandero nogle problemer, der er værd at diskutere, men overordnet set er den ret pålidelig. Praktiske egenskaber er også gode, mens prisen er fremragende, da du kan få dem rigtig billigt, både nye og brugte.
Drivlinjen
Renault/Dacia Sandero kan fås med et par motorer, der spænder fra mindre 3-cylindrede rækkemotorer på 65 hk og 999 cc til større 3-cylindrede benzinmotorer på 100 hk. 2. generation af Sandero fås også med en 1,15 4-cylindret rækkemotor med 72 hk og to dieselmotorer, en mindre kraftig 1,5 liter med 75 hk og en kraftigere 1,5 liter med 90 hk.
De er alle designet til at være effektive, og derfor kan du forvente at køre op til 50MPG med de mest effektive benzinmotorer, mens de mest effektive dieselmotorer kan køre op til 65MPG. Alle modeller leveres med en manuel gearkasse fra fabrikken, men du kan betale mere for at få en automatgearkasse, som er inkluderet på nogle af de større motorer i visse regioner.
Alt i alt er Dacia/Renault Sanders drivlinjepalet ret anstændig med små, men effektive motorer, som kan gøre deres arbejde mere end godt nok.
Design og køreoplevelse
Designmæssigt er Renault/Dacia Sandero en flot bil i forhold til, hvad den er, da Renault/Dacia har forsøgt at gøre den mere tiltalende i 3. generation af Sandero. Du kan få den med LED-forlygter, som får den til at se mere premium ud, mens Sandero Stepway-modellerne bruger et mere brugsorienteret designsprog, som får Sandero til at se mere målrettet ud.
Interiøret er ret simpelt, men du kan få nogle infotainment-farvede skærme, som løfter oplevelsen en lille smule. Stofsæder og hard-touch plast er en selvfølge, men man kan ikke bede om mere til denne pris. Køreoplevelsen er sikker, men slet ikke dynamisk. Sandero er rimelig støjsvag, men det er på ingen måde en luksusbil.
Pålidelighed og almindelige problemer
Sandero har haft sine op- og nedture i pålidelighedssegmentet, hvilket betyder, at det er en rimelig pålidelig bil, men den lider også af visse problemer, som skal løses på en mere detaljeret måde. Det omfatter problemer som rust/korrosion, problemer med bremserne, elektronikken, DPF-filteret og affjedringen.
Hvis du passer godt på din Sandero, kan du forvente, at den holder ret længe. Men hvis du vil købe en brugt, skal du sørge for at gå efter en med en konsekvent servicehistorik, da du ikke ønsker at spare på mindre modeller, som typisk ikke blev vedligeholdt så godt.
Mere om problemer med Renault Sandero.
Priser og praktisk anvendelighed
I Frankrig, Renaults hjemland, koster Sandero mindre end 9.000 euro, hvilket gør den til en af de mest prisvenlige biler på markedet. Brugte eksemplarer kan fås for blot et par tusinde kroner, hvilket gør Sandero til en populær bil i udviklingslande og også i visse udviklede lande. Du kan se mange af dem blive brugt som budbiler og taxaer over hele kloden.
Det praktiske er faktisk ikke så ringe, når man tænker på bilens fodaftryk, som betyder, at der er god plads bagi, og at Sandero kan transportere flere personer på én gang uden alt for mange problemer.
FAQ-sektion
Hvor meget koster en Sandero i Tyskland?
I Tyskland kan du forvente at betale omkring 10.000 euro for en helt ny Sandero, hvilket gør den til en af de billigste brugbare biler, man kan købe i Tyskland. Dette inkluderer ECO-G-modellen eller TCe 90-versionen, som koster stort set det samme beløb.
Dacia TCe 100 ECO G bi-fuel varianten koster en smule mere, men den giver dig næsten 100 hk, hvilket alligevel er det meste, man kan få ud af Sandero. Til sådan en pris kan man ikke forvente at få ret meget, men Sandero er virkelig en brugbar bil, der kan klare alle de daglige pendlerture uden noget som helst besvær.
Hvad er Dacia?
Bilfirmaet Dacia blev grundlagt tilbage i 1966 i Rumænien som et firma, der havde til opgave at lave billige og tilgængelige biler til masserne, hvilket viste sig at være en god idé i overgangslande, hvor købekraften stadig var ret lav for den brede offentlighed.
Renault trådte til i 1999 og købte Dacia med stort set den samme idé – at gøre billige biler tilgængelige for alle i hele Europa og en stor del af Asien. Efter Renaults overtagelse blev Dacia et meget mere berømt mærke, især i slutningen af 2000’erne, hvor modeller som Sandero, Logan og Duster begyndte at sælge ret godt.
Bruger Dacia Renault-motorer?
Ja, Dacia-biler bruger Renault-motorer, og det er ofte det, mange Dacia-ejere siger, når de køber en Dacia, som en måde at vurdere den kvalitet, Dacia bringer til bordet. Motorbytte mellem mærker er ikke noget nyt, og de fleste er ikke klar over, at Renault på et tidspunkt delte motorer med både Dacia og Mercedes.