Renault Captur er en kompakt crossover SUV, der er designet til at tiltrække købere med sit udseende, udstyr, overkommelige pris, overkommelige driftsomkostninger og praktiske egenskaber. Den ligger i det mest konkurrenceprægede segment på det nuværende marked, hvilket betyder, at den skal være en rigtig god bil for at få succes, så er Renault Captur en god bil?
Kort sagt, ja, Renault Captur er faktisk en rigtig god bil, men hvis du vil have det lange svar, skal du blive hængende og læse denne artikel. Vi vil fortælle dig mere om Captur, som omfatter alle motorerne, designet, det praktiske, køreoplevelsen, pålideligheden, prissætningen og den praktiske anvendelighed.
Som afslutning på det hele vil vi også diskutere dens sikkerhed, og hvordan den klarer sig i forhold til nogle af sine hårdeste rivaler. Vi kan sige, at Renault Captur er en uhyre populær bil i Europa, da Renault flytter disse som en gal.
Dette er sandt, fordi Renault tilbyder en velafrundet pakke, der ikke ofrer det, der er kendt for at tiltrække økonomikøbere mest. Så hvis du vil vide mere om Captur, og potentielt endda købe en, skal du sørge for at læse denne artikel for at finde ud af, hvorfor du bør købe den!
Drivlinjen
Captur af første generation tilbyder enten benzin- eller dieselmotorer, mens Captur af anden generation kun tilbyder benzinmotorer med tilføjelse af en enkelt hybridmodel også. Benzinmotorerne spænder fra de mindste 0,9L 3-cylindrede motorer, der knap nok yder mere end 90 hk, og går helt op til de kraftigste 1,4L 4-cylindrede motorer i linje med 150 hk, som også er de bedste benzinmotorer, du kan købe.
- generation af Captur tilbyder også et par dieselvarianter, og alle er baseret på den samme 1,5L dCi-motor, der yder mellem 90 og 110 hk. Endelig skal vi også tale om den nyeste hybrid 1.6L Captur, som har 160 hk og er den kraftigste og sandsynligvis mest fornuftige motor, du kan købe til en bil som Captur.
Indgangsmodellerne kommer med manuel gearkasse, mens de højere modeller kommer med en 6-trins automatgear, der passer rigtig godt til bilens karakter. Forhjulstræk er den eneste mulighed for Captur, mens brændstofeffektiviteten er vurderet til omkring 60 MPG for dieselmotorer, 150 MPG for hybridmodellen og 40 MPG for de mindre benzinmodeller.
Design og køreoplevelse
Det udvendige design af Captur er skarpt og virkelig moderne, især hvis du vælger en model i den højere ende, der får cool udseende udvendig sort beklædning og skarpe LED-forlygter. Interiøret er ret føjeligt, ikke af den bedste kvalitet, men er veludstyret, især med modellerne med højere trim, som fås med stort set alt, hvad du kan tænke dig.
Køreoplevelsen er relativt intetsigende, da Captur aldrig var beregnet til at fange bilentusiasternes hjerter. Men hvad angår normal daglig kørsel og pendling, klarer Captur tricket godt, da den fungerer som alle moderne gode biler gør.
Pålidelighed og almindelige problemer
Renault’s pålidelighed er blevet bedre i de seneste år, men den første generation af Captur-modellerne tilbage i 2013 er ikke de bedste at gå efter. I dag ser Captur ud til at være en rimelig pålidelig bil, hvilket betyder, at du ikke skal bekymre dig for, at den går i stykker for meget, hvis du gør alt, når det skal gøres.
De mest almindelige Renault Captur-problemer omfatter en lang række problemer med bilens elektronik som f.eks. GPS’en, A/C-kontrollerne, generatoren og måske endda forlygterne. Bilen er blevet tilbagekaldt på grund af generatorproblemer, bremserelaterede problemer og problemer med katalysatoren. Endelig er karrosseripanelerne ikke altid på linje med hinanden, bagagerumsklappen kan sidde fast, og start-stop-systemet kan være et mareridt.
Praktiske egenskaber og pris
I Storbritannien koster Renault Captur omkring 22.395 £ til 34.095 £, mens priserne i Frankrig og Tyskland er meget ens i Frankrig og Tyskland. For denne pris får du en veludstyret dagligdags chauffør, der er i stand til at bevare en anstændig værdi efter et par år. Det betyder ikke, at Captur ikke bliver nedskrevet, for det gør den, men det betyder, at den ikke bliver nedskrevet som en gal.
Den praktiske anvendelighed er mere eller mindre fin, da den er på linje med de fleste andre biler i klassen. Selvfølgelig har 2. generation af Captur en 20 mm længere akselafstand, hvilket gavner fodpladsen på bagsædet, men den samlede bagagerumsplads og hovedplads er gennemsnitlig for klassen.
FAQ-afsnit
Hvor sikker er Renault Captur?
Renault ved, at de fleste, der køber Captur, køber den til familiechaufførformål, hvilket betyder, at Captur skal være en virkelig sikker bil. Heldigvis er det netop tilfældet, da Captur har fået en stjernevurdering på 5 stjerner af Euro NCAP, som er den førende europæiske organisation, der beskæftiger sig med bilsikkerhed og beskyttelse mod kollisioner.
Captur har også alle de sædvanlige ting, som de fleste andre moderne biler har, f.eks. vognbaneassistent, automatisk bremsning, fartpilot, kameraer, parkeringssensorer og trafikalarmer. Alt i alt er Captur virkelig en sikker bil, og du bør have det mere end fint med en sådan.
Er Renault Captur bedre end sine konkurrenter?
Hvis du bruger en anstændig mængde tid på at bladre gennem forskellige frontale tests mellem Captur og dens hårdeste rivaler, vil du ofte se Captur komme øverst, hvilket giver mening, da den virkelig er bedre end de fleste af dens konkurrenter, men ikke meget.
C4 Aircross er ikke på højde med den, når det gælder styling, Ford Puma er ikke lige så praktisk, Peugeot 2008 er ikke veludstyret, og HR-V er ikke lige så moderne eller lige så flot at se på.
Vil Renault afvikle Captur?
Tilbage i 2020 meddelte Renault, at de vil indstille Captur i Indien, hvilket straks satte gang i snakken om, at Captur ville blive indstillet i Europa, men det ser ikke ud til at ske.
Den nye Captur er snart på vej, hvilket betyder, at Renault stadig ikke er interesseret i at stoppe med Captur. Dette giver en hel masse mening, da disse stadig sælger som sindssygt i Europa.