Er Porsche 996 Turbos pålidelige?

Er Porsche 996 Turbos pålidelige?

Porsche 996 Turbo er en 2-sæders turbopladet flad 6-sportsvogn med turbolader, der blev produceret fra 1997-2006. 996-generationen af Porsche 911 var kontroversiel, for at sige det mildt, fordi denne generation var den første med vandkølede motorer, og den legendariske luftkølede 911-motor var ikke længere.

Ud over motorskiftet introducerede 996 også et nyt 911-design, som bragte 911’eren solidt ind i det 21. århundrede, men nogle specifikke detaljer som ”spækæg”-forlygterne vakte en del diskussion blandt Porsche-entusiaster.

I dag er 996-modellerne begyndt at få den hengivenhed, de fortjener, og 996 Turbo er helt sikkert en af de mest utrolige modeller ud af hele 996-serien. Folk er begyndt at indse, at 996’eren med alle midler og formål var en ægte 911’er.

Og 996-generationens pålidelighed var også så solid som de kan blive, for 996-generationen, herunder 996 Turbo, er bygget til at holde, og pålidelighed og driftssikkerhedsfaktorerne bør ikke være nogen stor bekymring, når det gælder 996 911.

Mezger-motor

I de tidlige dage var modtagelsen af en vandkølet 911 temmelig tvivlsom, men efter et stykke tid indså de fleste entusiaster, at ”Mezger’-motorerne i 996 911-modellerne var intet mindre end spektakulære.

Mens nogle Metzger-motorer var plaget af IMS-lejefejl, blev der i 996 Turbo anvendt et helt andet design og en helt anden konfiguration, som ikke resulterede i nogen nævneværdige IMS-problemer. Motoren i 996’eren stammer fra en GT1-racer, der vandt Le Mans i 1998, og motorens præstationsdata er imponerende den dag i dag.

Den flade 3,6L 6’eren yder 420 hk og et drejningsmoment på 415 lb-ft, og konstruktionen af denne motor er også utrolig. 996 Turbomotoren er udstyret med et motorens tørsumpsmøringssystem, der er udviklet og testet i racerløb, og dette system er kombineret med Porsche 959-afledte cylinderhoveder, hvilket betyder, at denne motor havde en klippefast blok.

  Porsche VS Mercedes Pålidelighed

996 Turbo-motoren er en af de mest pålidelige Porsche-motorer gennem tiderne, og nogle online-publikationer har også testet 996 Turbo med næsten 600k miles på uret! Motorens pålidelighedspræstationer som denne er uhørt i superbilsverdenen, og den legendariske Hans Mezger-motor er en af de bedste moderne-klassiske motorer derude.

996 Kobling og transmission

996-transmissionen anses også for at være pålidelig, og Porsche er en af de førende producenter i hele bilbranchen, hvad angår transmissioner. Men selv Porsches gearkasser er tilbøjelige til lejlighedsvis at gå i stykker.

De fleste af de problemer, der er forbundet med en 996 Turbo gearkasse, skyldes for det meste førerfejl, som resulterer i en for tidlig fejl i gearkassen. Et noget gennemgående problem mellem 996 Turbo-modellerne er synkronisatorerne i gearkassen, og dette problem er for det meste forbundet med det øgede misbrug af gearkassen.

Et andet transmissionsrelateret problem med 996 Turbo er den utætte slaveakkumulator, det er et ret almindeligt problem, det er ikke et dyrt problem, men det er et problem, du bør løse så hurtigt som muligt. Oftest holder 996 Turbo gearkasser lige så længe som motoren, men korrekt vedligeholdelse er nødvendig.

Der er også en yderligere bekymring vedrørende gearkassen, som du skal være opmærksom på, og det er gearolien. Mange ejere forsømmer at skifte gearolien, når de bliver opfordret til det, og på grund af dette har gearolien tendens til at miste viskositetsniveauet, og den mister evnen til at beskytte gearene efter hensigten.

Ikke-drivlinierelateret pålidelighed

Som tidligere nævnt er en 996 Turbo så pålidelig som 911’ere kan blive, men ingen bil er immun over for potentielle problemer. Det betyder, at du altid skal vedligeholde din 996 Turbo, for at denne bil kan nå de pålidelighedshøjder, den normalt indtager. Og nogle problemer kan gøre det mere udfordrende at gøre det.

  Hvilken er den mindste Porsche SUV?

Kølerne og A/C-kondensatoren på 996 Turbo er monteret foran, de er ikke så godt beskyttet af hensyn til øget luftgennemstrømning, hvilket betyder, at de er ret nemme at beskadige, og de er også tilbøjelige til at tilstoppe, hvis de samler for meget af almindeligt vejskidt, blade og affald.

Dette kan også forårsage rust. Desværre er dette et almindeligt problem på 996-platformen, men hvis du udskifter en af dem med et par års mellemrum eller deromkring, er der intet at bekymre sig om. Interiøret i 996’eren er af høj kvalitet med gode materialer, og der er ingen specifikke større problemer med interiøret.

Bagvingehydraulikken kan give anledning til nogle problemer, men disse kan også afhjælpes med regelmæssig vedligeholdelse. Nogle ejere har også rapporteret om en raslende udstødning, men du bør alligevel installere en eftermarkedsudstødning på 996 Turbo på grund af den forholdsvis støjsvage standardudstødning.

FAQ-afsnit

Er Porsche 996 Turbo dyr at vedligeholde?

Tja, de fleste Porscher er dyre at vedligeholde, og 996 Turbo er også dyr at vedligeholde. Dette er ret forventeligt, fordi du ikke kan nyde godt af overlegen pålidelighed uden at betale for den nødvendige vedligeholdelse. Og dette er den generelle historie med en masse Porsche-modeller.

Nogle ejere og online-publikationer har rapporteret et tal på omkring 6200 USD for årlige udgifter til vedligeholdelse og reservedele for en 996 Turbo i god stand. Disse tal virker måske lidt for opblæst, men en relativt moderne 420 hestekræfter 2-sæders sportsvogn med 2 personer vil aldrig være billig at køre.

  Hvorfor er Porscher så dyre

Vil en 996 Turbo stige i værdi?

Mest sandsynligt end ikke. Det er værd at nævne, at 996 Turbo allerede oplever en støt stigning, men stigningen er ret langsom i løbet af de seneste par år. Det er ret tricky at forudsige værdien af en bil baseret på nutidige variabler, fordi disse kan ændre sig om et par år fra nu.

Men 996 Turbo ser bestemt godt ud takket være en utrolig pålidelighed og en ret legendarisk motor. Udseendet er stadig en smule kontroversielt, men 996 Turbo er bestemt begyndt at få den ros, som den altid har været bestemt til at få.

Porsche 996 vs Porsche 997 911 generationer?

997 911 er efterfølgeren til 996-generationen, og ifølge nogle Porsche-entusiaster endte 997 med at være det, som 996 burde have været. Designet var mere Porsche-agtigt, især forlygterne på 997 var meget mere 911-familiære sammenlignet med ”stegeægs” 996-forlygterne.

997 øgede effekten af alle sammenlignelige modeller, og Porsche introducerede også den banebrydende PDK-gearkasse i 2008, som har defineret 911-serien siden da. 997’eren er nok en bedre bil i de fleste tilfælde, men nogle mennesker foretrækker faktisk stadig 996’eren.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z