Peugeot 508 er en mellemstor til stor familie sedan/bil, der håber at kunne snuppe salget fra det mere illustre segment af premium executive sedaner, som for det meste er domineret af tyske mærker. Disse typer af biler har normalt en tendens til at være en tusindkunstner, hvilket gør dem perfekte til en bred vifte af brugsscenarier, men er Peugeot 508 en god bil?
Peugeot 508 er faktisk en rigtig god bil, da den underbyder de fleste af de ovennævnte biler både i direkte anskaffelsesomkostninger og i efterfølgende vedligeholdelses- og andre driftsomkostninger. De motorer, der tilbydes, er rigelige og har tendens til at være sofistikerede, ret effektive og tilstrækkeligt kraftige i forhold til bilens størrelse.
Designet af den nye 508 er helt sikkert på toppen, især 508 GT, som helt sikkert slår over sin vægtgrænse. Interiøret er lige så flot, da 508’eren ser enormt moderne ud indeni med alle de nødvendige bekvemmeligheder, komfort- og luksusfunktioner. Den er dog ikke helt på højde med sine tyske rivaler i segmentet for byggekvalitet, men det er forventeligt.
Den førnævnte 508 GT er også en virkelig underholdende bil at køre, mens de andre versioner er komfortable og nemme at køre. 508 er også mere end rigeligt rummelig, hvilket betyder, at den også kan bruges til at køre folk rundt med uden problemer.
Peugeot 508 – drivlinjen
Peugeot 508’s motorpalet består af benzin-, diesel- og hybridmodeller. Benzinmotorerne starter med de 1,2L PureTech 3-cylindrede rækkemotorer i PureTech-serien på 1,2L, som yder 130 hk. De kraftigere 1,5L 4-cylindrede PureTech 180-motorer med 4-cylindrede motorer yder 180 hk, mens top-spec PureTech 1,5L-varianterne yder 225 hk. Du kan også få 508 med en mindre 1,5L HDi dieselmotor med 130 hk eller en kraftigere 2,0L 4-cylindret dieselmotor med 4 cylindre, der yder enten 160 hk eller 180 hk.
Endelig fås 508 også som hybrid. Indgangshybridbilen er Hybrid 225 med 225 hk, mens den kraftigere hybridbil er PSE 508 360 med 360 hk. Alle modellerne er udstyret med fremdrift, og du kan vælge mellem en manuel eller automatisk gearkasse.
Effektiviteten er ret god med 508, hvilket betyder, at du kan forvente at få mellem 45 og 55 MPG med benzinmodellerne, mens dieselbilerne kan køre op til 70 MPG på motorvejen. Hybridmodellerne kan køre over 160MPG, hvilket er et godt valg for dem, der ønsker en renere og mere effektiv oplevelse.
Peugeot 508 – Design og kørsel
Designmæssigt er den nye 508 virkelig på toppen, hvilket betyder, at den kan konkurrere med den tyske trio. Dette skyldes det nye Peugeot-designsprog, som ser moderne og virkelig skarpt ud. Interiøret er også virkelig flot og velindrettet med alle de nødvendige teknologi- og komfortfunktioner.
Køreoplevelsen er bedst med GT-trimmet, da 508 GT føles mere underholdende at køre. Ellers er 508 komfortabel, let at forstå og ret godt isoleret, hvilket gør den perfekt til lange motorvejskørsler.
Peugeot 508 – Pålidelighed og almindelige problemer
Peugeot 508 klarer sig også rimeligt godt, hvad angår pålidelighed, men der er nogle problemer, der kan ødelægge glæden enormt, mest med ældre 1. generations 508-modeller. Det drejer sig bl.a. om forskellige elektriske problemer, som kan være både irriterende og dyre. Det drejer sig bl.a. om problemer med dørlåse, vinduesviskere, klimaanlæg, kameraet og elektrodejusteringer.
Andre problemer omfatter affjedringsproblemer, der kan få bilen til at drive, problemer med håndbremsen, problemer med vand, der trænger ind i bagagerummet, og problemer med varmesystemet, der kan lække.
Peugeot 508 – Værdi og funktionalitet
Værdimæssigt er Peugeot 508 også et rigtig godt tilbud, da den kommer med et rimeligt overkommeligt prisskilt i betragtning af, hvad den tilbyder. Brugte eksemplarer af 1. gen 508 er også rigtig godt prissat, hvilket gør dem til gode brugte biler. Sørg dog for at være meget opmærksom på bilens servicejournaler og førnævnte problemer, da disse kan påvirke bilens gensalgsværdi enormt.
Praktiskheden med 508 er fremragende, da den nemt kan rumme fire voksne uden problemer. Bagagerummet er rimeligt stort, mens det generelle udsyn også er rigtig godt. Alt i alt er 508 en virkelig praktisk bil, både til familie- og erhvervssegmentet.
FAQ sektion
Hvor sikker er Peugeot 508?
De officielle EURO NCAP sikkerhedsoplysninger for Peugeot 508 giver den 5 ud af 5 stjerner, hvilket ikke kommer som nogen overraskelse, da stort set alle moderne Peugeot’er er sikre og velbyggede. Med en sikkerhedsvurdering på 96 % for voksne passagerer er 508 faktisk en af de sikreste biler i sin klasse, men den er ikke i nærheden af toppen, når det kommer til sårbare trafikanter takket være en succes på 71 %.
508 leveres også med alle de nødvendige aktive sikkerhedssystemer, som omfatter forskellige airbags, lane keep assist, kameraer, automatisk bremsning, adaptiv fartpilot, pre-collision warning og alt det andet, der hører til biler i det 21. århundrede.
Er Peugeot 508 hurtig?
Hybridmodellen med 225 hk kan klare 0-100 km/t på ca. 8 sekunder, dieselmodellen 508 med 180 hk diesel kan klare 0-100 km/t på 8,6 sekunder, mens topmodellen med benzinmotor kan klare 0-100 km/t på ca. 7,3 sekunder. Hybrid 360’eren er langt den hurtigste af slagsen, da den når 60 mph fra stilstand på lige under 5,5 sekunder.
Alt i alt er 508’eren virkelig en hurtig bil med den rigtige motor og udstyrsspecifikation. Segmentet er kendt for at tilbyde meget hurtigere biler fra Audi RS-, BMW M- og Mercedes AMG-verdenen, men disse kan ofte koste dobbelt eller endda tre gange så mange penge.
Skal jeg købe en Peugeot 508?
Hvis du er ude efter en komfortabel, stor og rummelig familiesedan/bil, er 508 en rigtig god bil. Det faktum, at den tilbyder en lignende oplevelse som meget dyrere tyske premium executive sedans, gør den til en magtfaktor at regne med. Selv om Peugeot-mærket ikke bærer samme luksusniveau, er 508 langt over sin vægtgrænse.
Hvis du ønsker at opleve den mest luksuriøse sedanoplevelse, vil 508 ikke tilfredsstille dig. Men hvis du vil have alt det, du ville få i en dyrere tysk bil, men uden at betale prisen, er 508 et perfekt valg.