Er Jaguar F-Type en pålidelig bil?

En af Jaguars vejdyr og smukke luksusbiler er F-Type. Den er vellidt, og ifølge ejernes anmeldelser er det en ret pålidelig bil. Den er ikke helt problemfri, men den har få problemer sammenlignet med andre modeller eller mærker. J.D. Power gav 2 ud af 5 stjerner til 2020 F-Type og en 3-stjernet pålidelighedsvurdering til ældre modeller.

F-Type pålidelighed er baseret på forbrugeranmeldelser

Jaguar F-Type har ligesom de fleste andre Jaguar-modeller ingen data vedrørende pålidelighed fra NHTSA eller IIHS. Så det er lidt kompliceret at sige, om bilen er pålidelig eller ej. Selv J.D. Power har ikke data om pålidelighed for de fleste F-Types, undtagen 2020-modellen, som de gav en pålidelighedsscore på 2 ud af 5 stjerner. Andre modeller får som oftest en 3 ud af 5 pålidelighedsvurdering fra JDP.

Hvis man går ud fra forbrugernes anmeldelser, er F-Type dog meget pålidelig. Mange brugere siger, at de har haft få eller ingen problemer med bilen. Ydelsesmæssigt har bilen levet op til det navn, der er synonymt med Jaguar – road demon. Og man må ikke glemme F-Typens slanke udseende forklædt som en to-dørs bil; det er imponerende.

Der er dog nogle ting, som mange bilister ikke bryder sig om ved F-Type, og ejerne har klaget over nogle almindelige problemer i forbindelse med bilen. Disse klager omfatter F-Types produceret fra 2013 til dato.

Ting, som folk ikke kan lide ved Jaguar F-Type

Jaguar F-Type er blevet dårligt vurderet, både af bilister og virksomheder. Ikke nødvendigvis fordi den er upålidelig, men fordi den ikke lever op til de standarder, som de fleste af dens konkurrenter har. Prisen på selve bilen er også et problem.

For det andet er folk utilfredse med kabinen og lastrummet. En anden ting, der er fælles for F-Type og de fleste Jaguars, er det dårlige interiør. F-Typens interiør er lavet med ringere materialer og mærkelige funktioner. Brugerne siger, at bilen er for trang og ubehagelig med både nyttige og ubrugelige funktioner.

  BMW 6-serie Gran Turismo Pålidelighed

Ejerne har også klaget over de ekstra gebyrer, der følger med tillægspakken. Hvis du vil have den mest kraftfulde F-Type, skal du betale ekstra. Har du brug for flere funktioner? Så bliver prisen højere.

Problem forbundet med F-Type

Et af de mest markante problemer med F-Type er faldet i håndtering, når ydelsen stiger. Et andet problem er et problem med førerens funktionalitet.

For at øge kraften og hastigheden har Jaguar fortrængt den almindelige RWD og erstattet den med en AWD. Denne AWD skabte til gengæld understyring for førerne. Efter problemet med understyring blev det et problem at tage sving ved høj hastighed, da bilen er tilbøjelig til at øge glidningen fra baghjulene, når den kører i sving ved høje hastigheder.

Desuden medfører denne øgede ydeevne et betydeligt slid på fabriksdækkene. Pirelli P Zero-dækkene, der blev leveret som standarddæk til F-Type, begyndte at få meget slid før de 25.000 miles, som dækkene var normeret til.

Forbrugere og kørselseksperter erklærede, at Jaguars påtvang sig en kraft, som køretøjet ikke kunne modstå. Dette gjorde bilen modtagelig for mange problemer med førerens funktionalitet. Da interiøret i forvejen var trangt, måtte Jaguar proppe nogle funktioner ind i cockpittet.

Der er en stram målergruppe. Pladsen mellem bremse og speeder er også trang. Og ikke at forglemme det trange layout af midterkonsollen, der kun giver lidt eller ingen fordele for bilens ydeevne. Det er for det meste derfor, at F-Type har fået mange negative anmeldelser.

Andre almindelige problemer i forbindelse med F-Type er bl.a:
● Defekte O2-sensorer
● Tidlige koblingsproblemer
● Detektiv brændstoffilterhals
● Sprække i indsugningsventilkappen, der fører til ombygning af cylinderhovedet i passagersiden
● Kølerfejl
● Defekte sparkplader
● Korroderet jordledning
● Dårligt lydsystem
● Problemer med differentiallyd
● Døde batterier
Mange af disse problemer var dog mest forbundet med ældre modeller og er ikke længere fundet i de nyeste modeller. For eksempel blev koblingsproblemet i forbindelse med manuelle gearkasser udryddet med 2020 F-Type, da den ikke længere har en manuel gearkasse, men en automatisk gearkasse. Ingen manuel gearkasse, ingen problemer med kobling.

  Ford Focus Pålidelighed

Det er også værd at bemærke, at nogle af de ovennævnte problemer ikke er producentfejl. Nogle opstår på grund af ineffektiv, utilstrækkelig og misbrug af kørsel. Døde batterier er f.eks. et typisk eksempel på et problem, der skyldes, at man ikke kører bilen i lang tid eller lader tilbehør være tændt, mens bilen står parkeret i lang tid.

F-Type Udvendigt og interiør

Ydersiden af Jaguar F-Type er fremstillet af let aluminium, der giver et imponerende vægttab, hvilket bidrager til F-Typens høje hastighed. Den er også udstyret med komplette bi-xenon-forlygter, et komplet LED-bord bagtil og integrerede LED DRL’er. F-Type coupé matcher aerodynamikken med sin indtrækkelige bagvinge-spoiler, selv ved høje hastigheder.

De firecylindrede F-Type’er har en enkelt udstødning, mens V8-modellerne har flere udstødninger. Jaguar byggede F-Type til kun to passagerer. Interiøret er udstyret med læderindtræk og knapper på tværs af instrumentbordet. Et infotainmentsystem placeret i midterkonsollen er også standard med forskellige funktioner.

F-Type 2020 har lædersæder med aluminiumsknapper på døren som standardtilbehør. De 12 højttalere har forbedret lydkvaliteten. Den har også mere imponerende soltagsmuligheder, en trykknap til start, og interiøret byder på mere stilhed.

Ydelse og motor

F-Type leveres med forskellige motorindstillinger. For brugere, der ønsker fart sammen med bedre brændstoføkonomi, lover F-Type 25-35 mpg, selv med sin kraftige motor. Basismodellen med V6-motor på 2,0 liter yder op til 296 hestekræfter med en topfart på 160 mph.

På den anden side frigiver R-modellen med en V6 3,0-liters motor 380 hestekræfter med en topfart på 170 mph. Med den 5,0-liters V8-motor med kompressor får brugerne 575 hestekræfter og en topfart på 180 mph. Endelig, for at skelne mellem RWD og AWD, vil fremtidige modeller bruge en ny gearkasse til otte-trins gearkasse.

  Honda Odyssey Pålidelighed

FAQs

Hvor meget koster Jaguar F-Type?

Ældre F-Type-modeller er normalt på markedet som brugte biler. De sælges mellem 36.000 og 60.000 dollars, afhængigt af bilens stand. De nyeste F-Type’er har dog en startpris på 62.000 dollars og op til 104.000 dollars ,afhængigt af trim og motor. Hvis du vælger ekstra funktioner, kan du lægge yderligere 3100 dollars eller mere til.

Hvor mange trims har F-Type?

Den nyeste Jaguar F-Type har fem udstyrsniveauer. De omfatter basis F-Type, R-Dynamic, R, SVR og den nyeste Checkered flag. Hver trim har sine unikke funktioner og motorstørrelse, hvilket betyder, at priserne er forskellige.

Er F-Type en hurtig bil?

Ja, F-Type er en hurtig bil, hvilket er en af hovedårsagerne til, at folk elsker den. Jaguar F-Type 2020 med en V8-motor yder op til 575 hk og kan køre fra 0-100 på så hurtigt som 3,5 sekunder. Det er der ikke mange biler i sin kategori, der kan gøre.

Skal jeg købe en brugt eller ny Jaguar F-Type?

Det er helt op til, hvad du har brug for. Du vil spare omkostninger, hvis du vælger en ældre model. Men med nye modeller får du adgang til de nyeste funktioner, som F-Type tilbyder, og nyere biler har normalt færre problemer sammenlignet med ældre biler. Desuden er de fleste producentfejl, der er forbundet med ældre F-Type’er, blevet rettet i den nyeste model.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z