Er Hyundai Nexo en god bil?

Er Hyundai Nexo en god bil?

Hyundai Nexo er en brintbrændselscellebil, hvilket betyder, at den drives af brint. Det er i bund og grund en elbil, men forskellen her er, at strømmen kommer fra brint og ikke fra batteriet. Det er også en af de få brintbiler, der overhovedet findes og er til salg i dag. Så er Hyundai Nexo en god bil?

Hyundai Nexo er faktisk en ret god bil, men den giver egentlig ingen mening i dagens tid med el- og hybridbiler, fordi brintbiler simpelthen ikke har den nødvendige infrastruktur til at kunne bruges som andre typer biler. Bilen kommer med en ret velafbalanceret drivlinje, men det er ikke nok til at redde bilen.

Når det kommer til designet, ser Nexo autentisk ud og adskiller sig mærkbart fra andre Hyundai-produkter. Den har dog en vis lighed med den nye Tucson. Køreoplevelsen er mere eller mindre den samme som i de fleste mellemstore elektriske SUV’er, hvilket betyder, at det ikke er en ægte off-roader, og det er heller ikke en dynamisk bil.

Pålideligheden ser ud til at være okay, men den sande pålidelighed er et mysterium, da der ikke er leveret mange af disse nogensinde. Værdien er en svær sag, da bilen koster mange penge, mere end 60.000 dollars for de billigste modeller. Praktiskheden er lige så god som med alle andre SUV’er af denne størrelse, hvilket betyder, at den nemt burde kunne opfylde dine daglige behov.

Hyundai Nexo – Kraftværket

Hyundai Nexo kommer med en forhjulstrækskonfiguration, hvilket er lidt synd, da det trods alt er en SUV. Hyundai Nexo tilbyder 161 hk og 291 lb-ft moment, hvilket er et ret anstændigt tal. Du skal forvente at få omkring 350-380 miles, hvis du fylder tanken helt op med brint, hvilket er et rigtig godt tal, selv for almindelige EV’er.

  Hyundai Azera - Almindelige problemer & fejl

En brintdrev er dog forbundet med mange forskellige udfordringer. Først og fremmest er det svært at finde en brintpåfyldningsstation, da der ikke er mange af dem. Stater som Californien anses generelt for at have tilstrækkeligt mange brintpåfyldningsstationer, men selv disse lader til at være ude af drift mere end halvdelen af tiden og kan ikke rigtig dække det relativt lille antal brintbiler i Californien.

Som sådan er brintdrevet i sig selv godt, men de problemer, der følger med det, er også alvorlige. De er også ustabile til tider og kan forårsage katastrofer, hvis de ikke håndteres korrekt. Det er også farligere at tanke en brintbil op, end det er at oplade en EV eller at tanke en almindelig ICE-bil op.

Hyundai Nexo – Design og chassis

Hyundai Nexo ser interessant ud, men den er bestemt ikke noget særligt. Interiøret i Nexo er også meget velindrettet takket være moderne skærme og cool udseende paneler. Hele formsproget er mærkbart anderledes end andre Hyundai-modeller, men man kan dog lidt se ligheden mellem Nexo og Tucson, da disse er baseret på samme chassis.

Når det kommer til kørsel, kan vi nemt sige, at Nexo føles som enhver anden EV SUV at køre. Der er virkelig ikke noget anderledes ved Nexo ved første øjekast. Det er en tung bil, hvilket betyder, at den ikke bryder sig så meget om at køre i sving, og at den på ingen måde er dynamisk.

  Hyundai Veloster Pålidelighed

Hyundai Nexo – Pålidelighed og almindelige problemer

Når det kommer til pålidelighed, er det lidt svært at sige, da der ikke er mange af disse rundt omkring. Som nævnt er det kun Californien, der får Nexo, da andre amerikanske stater ikke har en veludviklet tankinfrastruktur. Der er dog nogle problemer, der er værd at tale mere detaljeret om.

De mest almindelige pålidelighedsproblemer er forbundet med brintbrændstof, der lækker og potentielt endda kan starte en brand. Andre rapporter anfører, at Nexo er tilbøjelig til at have problemer med bremserne, som kan miste sin bremseevne og blive uforudsigelig til tider.

Hyundai Nexo – Værdi og praktiske egenskaber

Med en startpris på over 60.000 dollars for den billigste model er Nexo en rigtig dyr bil. Hvis du kombinerer det med det faktum, at det er en brintbil, som ikke mange mennesker er interesserede i at købe, betyder det, at afskrivningen er uforudsigelig og sandsynligvis virkelig alvorlig. Som sådan er værdiaspektet dårligt i denne henseende, da det trods alt er en Tucson med brintdrev.

Praktiskheden er lige så god som alle andre biler i dette segment, hvilket betyder, at bilen får ret store sæder og et ret rummeligt bagagerum. Sigtbarheden er god, bilen er nem at komme ind og ud af, og der er mange familievenlige funktioner i hele bilen.

FAQ sektion

Har Hyundai tænkt sig at indstille Nexo?

Hyundai Nexo er nu et eller andet sted midt i sin levetid, da den for nylig fik en opdatering. Det er svært at sige, om Hyundai vil skille sig af med Nexo inden for den nærmeste fremtid, da denne bil ikke blev udviklet med henblik på indtjening så meget som den er en testbænk for alternative teknologier. Det har vi set før med Toyota Mirai.

  Hyundai Elantra Sport Pålidelighed

Toyota Mirai har været på markedet i mere end dobbelt så lang tid som Nexo, så hvis Hyundai tager noter fra Toyotas bog, er der gode chancer for, at Nexo også kommer til at blive lidt længere.

Er Hyundai Nexo bedre end Toyota Mirai?

Toyota Miria og Hyundai Nexo er verdens to første “masse”-producerede brintbiler, hvilket gør dem til iboende rivaler. Mirai koster omkring 10.000 dollars, og den kan holde nogle få dusin kilometer mere end Nexo. Mirai er også lidt mere kraftfuld end Nexo.

Mellem de to er det svært at vælge en vinder, da folk, der foretrækker SUV’er, sandsynligvis vil vælge Nexo, men folk, der foretrækker sedvaner, vil sandsynligvis vælge Mirai.

Er brintbiler fremtiden?

Sandsynligvis ikke inden for en overskuelig fremtid, men ingen ved med sikkerhed, hvad morgendagen bringer. Som sådan har elbiler fået et stort forspring i forhold til brintbiler, hvilket betyder, at infrastrukturen snart fulgte med. Brintbiler er stadig i deres vorden, så det er virkelig svært at investere i en ordentlig infrastruktur, da der ikke er mange, der vil bruge den.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z