Hyundai Elantra er en af Hyundais længst eksisterende sedaner, hvilket betyder, at den også er en af de mest populære sedaner med et Hyundai-mærke. Elantra blev først introduceret i begyndelsen af 1990’erne og er nu i sin 7. generation. Den nyeste Elantra blev afsløret for mindre end to år siden, og den viste, at Hyundai ikke roder rundt, når det kommer til design. Så er Hyundai Elantra en god bil?
Ja, Hyundai Elantra er faktisk en rigtig god bil, fordi den kombinerer mange fordele i en enkelt pakke. Til at starte med får bilen sofistikerede, effektive og ret raffinerede motorer, der ikke er for kraftige, men dog tilstrækkelige. Designet har oplevet store forbedringer med den nyeste Elantra, der ser ud som om den er designet til år 2050.
Pålideligheden er også ret god, som det er tilfældet med de fleste Hyundai-modeller. De mest almindelige problemer er forbundet med bilens motor, styresystemet, airbaggene, bremserne og diverse elektronik i bilen. Værdierne på disse er også rigtig gode, især med brugte modeller af sidste generation, som sælges som en gal.
Praktiskheden er på højde med de fleste andre biler fra dette segment, hvilket betyder, at Elantra tilbyder masser af siddepladser og masser af bagagerumsplads. Overblikket er rigtig godt, og bilen er udstyret med en hel del familievenlige funktioner overalt.
Hyundai Elantra – drivaggregatet
Den nye Hyundai Elantra fås med tre forskellige motorer, som alle enten er benzin- eller hybridmotorer. Indgangsversionen af Hyundai Elantra får en 1,6 liter 4-cylindret rækkemotor med 204 hk og et drejningsmoment på 194 lb-ft. Den leveres med enten en 6-trins manuel eller en 7-trins automatgear afhængig af markedet og listen over ekstraudstyr.
Den mindst kraftfulde benzinmotor er den 2,0L 4-cylindrede turbomotor med 4 cylindre med turbolader og 150 hk og 132 lb-ft drejningsmoment. Den får en 7-trins CVT-automat fra fabrikken. Den nok mest interessante motormulighed er Elantra Hybrid, som tager en anden 1,6L 4-cylindret motor og parrer den med en elmotor for en samlet ydelse på omkring 180-190 hk.
Alle Elantra-modeller leveres med et permanent forhjulstræk. Den mest effektive motor er hybridmotoren med en maksimal kombineret MPG på 54MPG. 2.0L-modellen kan give op til 37MPG, mens den 4-cylindrede 1.6L-model kan give op til 30MPG.
Hyundai Elantra – Design og chassis
Den allernyeste 2020/21 Elantra-model ser meget bedre ud end alle de andre modeller, der gik forud for den. Takket være en heftig restyling ser den nye Elantra virkelig futuristisk ud, hvilket betyder, at den vil tiltrække opmærksomhed. Interiøret i den nye Elantra er også virkelig interessant, velindrettet med cool design og dekorative paneler.
Elantras affjedring og chassis-tuning er udelukkende fokuseret på at give dig en komfortabel kørsel. Det betyder, at bilen håndterer ujævnheder på vejen rigtig godt. Det er ikke en sportsvogn, og den forsøger heller ikke at være det, selv om nogle måske vil tro det, når de tænker på, at den også kommer med en motor på over 200 hk.
Hyundai Elantra – Pålidelighed og almindelige problemer
Pålidelighedsmæssigt er Elantra’en en rigtig god bil. Selvfølgelig lider den af visse problemer, men det er forventeligt med stort set alle biler derude. Den gode nyhed er, at de fleste problemer med Elantra kommer af, at du ikke er omhyggelig nok med rettidig vedligeholdelse. Hvis du vedligeholder den godt nok, er der gode chancer for, at du ikke vil blive overrasket.
De mest almindelige problemer er relateret til motoren og motorens kølesystem. Bilen lider også af airbag-relaterede problemer, et defekt servostyringsassistentsystem, problemer med bremserne og forskellige elektriske problemer med infotainmentsystemet og den indbyggede telefonforbindelsespakke i bilen.
Hyundai Elantra – Værdi og praktiske egenskaber
Værdimæssigt er det svært at klage over Elantra, da bilen ligger i en overkommelig prisgruppe. Disse er populære i hele USA takket være, at de er overkommelige, men alligevel interessante og velindrettede. Det betyder også, at brugte Hyundai Elantra-eksemplarer også sælger rigtig godt. Alt i alt er der rigtig god værdi for pengene med Elantra’en.
Den praktiske anvendelighed er på niveau med de fleste andre biler fra dette segment, hvilket betyder, at Elantra’en også tilbyder et stort siddepladser og et ret generøst bagagerum. Uanset hvordan man ser på det, er Elantra en rigtig god bil med mange fordele. Derfor er den en af de mest succesfulde Hyundai-sedaner gennem tiderne.
FAQ-afsnit
Hvor længe kan en Hyundai Elantra holde?
Det er virkelig svært at forudsige, hvor længe en bil kan holde, da alt for mange variabler kan påvirke virkeligheden på den ene eller den anden måde. Hvad der er sikkert er, er, at Elantra’en nemt kan holde et par hundrede tusinde kilometer, hvis du passer ordentligt på den. Desuden er bilen egentlig ikke så dyr at vedligeholde, hvilket yderligere burde gøre det lettere for dig at bruge den i lang tid.
Hvis du derimod ikke er forsigtig med den måde, du kører på, og hvis du ikke vedligeholder bilen i tide og utide, vil du ikke få så meget glæde af Elantra’en. Alt i alt kommer det an på, hvor godt du passer på den.
Er Hyundai Elantra en luksusbil?
Selvom Elantra får masser af udstyr fra fabrikken, og fordi den ser rigtig cool ud, er det ganske enkelt ikke en luksusbil. Luksusbiler er mere opmærksomme på detaljerne, og den overordnede byggekvalitet og den endelige finish er langt mere avanceret end i biler med et Hyundai-mærke.
Hvis du er interesseret i Hyundai-luksus, bør du fokusere din opmærksomhed på Genesis-mærket, som laver nogle fantastiske luksusbiler med Hyundais velsignelse.
Er Hyundai Elantra en sikker bil?
Det er den helt sikkert. Grunden til, at Elantra vandt prisen som North American Car Of The Year, er, at det er en velafbalanceret bil, der ikke går på kompromis. Den får en 5-stjernet sikkerhedsvurdering, den ser cool ud, den kører godt, den er pålidelig, den er godt prissat … Uanset hvordan man ser på det, kan man ikke ignorere, at Elantra er en rigtig god bil generelt.