En af de oftest nævnte funktioner i moderne elbiler er hurtig opladning. Hurtig opladning giver dig mulighed for at oplade dit batteri langt hurtigere end ved “almindelig” opladning, men det er forbundet med nogle få forbehold.
Hurtig opladning giver dig mulighed for at bruge mindre tid på at oplade og mere tid på at køre. Det tyder på, at nogle hurtigopladere kan tilbyde op til 85 % opladning på så lidt som 20 minutter. Mange aspekter kan dog negere dette, og det er vigtigt at vide hvilke.
Faktisk kan hyppig hurtigopladning have en negativ indvirkning på batteriets ydeevne på lang sigt, men det er tilfældet med næsten alle Li-Ion-batterier på markedet. Alle batterier har en tendens til at blive nedbrudt med tiden, og efter mange cyklusser vil de miste deres maksimale opladning.
Efter ca. 10-12 år vil de fleste batterier til elbiler blive mindre og mindre effektive, hvilket betyder, at de til sidst skal udskiftes helt. Det kan koste op mod 2-5.000 dollars, og det er stadig uklart, hvordan disse batterier skal bortskaffes.
Hvordan virker hurtig opladning?
Hurtigopladere er designet med flere stikstifter, som kan levere mere energi. Nogle mærker som Tesla har specifikke stik, der kun fungerer med Tesla-superopladere, men de kan også bruge andre ladestationer, hvis du benytter dig af den medfølgende ladeadapter.
Hurtig opladning er faktisk Level 3 DC-opladning, hvilket betyder, at din bil har en særlig konverter, der konverterer AC til DC. De siger, at en DC-snellader kan oplade op til 3-20 miles i minuttet, mens almindelig AC-opladning ikke engang er i samme liga.
Moderne DC-snelladere overvåger hele opladningsprocessen, mens den finder sted, for at sikre, at batteriet får den rigtige mængde opladning på hvert øjeblik. Ladestationen tilfører den rigtige mængde opladning for at bevare batteriet og hele opladningssystemet.
De fleste DC-snelladere fungerer bedst med forvarmede batterier. Det betyder, at når dit batteri når sin optimale opladningstemperatur, opnås den maksimale kilowattmængde af opladning. Før du når den maksimale opladning, reduceres den tilbudte energimængde for at skåne batteriet yderligere.
Virkninger af langvarig hurtigopladning på batterier til elbiler og hybrider
Næsten alle har en mobiltelefon af en eller anden art i dag, og næsten alle er designet til at udnytte hurtig opladning. Selv om sådanne opladningshastigheder gør det muligt at oplade telefonen hurtigere, opdager du efter et stykke tid, at din batteris sundhedsprocent bliver dårligere og dårligere.
Det er mere eller mindre det samme med et større bilbatteri, men niveauet af nedbrydning er ikke så udtalt. For et par år siden konkluderede en undersøgelse, at hurtig opladning mindskede op til 27 % af batteriets oprindelige kapacitet efter et års konstant brug.
På den anden side blev den samme model også testet udelukkende med niveau 2 (langsom) opladning, og batteriet mistede omkring 23 % af sin oprindelige kapacitet efter 12 måneders konstant brug. Selv om forskellene er der, er de ikke så udtalte, som mange af os havde forventet.
Det er værd at nævne, at mange aspekter påvirker, hvordan en bils batteri vil opføre sig gennem tiden, men det er sikkert at sige, at hurtig opladning til en vis grad påvirker den samlede batterisundhedsprocent negativt.
Hvordan kan jeg drage fordel af hurtigopladning?
Først og fremmest er hurtig opladning ikke tilgængelig via et almindeligt stikkontakt i hjemmet, fordi de kræver alt for meget strøm og penge. De fleste niveau 3-hastighedsladere er tilgængelige på motorveje og steder, hvor hurtig opladning er mest nødvendig.
Det afhænger også af, hvilken type bil du har. Nogle biler som Porsche Taycan har en maksimal DC-kapacitet på lige knap 270 kW, det betyder, at Taycan teoretisk set kan nå 80 % af opladningen på lidt over 22 minutter.
De fleste Tesla Superchargers kan kun klare 120 kW på nuværende tidspunkt. Det er værd at nævne, at en Level 3-oplader også koster mere sammenlignet med en almindelig Level 2-oplader med langsom opladning. Uanset hvad, skal du sørge for at følge producentens anbefalinger om, hvordan og hvornår du skal bruge hurtigopladere.
Prøv kun at bruge hurtige opladere, når du har brug for en hurtig opladning, hvilket betyder, at du primært bør forlade dig på niveau 2-opladning eller almindelig opladning via stikkontakten i hjemmet, som kan tage et par timer at oplade. Perfekt til en opladningssession om natten.
FAQ-afsnit
Skal jeg oplade min elbil om natten?
Opladning af din elbil om natten via en langsom oplader er en af de sikreste måder at holde din samlede batterisundhed i optimal stand på. Du behøver dog ikke at oplade din bil hver eneste nat, da det i de fleste tilfælde er unødvendigt.
Hvis du alligevel sætter din bil i stikkontakten, når du parkerer den, kan det påvirke batteriets effektivitet på lang sigt negativt og dermed forkorte batteriets levetid. Det er altid bedst bare at følge producentens anbefalinger om, hvordan og hvornår du skal oplade din bil.
Taber elbiler opladning, mens de er parkeret?
Ja, men ikke så meget. Det er altid bedst at lade bilen stå parkeret med 70-80 % af opladningen. På den måde vil du altid være i stand til bare at sætte dig ind i bilen og køre hvorhen du vil. Men hvis du lader din bil stå parkeret i længere tid, vil du helt sikkert miste over batterihelse.
Nogle biler har endda særlige funktioner, der gør det muligt at aktivere den udvidede parkeringstilstand, som slår nogle unødvendige systemer fra i et forsøg på at bevare din opladningstilstand så godt som muligt.
Er det sikkert at lade min elbil være tilsluttet hele tiden?
I teorien er det ikke en god idé at holde din bil konstant tilsluttet, men moderne biler har masser af teknologiske løsninger, der kan ophæve mange negative aspekter ved konstant opladning. Det betyder, at disse biler kan forblive tilsluttet i længere tid uden at påvirke batteriet negativt.
Sørg for at spørge din forhandler/producent om, hvordan du præcist skal vedligeholde dit batteri, hvis du ønsker den bedste og længste oplevelse som ejer af en EV. Du skal bare ikke parkere på en offentlig opladningsplads og lade bilen stå der for at blokere andre EV-ejere fra at oplade deres biler.