Selv om elbiler kun kom til verden for få år siden, er der mange chaufførelever derude, der tager deres køreprøve i en elbil. Det betyder, at disse personer oplever at køre en elbil, før de får mulighed for lovligt at køre en bil med forbrændingsmotor.
Dette har sine egne ulemper, f.eks. at de ikke kan skifte problemfrit mellem de to biler, og at de ikke kan køre manuelt. De fleste mennesker ved dog slet ikke, hvordan man kører manuelt, og da en bil med en automatgear er ret lig en elbil, burde det ikke være noget stort problem at gå fra den ene til den anden bil.
Fordelene består i at have mulighed for at ride med på forandringens bølge og drage fordel af alle mulige elbilsspecifikke kvaliteter såsom lavere afgifter, bedre pålidelighed og færre afgifter i det hele taget. Polestar 2 er i øjeblikket en af de hotteste nye biler på markedet, så det er kun rimeligt at foreslå, at det potentielt kunne være din allerførste bil.
Alt i alt kan Polestar 2 helt sikkert være en rigtig god første bil, hvis du er i stand til at udnytte elbilsplatformen fuldt ud. Udover at være en elbil er Polestar 2 en ret veludstyret bil med alle de nyeste sikkerheds- og komfortteknologier, der gør den nem at køre.
Fordele ved at have Polestar 2 som din allerførste bil
Polestar 2 koster mellem 45 og 50.000 USD MSRP afhængigt af hvilken model du vælger. Hvis du benytter dig af statslige tilskud til elbiler, kan du potentielt sænke dette prisskilt til så meget som 7500 $, hvilket efterlader dig en anstændig sum penge til at afkrydse alle de muligheder, du har brug for og ønsker.
De fleste mennesker derude har ikke mulighed for at køre en første bil til 50.000 dollars, så det er ret indlysende, hvorfor Polestar 2 potentielt kunne være en god mulighed. Den er sikker, og den tilbyder masser af plads til både dig selv, dine passagerer og et ordentligt sæt bagage.
Bilens form gavner det generelle udsyn, og selve bilen er anstændigt proportioneret, hvilket gør den perfekt til både motorvejskørsel og bykørsel. Du forurener ikke din vej med Polestar 2, hvilket også er en fordel, og den samme historie gælder for ikke at have brug for brændstof.
Polestar 2 kommer også med AWD direkte fra fabrikken, hvilket betyder, at den skulle være velegnet til vinter- og snekørsel. Det er en komfortabel bil, der kan give dig omkring 270 WLTP-mil på en enkelt opladning, og du kan oplade den fra 10 % til 80 % via en 140 kW hurtigoplader på omkring 30 minutter.
Ulemper ved at have Polestar 2 som din allerførste bil
At have en første bil til 50.000 dollars er heller ikke et hyppigt syn, hvilket betyder, at det kan være en fordel for dig at starte med noget lidt mere fornuftigt og senere opgradere til en bil som Polestar 2. De første par år som bilejer kan være stressende og fyldt med masser af buler og ridser, og derfor er det en god idé at have en billig bil.
Desuden betyder det at køre en elbil som din første bil, at du bliver nødt til at gøre alle de elbilkompromiser, som de fleste kan undgå, i et par år endnu. Det er stadig ikke så nemt, som det er at eje en ICE-bil eller en hybridbil, fordi du bare kan stole på forbrændingsmotoren, hvis du ikke kan oplade bilen.
Forsikringspriserne er høje de første par år efter man har fået sit kørekort, hvilket betyder, at det ikke er en god idé at have en dyr bil. Selvom Polestar 2 ikke ligefrem er en stor bil, kan den stadig opfattes som for stor for mange, og det er ikke noget, du ønsker af din allerførste bil.
Konklusion – Skal jeg købe Polestar 2 som min første bil?
Svaret på dette spørgsmål afhænger i høj grad af dine købsmuligheder, og om du er villig og i stand til at udnytte elbilsplatformen fuldt ud. elbiler kan være gode biler for alle, hvis de altid er i stand til at oplade dem og bruge dem til det, de er.
Hvis du på den anden side ikke er i stand til det, bør du springe den over. Hvis du er i stand til at købe en første bil til 50.000 dollars, bør du desuden krydsshoppe forskellige muligheder så meget som muligt. Dermed ikke sagt, at Polestar 2 ikke er $50k værd, men der er helt sikkert andre biler, som også er de $50k værd.
Uanset hvad, skal du være sikker på, at det er noget, du ønsker på daglig basis, hvis du er, så gå videre og køb Polestar 2.
FAQ sektion
Skal jeg købe en plug-in hybrid som min første bil?
En plug-in hybrid kan være en rigtig god første bil, fordi du ved at bruge en plug-in dagligt kan gøre dig bekendt med, hvad det kræver at eje både en bil med forbrændingsmotor og en elbil. Dette giver dig mulighed for at planlægge fremadrettet, hvis du er villig til at gå over til en fuld elektrisk bil eller endda gå tilbage og købe en bil med forbrændingsmotor.
Plug-in-hybridbiler ligner elbiler, fordi de nyder godt af lignende faktorer, men der findes ikke mange af dem, så du skal vælge mellem et lille antal muligheder.
Hvad gør en god første bil til en god første bil?
En god første bil skal være god værdi for pengene, fordi chancerne for at køre galt eller beskadige en bil er meget større, når man først er begyndt. Det betyder desuden også, at din allerførste bil skal være så sikker og tryg som muligt.
Den skal være nem at køre, og den skal ikke være alt for stor. Sørg for at vælge alle de rigtige muligheder, og prøv at være fornuftig med dit budget. Lad være med at gå i gang med at købe alt for kraftige biler, for første biler bør være lidt mere afdæmpede.
Hvad er de værste første biler?
Superbiler er de åbenlyse, fordi de er alt for besværlige og svære at køre. Store biler som f.eks. store SUV’er og sedaner er heller ikke perfekte, fordi det kræver en vis færdighed at parkere dem, hvis de ikke er pakket med avancerede kørehjælpemidler.
Endelig bør du også undgå biler, der er for dyre at eje, som er usikre, dyre at forsikre, og som er tilbøjelige til at gå i stykker.