Er en Boxster en fattigmands-Porsche?

Er en Boxster en fattigmands-Porsche?

Porsche Boxster blev lanceret for 21 år siden, og folk plejede at tro, at den eneste grund til at købe en Boxster var, at man ikke havde penge nok til en 911. Eller du var en kvinde, og du foretrækker faktisk en blødere, mindre bil.

I dag har Porsche-udvalget ændret sig dramatisk, og der er kommet 4 yderligere modeller til siden de tidlige Boxster-dage. Den kompakte Macan SUV koster omkring 52.000 dollars, eller omkring 10.000 dollars mindre end en Boxster, og ingen har nogensinde kaldt Macan for en fattigmands Porsche.

Det er også værd at nævne, at Cayman også er billigere end Boxster, og det har altid været tilfældet, men folk har aldrig betragtet den som en fattigmandsbil. Man skal være ekstremt velhavende for at sige, at en bil til 60-120.000 kr. er en fattigmands noget som helst.

Det er ret sikkert at sige, at det overhovedet ikke er sandt. I de gamle dage var produktplaceringen af Boxster og 911 ret ens, og 911-mærket var langt foran. Men i dag er Boxster-platformen langt mere værdsat.

Boxster vs 911

I lang tid var Cayman/Boxster-platformen overvejende besat af at træde ud af 911-skyggen. Men efterhånden som tiden gik, indså selv de mest stædige, at Cayman/Boxster-platformen hele tiden havde sin egen ting kørende.

Men sammenlignet med 911’eren blegner stort set alle andre sportsvognsmodeller i sammenligning, fordi 911’eren med næsten 60 års arv er et definitivt ikon i sportsvognsverdenen. Men Boxster er en anderledes bil, primært på grund af det midtermotoriske layout.

I dag koster en 718 Boxster på begynderniveau omkring 62.000 dollars, mens en 992 911 på begynderniveau koster omkring 101.000 dollars. 911’eren har 80 hk mere og en mere bilentusiast-venlig flad 6-motor, mens en 718 Boxster har en turboladet 4-cylindret motor.

  Bedste Porsche Boxster vindafviser

911’eren har en 0-60 mph på 4,0 sekunder, mens en Boxster klarer 0-60 mph sprint på 4,9 sekunder. Forholdet mellem effekt og vægt er ret ens, men køreoplevelsen er helt anderledes. Hvis du vælger de mest atletiske Boxster Spyder- og 911 GT3-modeller, bliver forskellen endnu mere tydelig.

Boxster vs Macan

Porsche Macan er en kompakt sports-SUV, der har til formål at tilbyde en Porsche-lignende oplevelse i en SUV. Macan på begynderniveau sælges for 52.000 dollars, hvilket er godt 10.000 dollars mindre end Boxster. Macan tilbyder en turboladet 4-cylindret rækkemotor med turbolader og 250 hk.

Forholdet mellem effekt og vægt i Macan på begynderniveau er langt dårligere end i 718 Boxster. Porsche har solgt en masse Macan’er, og Macan er i alle henseender den billigste vej ind i Porsche-ejerskab.

Men ingen kalder Macan for en fattigmands-Porsche, fordi Macan har en helt anden kundekreds end en Boxster. Alle Porsche-modeller, herunder Macan og 718 Boxster, byder på et fantastisk interiør og en eksklusiv byggekvalitet.

Porsche sparer ikke på de mere prisvenlige modeller, og du kan tilvælge disse med stort set de samme muligheder som de dyrere modeller. En ny Boxster/Cayman-generation er snart på vej, og kløften mellem disse to vil blive endnu større.

718 Boxster

En 718 Boxster/Cayman-platform repræsenterer en helt separat produktserie i forhold til alle andre Porsche-modeller, og identiteten af 718 er lige så sikker som en 911-identitet er.

  Porsche vs Ferrari pålidelighed - hvilken er bedst?

Mange Cayman-ejere plejede også at håne Boxster-ejere, logikken var, at en Boxster ikke var lavet til en bilentusiast, men snarere til en frisør eller en kvinde. Men i disse dage bliver modeller som Boxster GTS eller Boxster Spyder tilbedt selv af Porsche 918 Spyder-ejere.

Nogle 918-ejere mener faktisk, at den nye 718 Boxster Spyder er lidt af en baby 918 Spyder. Et yderligere bevis på, at 718-platformen er lige så højt værdsat som 911-platformen, er det faktum, at priserne for en Boxster GTS eller Boxster Spyder i anden hånd er langt højere end for en almindelig 911-model.

En Boxster er ikke en fattigmands-Porsche, og det frygtede image er nu væk. Der findes ingen ”fattigmands-Porsche’-modeller. Ingen Porsche var, er eller er billig og vil heller aldrig blive billig.

FAQ-afsnit

Hvad er den dyreste Porsche-model til salg?

Den dyreste nuværende Porsche-model er 911 Turbo-serien. Den ”almindelige” 911 Turbo sælges for 174.000 dollars, og den har 572 hk, en 0-60 mph-tid på 2,7 sekunder og en topfart på 199 mph. Hvis du vil have en 911 Turbo cabriolet, skal du være forberedt på at betale mindst 187.000 dollars.

Hvis du vil have den største og ondeste 911, som man kan købe for penge, koster 911 Turbo S dig 207.000 dollars. Turbo S har 640 hk, en 0-60 mph-tid på 2,5 sekunder og en topfart på 205 mph. Hvis du vil have cabriolet, eller den dyreste nuværende Porsche-model på markedet, skal du være forberedt på at betale 220.000 dollars.

  Hvilken Porsche er den billigste?

Hvordan er afskrivningen på en Porsche Boxster?

Stort set alle Porsche-modeller holder deres værdi bedre sammenlignet med de fleste tyske luksusbilmærker i premiumklassen. Og Boxster er ikke anderledes med en afskrivningsgrad på 50 % efter 5 år for de mindst populære modeller.

Hvis du vælger topmodellerne GTS og Boxster Spyder, mister du måske aldrig nogen værdi, fordi disse to modeller kan ende med at stige i værdi i de kommende år. Men hvis de ikke stiger i værdi, vil de helt sikkert holde deres værdi lovende.

Kan jeg købe en Porsche Boxster til investeringsformål?

Nogle Boxster-modeller kan være en god finansiel idé, og det er nu ikke noget, der ligner en fattigmands-Porsche, vel? De pågældende modeller er GTS- og Boxster Spyder-modellerne. De nyeste 718 Boxsters har været plaget af den uundgåelige turboladning/nedskæringssygdom, hvilket kun indikerer, at de nyere modeller alle på sigt bliver turbo eller EV.

Når det er sagt, kan en Porsche Boxster, eller en GTS, eller måske et par jubilæumsmodeller i begrænset oplag være en solid økonomisk investering. Men du bør ikke købe disse biler med henblik på investering, for forbrændingsmotorens dage er ved at være forbi, og nu er det tid til at nyde dem så meget som muligt.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z