Porsche Macan er Porsche’s kompakte SUV på begynderniveau, der byder på dynamik, stil og luksus. Udover premium-mærket er Macan en ægte Porsche, da dens kerneidentitet er udviklet med en klassisk Porsche-opskrift.
Når det er sagt, er Macan værd at kigge nærmere på, hvis du er på markedet for en sådan bil. Selv om Macan er en af de mest dynamiske kompakte SUV’er på markedet, er Macan langt fra lige så dynamisk som nogle andre mere sportslige Porsche-muligheder.¸
Hvis man kigger nærmere på konkurrencen, ser det ud til, at Macan i gennemsnit koster 10.000 dollars mere end en tilsvarende luksus-SUV fra andre tyske premium-mærker. Men du betaler ikke bare for mærket, du får faktisk noget for pengene, hvis du vælger Macan.
Hvis du lægger vægt på, hvor godt en bil kører, og du kan betale merprisen i forhold til andre tyske kompakte luksus-SUV’er, så er Macan pengene værd. Og den bedste model af den nuværende serie er nok den 6-cylindrede Macan S.
Skal du købe en ny eller brugt Macan?
Selv om Macan er en af de biler, som Porsche laver med mindst værdiforringelse, og bestemt en af de kompakte SUV’er på markedet med mindst værdiforringelse, sparer du en del penge ved at købe brugt, og det gælder især, hvis du tænker på, at selv Macan på begynderniveau koster helt op til 53.000 kr. uden ekstraudstyr.
En tre år gammel Macan med omkring 50k miles på uret kan koste dig omkring 40-42k dollars, hvilket er en ret god værdi. Når det er sagt, kan du for det samme beløb få enten en let brugt tre år gammel Macan S eller en helt ny Macan i basismodellen for det samme beløb.
Efter ca. fem år beholder Macan op til 62 % af sin oprindelige værdi. For at sætte det hele lidt i perspektiv, så beholder en BMW X3 og en Audi Q5 kun omkring 51 % af deres oprindelige værdi efter fem år. Hvis man ser på det på denne måde, kan man endda argumentere for, at den præmie på 10.000 dollars, som en helt ny Macan kræver, er det værd efter fem år.
At købe nyt har også en masse fordele som f.eks. garantier, servicepakker og vedligeholdelsesprogrammer. Og det er en oplevelse at købe en helt ny Porsche, selv om det ”bare” er en Macan og ikke en 911 eller en Cayman/Boxster.
Porsche Macan/Porsche Macan S – indgangsmodeller
Porsche Macan-sortimentet starter med basismodellen Porsche Macan. Porsche Macan sælges for ca. 53.000 kr. og du får en 2,0L 4-cylindret motor med 248 hk og AWD. Macan fås kun med Porsches egen PDK dobbeltkoblingsautomatik.
Macan på begynderniveau er ikke så veludstyret fra fabrikken. Som standard får du et sæt LED-forlygter, et lydsystem med 10 højttalere, Bluetooth, Wifi og Apple Car Play. Det kan stærkt anbefales, at du vælger en Premium-pakke og Porsche Sport Chrono-pakken, da det hjælper med at sælge bilen efterfølgende.
Macan S koster på den anden side omkring 10.000 dollars mere, og S er nok den lækreste af hele serien takket være en 3.0L 6-cylindret turbomotor med turbolader. Den er også udstyret med Porsches PDK-gearkasse og et permanent sæt firehjulstræk fra fabrikken.
De 6-cylindrede 350 hk gør S’en meget sjovere at køre end entry-level Macan AWD. Med hensyn til ekstraudstyr er det stort set samme historie som i Macan på entry-level, og hvis du vil have en bil med et anstændigt ekstraudstyr, skal du regne med et par tusinde kroner oveni den vejledende udsalgspris.
Porsche Macan GTS/Turbo – modeller med højere trim
Hvis dit budget strækker sig op på 70k eller endda 80k dollars, kan du for en sådan pris få enten Macan GTS eller topmodellen Porsche Macan Turbo. Begge disse har en 6-cylindret 3,0 liter motor med 375 hk i GTS-modellen eller 434 hk i Turbo-modellen.
GTS er en mere aggressiv version af den i forvejen ret imponerende Macan S-model, og Turbo er et betydeligt skridt over begge modeller. Macan Turbo er en af, hvis ikke den mest kapable kompakte luksus-SUV på markedet, men den koster 85.000 dollars.
Både GTS og Turbo får en mere aggressiv styling, flottere og større hjul og opgraderede bremser. Et sæt sporty udstødningsrør er også standard, og det samme gælder et sæt sporty, velpolstrede sportssæder.
Macan Turbo er en imponerende bil, og det kan man ikke benægte. Selv om den koster en del penge, er andre kompakte sports-SUV’er som Audi SQ5, Mercedes Benz GLC63 eller BMW X1 ikke så dynamiske som Macan Turbo er.
FAQ-afsnit
Er Porsche Macan en ægte Porsche?
Objektivt set er Macan en fantastisk bil. Men er det en ægte Porsche? Porsche er trods alt kendt for at lave sportsvogne, ikke SUV’er. En ægte Porsche skal være den mest dynamiske bil i sin klasse, den skal også tilbyde luksus, overlegen byggekvalitet, pålidelighed og værdibevarelse.
Og Macan er virkelig den mest dynamiske kompakte SUV på markedet, og den tilbyder også rigelig luksus, selv om interiøret langsomt begynder at vise sin alder. Hvad angår byggekvalitet, er Macan lige så god som enhver anden Porsche. Og det samme gælder for pålidelighed og værdibevarelse.
Skal jeg vælge Porsche Cayenne i stedet?
Porsche Cayenne er Porsches SUV-flagskib. Cayenne fås som SUV eller som ”coupé” SUV. Cayenne er meget større, meget kraftigere, og den har også mere tilstedeværelse på vejen. I næsten alle aspekter derude slår Cayenne Macan på næsten alle punkter.
Når det er sagt, bør du helt sikkert vælge en Cayenne, hvis du har råd til det, især hvis du kan lide SUV’er af typen ”coupe”. Med hensyn til ydeevne kan Cayenne udstyres med en 8-cylindret hybridmotor, der yder op til 600 hk.
Er Porsche Macan bedre end Audi Q5, Mercedes GLC eller BMW X3?
Audi Q5 er også en ret populær kompakt SUV takket være dens slanke indvendige og udvendige design og gode allround-egenskaber. GLC er lidt mere blingy, men lige så komfortabel, mens BMW X3 er tættest på Macan, når det kommer til dynamisk kørsel.
Men Macan tilbyder overlegen pålidelighed, værdibevarelse og et mere førsteklasses badge. Når det er sagt, koster Macan i gennemsnit 10.000 dollars mere i forhold til disse tre, men den bevarer også en bedre værdi. Alt dette indikerede, at Macan er et skridt over disse tre.