Moderne elbiler er udstyret med avancerede batteristyringssystemer, som er designet til at forhindre overopladning af batteriet. Du kan derfor godt lade din elbil være tilsluttet, når du ikke bruger den, men det er ikke anbefalelsesværdigt at lade den op til 100 % hver nat.
Det betyder, at det er optimalt for batteriets sundhed på lang sigt at holde din bil mellem 50 % og 80 % af batteriets opladning. Du bør undgå ekstreme høj- og lavpunkter som f.eks. 0 % eller 100 %, da disse kan øge batteriets slitage.
Hvis du planlægger at lade din elbil stå i månedsvis, er det bedre at lade den være tilsluttet strømmen. Men hvis du kun skal væk i en dag eller to, bør du oplade batteriet til 80 % og trække stikket ud af stikkontakten. Uanset hvad du gør, må du ikke lade din EV stå med en ekstremt lav opladningstilstand.
Selv om disse anbefalinger gælder og anbefales for de fleste elbiler derude, er det altid bedst at konsultere ejerens manual for at afgøre, hvad der er den bedste fremgangsmåde. Batterier bør vedligeholdes, så det bør du aldrig forsømme, hvis du ønsker et batteri med lang levetid.
Opladning i hjemmet
Hvis du kan oplade din EV om natten, bør du altid bruge en niveau 2-oplader, da en hurtigoplader på niveau 3 er unødvendig. Selv om opladningstiderne i forbindelse med niveau 3-snelladere er betydeligt bedre, tager længerevarende brug af sådanne opladere hårdt på batteriets generelle sundhed.
Når det er sagt, tager det 7-9 timer for en niveau 2-oplader at oplade batteriet fuldt ud, hvilket burde være nok. Det er værd at nævne, at der ikke er behov for at oplade din bil hver aften, hvis du ikke regelmæssigt kører lange distancer, fordi de fleste EV’er bør kunne klare mere end 200 miles med en anstændig batteriprocent.
Tesla anbefaler, at du oplader din EV op til 90 % af opladningen hver nat. For at få lidt sammenhæng siger Tesla, at et Tesla-batteri uden stik mister omkring 1 % af opladningen hver dag, afhængigt af temperaturen udenfor og batteriet.
Det betyder, at du kan få mange kilometer ud af din Tesla, selv når den har stået stille i månedsvis. Hvis alle de unødvendige systemer som Sentry Mode eller hurtig opvågning er slået fra, siger Tesla, at ”Phantom batteridrænet” skulle falde til et ubetydeligt niveau.
Opladning på offentlige steder
Hvis du primært oplader din bil i nærheden af dit arbejde eller på andre offentlige steder, er det ikke i orden at lade den være tilsluttet, efter at du har nået fuld opladningstilstand. Mange mennesker er afhængige af disse ladestationer til nødvendige opladninger, men hvis nogen bruger disse opladningspladser som parkering, bør de få en bøde og forbud mod at bruge disse ladestationer.
Det sker ofte, at man kører ind på en ladestation og ser biler stå der i timevis. Nogle gange er disse biler ikke engang elbiler, det er bare en almindelig fyr på Walmart-parkeringspladsen i en smadret Nissan Altima, der ønsker at købe kirsebærsodavand.
Ud over at man ikke kan bruge en offentlig oplader, er opladerne nogle gange Level 2-opladere, mens andre gange er Level 3-snelladere. Hvis du har til hensigt at oplade din bil hurtigt, kan du bare gøre et hurtigt stop, tage en kop kaffe, købe nogle snacks, og din bil vil være 100 % på ingen tid.
Faktorer, der nedbryder dit batteri hurtigere
Der er mange faktorer i spil, der kan afgøre, hvor godt et batteri holder til tidens tand. Ekstreme temperaturer er hårde for batteriet og kan øge sliddet betydeligt. Selv om du i de fleste tilfælde ikke kan overoplade dit batteri, kan det også skade batteriet at holde det på en meget høj eller meget lav kapacitet.
Undgå for enhver pris komplette batteriudladninger, da disse kan være skadelige for dit batteri. Hurtig opladning bør kun være forbeholdt, når du har brug for det, hvilket betyder, at en opladningssession om natten højst bør foregå via en niveau 2-oplader.
Du bør også undgå at køre for hurtigt i længere perioder, og det samme gælder for konstante hårde accelerationer, da begge dele kan opvarme batteriet meget hurtigt. Når du når 100 % af opladningstilstanden, skal du tage stikket ud af bilen, for der er ikke behov for, at bilen skal være tilsluttet.
FAQ-afsnit
Hvor meget koster det at oplade en elbil på en ladestation?
En kWh elektricitet koster ca. 0,13 USD, og de fleste biler bruger ca. 33 kWh for hver 100 miles. Hvis du regner det ud, koster en enkelt kilometer ca. 0,04 USD, mens en almindelig benzinbil koster ca. 0,15 USD pr. kilometer. Så hvis du vil oplade dit 66 kWh-batteri, vil det koste dig 9 USD for en fuld opladning.
Det er værd at nævne, at nogle opladere er helt gratis, mens andre kan koste mere end dette. Disse bør være dine gennemsnitlige estimater til at bestemme, hvor meget en fuld opladningstilstand koster. Sammenlignet med en forbrændingsbil virker det faktisk billigt.
Kan du skubbe en elbil, når den går i stykker?
Mange mennesker ved det ikke, men du bør aldrig skubbe en elbil, når den løber tør for strøm, eller når den går i stykker. Elbiler er udstyret med særlige trækkende motorer, som er beregnet til regenerative bremser. Det betyder, at de har til opgave at genvinde tabt energi, hvilket disse motorer ikke kan gøre, hvis systemerne er frakoblet.
Hvis du imidlertid skubber bilen, kan disse motorer blive beskadiget, og hvis du skubber din bil over længere afstande, kan disse motorer endda blive helt ødelagt. Det er altid bedst bare at ringe efter en flatbed, og kun skubbe bilen, når det er yderst nødvendigt.
Kan man oplade en elbil trådløst?
Selv om det stadig ikke sker i stor skala, er trådløs opladning langsomt ved at vinde indpas, fordi opladningseffektiviteten forbedres støt og roligt. Teknologien er dog endnu ikke nået så langt, at den kan erstatte almindelig kabelladning, og det bør ikke ændre sig i det mindste et stykke tid endnu.
De fleste trådløse EV-opladere kræver, at du udfører ekstra arbejde eller får specifikt sofistikeret udstyr, der gør det alligevel kablet. Selv om idéen er fristende, mangler vi endnu at se en trådløs oplader, der er effektiv og billig nok.