Citroën ë-C4 blev først introduceret til modelåret 2021 som en Citroën C4 baseret på den nuværende Stellantis-baserede elektriske platform. Denne el-platform bruges til mange andre Stellantis-biler som Citroën e-Berlingo, Citroën e-Spacetourer og mange andre Peugeot-, Opel/Vauxhall- og Fiat-biler. Så er Citroën ë-C4 en god bil?
Hvis du er ude efter en stilfuld elektrisk crossover/SUV til hele familien, er Citroën ë-C4 faktisk et rigtig godt valg. Drivliniemæssigt får den et velkendt batteri med en anstændig rækkevidde og tilstrækkelig effekt. Citroën er et af de mærker, der er kendt for at lave biler med et markant udseende, hvilket betyder, at ë-C4 er en flot bil både indvendigt og udvendigt.
Køreoplevelsen er behagelig og afslappet, men ë-C4 kan også klare sig i svingene. Med hensyn til pålidelighed er det stadig lidt for tidligt at sige, om ë-C4 er pålidelig eller ej, fordi den er så frisk. Uanset hvad, vil vi nævne visse problemer, som synes at være almindelige med ë-C4 og andre biler baseret på Stellantis-platformen.
Startprisen på ë-C4 er relativt høj, men det er forventeligt, da det er en EV. Den praktiske anvendelighed er rigtig god, da ë-C4 har nok siddeplads til fire voksne og et relativt rummeligt bagagerum. Vi er dog nødt til at nævne, at ë-C4 ikke tilbyder et bagagerum foran.
Citroën ë-C4 – Drivlinjen
Med et 50 kWh-batteri tilbyder ë-C4 teoretisk set en rækkevidde på omkring 218 miles, men den reelle rækkevidde er tættere på 200 miles, hvilket også er et rigtig godt resultat. ë-C4 får en enkelt motorkonfiguration over forhjulene, hvilket betyder, at det er en permanent FWD-bil med 136 hk og 191 lb-ft drejningsmoment. 0-60 mph tager omkring 9 sekunder, mens topfarten er 93 mph/150 km/t.
Du kan oplade ë-C4 fra 20 % til 80 % på lidt over 23 minutter, hvis du kan finde en 100 kW DC-snellader. På den anden side tager det ca. 5 timer at oplade den samme mængde af opladning med langsom AC-opladning fra stikkontakten i hjemmet. Alt i alt kan du forvente at få ca. 70 miles rækkevidde på ca. 10 minutter med hurtig opladning.
Alt i alt er Citroën ë-C4-drivlinjen tilstrækkelig. Måske ville en model på 70 kWh+ være et godt valg til en topmodel, men dette er mere end nok for de fleste.
Citroën ë-C4 – Design og kørsel
ë-C4 ser vovet, ungdommelig og finurlig ud, hvilket er præcis, hvad de fleste mennesker forventede af Citroën. Forlygterne laver en virkelig attraktiv og autentisk X-form, og karrosseriet ligner noget mellem en coupe-SUV og en almindelig familie-crossover. Interiøret er også pænt indrettet med alt, hvad man har brug for.
Køremæssigt er ë-C4 komfortabel, smidig og godt isoleret, hvilket gør den perfekt til både lange og korte ture. Det er ikke en bil, der er designet til at præstere, men takket være et relativt lavt tyngdepunkt kan ë-C4 klare sig godt i svingene.
Citroën ë-C4 – Pålidelighed og almindelige problemer
Da Citroën ë-C4 først så dagens lys for et par måneder siden, kan vi ikke vurdere, hvor pålidelig den virkelig er, men vi kan forvente, at den svarer til de eksisterende Stellantis-baserede EV’er og andre Citroën-modeller. ë-C4 er dog allerede blevet tilbagekaldt én gang på grund af visse problemer med de bageste spiralfjedre. Det ser ud til, at disse kan falde af bilen og forårsage en ulykke.
Andre potentielle problemer omfatter problemer med sikkerhedsselerne, klimaanlægget, udstyret og styresystemet. Stellantis 50kWh-platformen har vist sig at være ret pålidelig, og hvis alle de tidligere modeller er noget at gå ud fra, bør ë-C4 være ret pålidelig på lang sigt.
Citroën ë-C4 – Værdi og funktionalitet
En ë-C4 på begynderniveau vil koste dig et sted omkring 40.000 euro, mens modeller med højere udstyr vil lægge et par tusinde euro oveni. Brugtværdien synes at være ret stabil i øjeblikket, men det skyldes sandsynligvis, at ë-C4 stadig er en relativt ny bil.
Hvad angår plads, er ë-C4 en virkelig rummelig bil bagtil, men pladsen på forsæderne er ikke så stor. Bagagerummet er virkelig godt, men manglen på et bagagerum foran er bestemt en ulempe i dette segment, hvor mange biler kommer med et bagagerum foran.
FAQ-afsnit
Skal jeg købe en Citroën ë-C4?
Hvis du er ude efter en familiebil, og hvis du gerne vil skåne miljøet, mens du er i gang, er Citroën ë-C4 et rigtig godt valg. En startpris på 40.000 € er ikke noget, man forventer af en Citroën, men vi kan sige, at ë-C4 er det værd.
På den anden side, hvis du ikke er så interesseret i at leve med en elbil, så er prisskiltet på 40.000 euro måske lidt for meget. Hvis du har mulighed for det, bør du prøvekøre ë-C4 og se, om det virkelig er en bil, du kan leve med.
Er Citroën ë-C4 en luksusbil?
Citroën ë-C4 er måske nok ret godt udstyret med al den nødvendige teknologi og sikkerhedsfunktioner, men luksus-EV’er er noget helt andet. Vi kan med sikkerhed sige, at ë-C4 bygger bro mellem økonomibiler og luksuselektrobiler.
Luksuselektrobiler har en tendens til at være meget mere polerede end ë-C4’eren, mens de også koster en hel del flere penge. Hvis du vælger ë-C4, vil du sandsynligvis blive glad for den. Men hvis du er vant til at køre i luksusbiler, vil ë-C4 måske føles lidt for almindelig.
Er et batteri på 50 kWh nok til en daglig chauffør?
Tja, det kommer an på. Hvis din daglige pendling ikke er længere end et par dusin kilometer om dagen, er ë-C4 mere end rigeligt. Disse biler er ikke rigtig designet til langdistanceture, da det vil kræve, at du oplader ë-C4’eren rigtig ofte.
Uanset hvad, hvis du har din bil i garagen og har en stikkontakt let tilgængelig, er et batteri på 50 kWh mere end nok. Idéen er, at bilen altid skal være tilsluttet, når den står i garagen. Det er dog sandsynligvis bedst for batteriets sundhed på lang sigt at holde den på omkring 80 % af opladningen.