Citroën DS5 er en femdørs familie semi-luksus hatchback fremstillet af Citroën mellem 2010 og 2018. DS5 er en bil, der ser virkelig slående ud både indvendigt og udvendigt, og som føles meget mere luksuriøs end de fleste andre Citroën-modeller. Så er Citroën DS5 en god bil?
Citroën DS5 har nogle ting, der taler for den, såsom designet, motorerne, teknologien, sikkerheden og muligvis endda det praktiske. På den anden side har bilen ikke det bedste ry for pålidelighed, og mange mener også, at den koster lidt for meget for det, den er. Under alle omstændigheder kan DS5 være en god bil, hvis du kan lide den som den er, hvis du ikke kan lide bilen, er du bedre stillet uden den.
Motorerne der tilbydes med DS5 er ordentlige, da der er et par forskellige motorvarianter du kan vælge imellem. DS5’s design er en af dens stærke sider, da bilen ser vovet og futuristisk ud. Interiøret er meget ens, hvilket er noget de fleste af os ikke rigtig er vant til at se fra et mærke som Citroën.
DS5’s pålidelighed er dog i bedste fald tvivlsom, da bilen lider under en lang række problemer, der hæmmer bilens brugeroplevelse en hel del. Værdierne på disse er rigtig gode på 2. håndmarkedet, hvilket gør dem populære den dag i dag. Endelig er den praktiske anvendelighed i orden, men bilen ofrer lidt plads til fordel for design.
Citroën DS5 – Kraftværket
Hvis du vil have en Citroën DS5 med benzinmotor, skal du vælge den 4-cylindrede 1,6L-motor, der yder mellem 150 og 200 hk for de tidligere modeller eller 165 hk for modellen efter faceliftet. Disse motorer kan give op til 40 MPG kombineret, og de kan parres med enten en manuel gearkasse eller en Citroën-automatgearkasse.
Hvis du foretrækker dieselmotorer, kan du vælge mellem enten en 1,6L eller en 2,0L 4-cylindret dieselmotor, hvor 1,6L’eren yder op til 120 hk, og 2,0L’eren yder op til 181 hk. Disse kan give op til 55 MPG kombineret og kan også kombineres med enten en manuel eller automatisk gearkasse.
Du kan også vælge en hybrid-DS5 til modellerne efter 2015, som tilbyder 2,0L-diesel med en elmotor til en kombineret ydelse på omkring 200 hk og en maksimal kombineret kørehastighed på 70 MPG. Alle DS5-modellerne er FWD-modeller, og disse motorer synes at passe rigtig godt til bilens karakter.
Citroën DS5 – Design og chassis
Citroën DS5 ser slående ud både indvendigt og udvendigt, da det er et af de vigtigste salgsargumenter for DS5. Bilen ser futuristisk ud og er spækket med en masse futuristiske designdetaljer, som løfter oplevelsen en hel del. Interiøret er plysset og interessant, men det kan ikke konkurrere med ægte tyske luksusbiler, ikke hvad angår stil og udstyr.
Køreoplevelsen er mest dynamisk, men DS5 er også en rigtig komfortabel bil. Tuningen af chassiset og affjedringen er skræddersyet til en smidig helhedsoplevelse, hvilket gør DS5 til en rigtig god hverdagsbilist.
Citroën DS5 – Pålidelighed og almindelige problemer
Et af de største problemer med DS5 er nok dens manglende pålidelighed, som synes at følge mange DS-modeller selv den dag i dag. DS5 lider af en masse elektriske problemer, der i værste fald kan ødelægge ejerskabsoplevelsen eller i bedste fald irritere dig konstant. Bilen lider også af problemer med ophængningslejer, som kan svigte tidligt.
Andre problemer omfatter problemer med olie- og potentielle brændstoflækager, problemer med DPF (dieselpartikelfilteret) og problemer med bilens udstyr. Alt i alt er DS5 ikke den bedste, når det gælder pålidelighed, men senere modeller ser ud til at ændre det til det bedre, i hvert fald til en vis grad.
Citroën DS5 – Værdi og funktionalitet
Når det kommer til værdi, ser DS5 ud til at klare sig mere end okay, da disse biler brugt kan fås til en virkelig overkommelig pris, men det giver mening for en bil af denne alder. Hvis du sammenligner den med dens tyske rivaler, virker den som et røverkøb, men Audi, BMW og Mercedes laver simpelthen bedre biler generelt.
Praktiskheden er okay, da bilen nemt kan rumme op til fire voksne, og der er nok bagagerum til dem alle. Problemet her skyldes dog mest synligheden, da bilen er lang, og det stilfulde design hæmmer synligheden og brugervenligheden en smule. Bilen er også spækket med masser af familievenlige funktioner.
FAQ-afsnit
Er Citroën DS5 en luksusbil?
Citroën DS5 er en bil, der er beregnet til at konkurrere med luksusbiler uden at den selv er en ægte luksusbil. Dermed ikke sagt, at DS5 ikke er en plysset bil, for det er den, det handler mere om, at det er Citroën under alt det interessant udseende design. Det er ikke noget, som luksuskøbere er ude efter, og det er derfor, at DS forlod Citroën i 2015.
Selvom DS5 tilbyder mange luksusfunktioner, og selv om bilen i sig selv bygger bro mellem luksus og futuristisk design, kan DS5 simpelthen ikke ses som en egentlig konkurrent til veletablerede tyske luksusmærker, selv om DS5 slår nogle af disse på visse punkter.
Kan jeg købe en Citroën DS5 i USA?
Der var engang Citroën, der solgte biler på amerikansk jord, og de var faktisk gode til det, men alt dette ændrede sig i 1970’erne, da stort set alle franske mærker forlod det amerikanske marked. Grunden til, at de forlod landet, var, at europæiske biler var dyrere end indenlandske og japanske økonomibiler, men ikke var bedre.
Citroën forlod derfor det amerikanske marked, og intet tyder på, at det vil vende tilbage i den nærmeste fremtid.
Hvorfor ønsker Citroën at lave luksusbiler?
Et luksusbilmærke vil altid være langt flere penge værd end en bil på økonominiveau, og mærker vil gerne konkurrere, når det gælder om at fremstille verdens mest berømte biler. Selv om økonomimærker ofte tjener flere penge end luksusmærker, er det meget mere fascinerende at lave et luksusmærke.
Desuden ønsker Citroën at udvide til forskellige markeder og omfatte en bredere målgruppe, hvilket skulle give flere kunder og større interesse for Citroën som mærke. Endelig lavede Citroën tidligere virkelig luksusbiler, men det stoppede de med for at fokusere på de modeller, som vi kender nu.