Audi RS7 er den bedste Audi 4-dørs coupé-performancebil baseret på Audi A6/A7-platformen. RS7 deler mange af sine dele med andre højtydende VAG-modeller som Porsche Panamera, Bentley Continental GT og mange SUV’er som RS Q8, Porsche Cayenne og endda Lamborghini Urus. Så, er Audi RS7 en god bil?
Ja, RS7 er en rigtig god bil, fordi den pakker noget af en slagkraft ind i en mellemstor familie sedan. RS7 får en 4.0L V8-motor med dobbelt turboladning på 4,0 liter med 605 hk, Audis ikoniske Quattro AWD-system og en problemfri 8-trins momentomformergearkasse. Denne motor- og transmissionskombination kan også findes i mange af de ovennævnte biler.
RS7 ser fantastisk ud, da den inkorporerer mange præstationsdele både indvendigt og udvendigt. Den får mere udstyr fra fabrikken, og den er pakket med stort set alt, hvad du kan ønske dig af en topmoderne luksusbil. RS7 kører langt mere fokuseret end den almindelige A7 gør, men den formår også at være relativt komfortabel.
Den koster op over 115.000 dollars for en basismodel, hvilket betyder, at RS7 også er en relativt sjælden bil. Ældre RS7-modeller er meget mere tilgængelige, men næsten lige så dygtige. Praktiskheden er den samme som i den normale A7, hvilket betyder, at der i RS7 også er plads til fire voksne med et stort bagagerum med hatchback.
Audi RS7 – Drivlinjen
Audi RS7 får en 4.0L twin-turboladet V8 med 603 hk og 590lb-ft moment, som gør det muligt for RS6 at nå 60 mph fra stilstand på under 3,5 sekunder, hvilket er absolut hurtigt. RS7 kan nå en begrænset topfart på 155 mph, men hvis du betaler Audi, giver de dig mulighed for at nå en ubegrænset topfart på mere end 190 mph.
Den 4,0L V8 kan findes i en masse VAG-produkter som Lamborghini Urus, Panamera Turbo, Bentley Continental GT og mange andre Audi-produkter som RS6 og RSQ8. Denne motor har vist sig at være ekstremt responsiv med et relativt lineært effektbånd, selv om det er en turboladet motor.
Denne motor er koblet til en 8-trins Tiptronic-gearkasse med momentomformer, der skifter gear problemfrit, men den kan nogle gange føles lidt langsom for en bil med 600 hk, især sammenlignet med Porsches PDK, som findes i Panamera og Continental GT. Alle RS7-modeller er Quattro AWD, men kraften sendes primært til baghjulene for at give en sporty oplevelse.
Audi RS7 – Design og chassis
Audi RS7 ser en del anderledes ud end den almindelige A7, fordi den sidder lavere i forhold til jorden, den får 22-tommer lavprofilfælge, større bremser, et aggressivt karrosserikit, store ovale udstødninger, en mere fokuseret kølergrill og et par RS7-mærker. Indvendigt får RS7 sportssæder med quiltet læder, et sportsrat og en lang række materialer af høj kvalitet såsom Alcantara, carbon eller aluminium.
Når det kommer til kørsel, er RS7 meget mere fokuseret end den almindelige A7, fordi den sidder lavere og oplever mindre karrosserirulning. Bilen er plantet til jorden, og den drejer rundt i hjørnerne, som om den har kløer. Affjedringen er stivere, men den er stadig dæmpet nok.
Audi RS7 – Pålidelighed og almindelige problemer
Audi RS7 er en kompleks bil med en lang række funktioner, der gør din hverdag meget sjovere og mere sikker. Mange af disse funktioner er dog tilbøjelige til at gå i stykker, hvorfor elektriske problemer uden for motoren spiller en rolle i den samlede oplevelse som RS7-ejer.
Desuden lider RS7 også af transmissionsrelaterede problemer, motorrelaterede problemer, affjedringsrelaterede problemer og problemer med øget bremse- og dækslid.
Audi RS7 – Værdi og praktiske egenskaber
Audi RS7 starter ved omkring 115.000 dollars, hvilket er mange penge. Men topspec-eksemplarer med alle muligheder kan endda gå for det dobbelte af de penge, hvilket er ret vanvittigt. For 230.000 dollars får du en veludstyret Audi R8, en veludstyret Porsche Turbo S eller en veludstyret Mercedes AMG GT R. Disse priser er virkelig svære at sluge, især fordi RS7’eren vil blive afskrevet meget hurtigere end nogen af disse.
Praktiskheden er lige så god som med den almindelige Audi A7, hvilket betyder, at RS7 har plads til fire voksne med et stort bagagerum med hatchback.
FAQ sektion
Hvor hurtig er Audi RS7?
Audi RS7 er en virkelig hurtig bil, så meget at den ødelægger mange ikoniske sportsvogne fra linjen. RS7 kan klare den stående kvartmile på omkring 11 sekunder, hvilket er lige så hurtigt som den førnævnte AMG GT R. For at sætte det hele lidt i perspektiv er Ferrari 488 Spyder bare en lille smule hurtigere end RS7 på dragstriben.
Desuden er Audi R8 lige så hurtig, mens 991 GT3 RS, en bil, som alle betragter som en virkelig ikonisk sportsvogn, er endnu langsommere end den nye RS7. Der er absolut ingen tvivl om, at RS7 er en hurtig bil, og at den kan slå mange biler fra stregen, selv dem med 800 hk-motorer.
Er Audi RS e-Tron GT bedre end RS7?
Siden Mercedes er holdt op med at lave CLS 63 AMG, og siden BMW har trukket 6-serien tilbage, mangler RS7 på en måde konkurrence. Audi kom dog for nylig med e-Tron RS GT, som koster 10.000 dollars mere, og den er en af de største konkurrenter til RS7, både med hensyn til udseende og ydeevne.
De to er virkelig ens, men RS7 vil altid være valget for stort set alle bilentusiaster derude, fordi den er langt mere spændende. RS e-Tron er en cool bil, men den er simpelthen ikke så anvendelig eller spændende som RS7’eren.
Er Audi RS7 effektiv?
Audi RS7’s EPA-klassificeringer for RS7 er 15MPG i byen og 22MPG på motorvejen, og det ser ud til, at RS7 er i stand til at nå disse tal. Men folk, der køber biler som RS7, køber dem ikke for effektivitetens skyld, de køber dem for at nyde dem, så det er ikke engang vigtigt, hvor ineffektiv bilen kan være.
Hvis du er hårdt ramt af, at RS7 får færre kilometer pr. gallon end en normal A7, er du ikke rigtig klar over, hvad der gør RS7 så speciel. En V8-motor i en 2022-bil er et sjældent syn i dag, og de mennesker, der erkender det, vil ikke have problemer med at betale for en bil med 15 MPG.