Aiways U5 er et populært valg for mange mennesker, der er på markedet for en billig, men anstændig elbil, der tilbyder masser af plads og gode all-round egenskaber. Det er ikke ofte, at man støder på en elektrisk SUV/Crossover, der tilbyder mere plads end Audi e-Tron SUV’en og samtidig koster en del færre penge i processen.
Som sådan er Aiways faktisk en god bil for både kortere og højere bilister, da den tilbyder masser af benplads og hovedplads med masser af justeringsmuligheder i både rattet og siddepositionen. Dette sikrer, at næsten alle kan få det behageligt i U5 ved blot at justere et par knapper og kontakter.
U5 er en virkelig konkurrencedygtig bil i segmentet, fordi den tilbyder så meget for pengene. Mange mennesker sætter U5 op imod biler som VW ID .4, fordi de tilbyder samme størrelse, effekt og rækkevidde, men alligevel koster U5 meget mindre end ID .4.
En anden grund til, at U5 virker som et godt valg, er teknologien og den generelle byggekvalitet. Den ser ud og føles temmelig eksklusiv ud indefra, men kun tiden vil vise, om dette vil være tilfældet efter 10 eller 20 års brug.
Aiways U5 – Plads, ergonomi, kørestilling og komfort
Hvis interiør og lastrum er det, du er ude efter i en EV, er det en selvfølge at overveje U5, fordi den tilbyder klassens førende interiørplads for både de forreste og bageste passagerer. Den leveres også med to bagagerum, et forreste og et bageste, som tilsammen er på linje med konkurrenterne.
U5 er en anstændigt indrettet bil, hvilket betyder, at alle betjeningselementer er nemme at nå og også forholdsvis nemme at forstå. U5 fortsætter den nuværende tendens til at fjerne alt for mange knapper og kontakter fra interiøret og beholder samtidig en separat konsol til klimakontrol.
Kørestillingen er i overensstemmelse med alle de andre SUV’er/crossovers fra segmentet, hvilket er en god ting, fordi du kan justere den via forskellige parametre. Det er nemt at føle sig godt tilpas i U5 takket være de plyssede sæder og de lækre byggematerialer.
Det er også værd at nævne, at U5 ikke er helt så godt isoleret fra dæk- og vindstøj udefra, og det er noget, du helt sikkert vil kunne mærke ved højere hastigheder.
Aiways U5 – Trims, drivlinje, rækkevidde, opladning
Der er to forskellige udstyrsniveauer af U5, Standard- og Premium-udstyret, og begge er næsten identiske, bortset fra nogle få ekstraudstyr såsom panoramatag, trådløs telefonoplader eller bagklap med fjernbetjening, der kan åbnes på afstand.
Både Standard- og Premium-udgaven er udstyret med en enkelt elmotor, der kan levere op til 150 kW (201 hk) fra et 63 kWh litium-ion-batteri. Dette skulle være nok til en WLTP-rækkevidde på ca. 250 miles mellem opladninger.
U5 kan oplade fra 20 % til 80 % på lidt over 30 minutter, hvis du støder på en hurtig DC-oplader, mens langsom AC-opladning tager ca. 8-10 timer. U5 leveres anstændigt udstyret fra fabrikken, men ved at opgradere til Premium-trimmet får du lidt flere bekvemmeligheder og luksusfunktioner, som helt sikkert gør U5 meget mere eksklusivt.
Aiways U5 – Sikkerhed, brand appeal og gensalgsværdi
De fleste moderne EV’er sætter en stor ære i at være nogle af de sikreste biler på planeten. Sikkerhed er blevet en gigantisk salgsfaktor, hvilket betyder, at bilproducenterne er opsat på at lave stadig sikrere biler med hver ny generation.
Dette er dog ikke tilfældet med U5, da Euro NCAP, den førende europæiske organisation for kollisionstest, har vurderet U5 med en dårlig 3-stjernet bedømmelse. U5 klarede sig ikke særlig godt i kollisionstesten ved sidekollisioner, mens de aktive softwaresikkerhedsfunktioner også lader meget tilbage at ønske.
En anden massiv ulempe ved U5 er mærket, da næsten ingen ved, at Aiways-mærket overhovedet eksisterer. Derfor er der mange mennesker, der gerne vil afvise U5, endnu før de har gjort sig bekendt med, hvad U5 kan tilbyde.
U5’s gensalgsværdi er også et stort mysterium, da efterspørgslen efter U5 ikke er på plads, som det er tilfældet med andre mere prominente elbiler. Du skal dog ikke forvente, at gensalgsværdien er anstændig, da efterspørgslen på markedet efter U5 er ret usammenhængende.
FAQ-afsnit
Skal jeg købe Aiways U5?
Du bør købe Aiways U5, hvis du er på markedet for en rummelig, komfortabel og ret stor elbil, der kan klare både motorvejs- og bykørsel anstændigt. Hvis du ikke er villig til at bruge nogen premium-niveau af penge, er U5 den bil, du skal købe, da den giver den bedste værdi af alle større EV’er på markedet.
Aiways håber at oversvømme de vestlige markeder med masseproducerede og billige, men anstændige elbiler, og det ser ud til, at de er på vej mod at nå dette mål.
Hvorfor er Aiways U5 ikke en luksusbil?
Der findes ingen regler derude, der specifikt fastslår, om en bestemt bil er en luksusbil eller ej, men det overordnede niveau af raffinement, byggekvalitet, byggematerialer, effekt og pris afgør, hvor luksuriøs en bestemt bil er.
Aiways U5 er bestemt langt fra en luksusbil, selv om byggematerialerne virker bedre end nogle af dens dyrere tyske rivaler. Men med kun 150 kW effekt, lidt eller ingen luksusinnovation og en billig pris er U5 i bedste fald en elbil på økonomisk niveau.
Er Aiways U5 en god bil til en Uber?
Aiways U5 kan faktisk være en god bil til personbefordring, da den tilbyder masser af plads på anden række. U5 kan nemt rumme tre voksne passagerer uden alt for meget besvær, og det er vigtigt for en Uber.
Lastpladsen er også anstændig, mens rækkevidden er nok til de fleste daglige behov. I betragtning af at U5 kan oplade fra 20 % til 80 % på lidt over 30 minutter, er U5 helt sikkert et godt valg til en Uber.