Der er nogle få faktorer, der skal være opfyldt, for at en bil kan tilbyde ordentlige køreegenskaber om vinteren. De vigtigste faktorer er dækkene, da selv en baghjulstrukket sportsvogn med brede dæk kan være til stor nytte om vinteren, hvis den er udstyret med ordentligt vintergummi.
Desuden øger en højere frihøjde, firehjulstræk og et sofistikeret traction control-system også en bils vinterkøreegenskaber. Aiways U5 er ikke udstyret med AWD, men den har et sofistikeret traction control-system og en relativt høj frihøjde.
Alle Aiways U5-modeller er udstyret med en enkelt elmotor, der kan yde op til 150 kW (201 hk) og kun drive forhjulene. Uanset hvad, kan U5 være en god snebil, hvis den er udstyret med ordentlige vinterdæk.
Det er også værd at nævne, at U5 ikke tilbyder sædevarme eller et opvarmet rat i Standard-trimniveauet, mens opvarmede sæder er inkluderet i Premium-modellen. Alt i alt er U5 trods alt en SUV, så hvis du investerer i et sæt ordentlige vinterdæk, bør U5 sagtens kunne klare sig i både sne og isglatte forhold.
Aiways U5 – Køreoplevelsen
Den kinesiske Aiways U5 crossover/SUV vejer omkring 4000 pund, hvilket gør den til en ret tung bil, men ikke så meget som nogle andre konkurrerende EV’er. Den ekstra vægt gør bilen mindre tilbøjelig til at stoppe på kort afstand, men den øger også trækket under kørslen.
Uanset hvad, så er den 150 kW effekt i bedste fald anstændig, da den ikke tilbyder lignende niveauer af ydeevne som nogle af konkurrenterne. U5 er tunet til at være en komfortabel hverdagsbil, hvilket betyder, at du ikke skal forvente, at den på nogen måde er en sportsvogn.
Hvad angår vinterkørsel, nyder U5 godt af en højere frihøjde. De fleste SUV’er kommer med mulighed for et AWD-system, mens U5 udelukkende fås som en FWD-bil. FWD er faktisk bedre end RWD i sneen, men AWD er det bedste valg af alle, hvis trækkraft er dit største problem.
Alt i alt føles U5 rimeligt sofistikeret at køre i uden at være overdrevent komfortabel. Der er en hel del vind- og vejstøj ved motorvejshastigheder, fordi U5’eren har en understandard lydisolering.
Aiways U5 – Teknologi til vinterkørsel
De bedste vintervenlige biler på markedet er udstyret med et utal af softwarefunktioner, der øger stabiliteten og gør dem meget mere sikre i vanskelige situationer. U5 er udstyret med et relativt sofistikeret traction control-system, der nemt bør registrere ethvert tab af vejgreb og reducere strømmen, så bilen holder op med at glide.
U5 er også udstyret med ESP (Electronic Stability Programme), som også øger trækkraften og gør bilen mere stabil under ugunstige vejrforhold. Aktiv bremsning er inkluderet i Premium-trimmet, mens bakkeafkørselskontrol og bakke-startassistent begge er standard i alle U5-modeller.
Bremserne styres elektronisk, hvilket betyder, at de nyder godt af elektronisk bremsekraftfordeling, der kan tilpasse bremsetrykket afhængigt af det specifikke scenario. Desuden leveres U5 også med alle de nødvendige avancerede førerassistentsystemer, som bør holde dig sikker på alle tidspunkter.
Vinterdæk – et vigtigt aspekt ved vinterkørsel
Uanset om du ejer en SUV, en sedan, en sportsvogn eller en hatchback, er et sæt vinterdæk den vigtigste faktor, når det kommer til vinterkørsel. Selv hvis du ejer en SUV med høj frihøjde, AWD og masser af sikkerhedssoftware, har du brug for et ordentligt sæt vinterdæk for at drage fordel af et sådant system.
De fleste regeringer rundt om i verden anbefaler eller påbyder dig endda at udstyre din bil med et sæt vinterdæk, fordi de virkelig er uundværlige. Helårsdæk kan også gøre det om vinteren, men kun hvis du sjældent kører din bil under sne- eller isglatte forhold.
Helårsdæk kan tåle mildt vintervejr, mens vinterdæk er specielt designet til alt det, som vinteren kan byde på. Et sæt sommerdæk er et decideret no-go om vinteren, fordi disse dæk er lavet anderledes og ikke bør bruges i sneen.
Det betyder ikke, at du bør bruge et sæt vinterdæk året rundt, da varmt vejr kan slide vinterdæk hurtigere op.
FAQ-afsnit
Hvilken elbil er bedst til vinterkørsel?
Hvis du vil have en overlegen elektrisk bil til vinterkørsel, bør du helt sikkert tage et kig på Audi e-Tron SUV, den nye Rivian SUV, Jaguar I-Pace og Tesla Model X. Alle disse biler har høj frihøjde, AWD og masser af smarte sikkerhedsfunktioner, der bør hjælpe dig med at holde dig på vejen.
Et sæt vinterdæk er dog vigtigt, hvis du ofte kører i sne, og selv de bedste vintervenlige EV’er har brug for et sæt vinterdæk for at fungere optimalt.
Hvordan påvirker kulde elbiler?
Hvis udendørstemperaturerne er kolde, men ikke frysende, bør din elbil ikke opføre sig så meget anderledes end en almindelig bil med elektrisk motor. Men hvis temperaturen udenfor er under frysepunktet, kan batterierne i elbiler få et massivt slag, fordi det kolde vejr bremser de kemiske reaktioner i de enkelte battericeller, hvilket gør dem mindre effektive.
Nogle undersøgelser har vist, at ekstrem kulde kan reducere den maksimale rækkevidde med helt op til 40 %. Desuden har elbiler ingen motorer, hvilket betyder, at de skal bruge elektricitet fra batteriet til at opvarme kabinen.
Hvordan påvirker varmt vejr elbiler?
Hvis udetemperaturen stiger til over 90-100 Fahrenheit, vil din elbil også lide under det, fordi du kan reducere din samlede rækkevidde med op til 15-20 % ved konstant at bruge din aircondition. Dette er også tilfældet med en ICE-bil, men ICE-biler bruger mindre brændstofbaseret energi til airconditionen.
Ekstreme temperaturer kan også få din EV til at overophede meget lettere sammenlignet med en ICE-bil, så sørg for at tilpasse din kørestil i overensstemmelse hermed.