Siden Tata Motors overtog Jaguar i 2008, har der været spekulationer om, hvorvidt Jaguar stadig bruger Ford-motorer. Jaguar brugte oprindeligt Ford-motorer, men det er ikke længere tilfældet. Der var en aftale mellem Ford og Tata motors om, at Ford skulle stoppe med at producere Jaguar-motorer i december 2020, men Jaguar stoppede før det fastsatte tidspunkt.
Overgang fra Ford- til Jaguar-motorer
Da Tata Motors overtog Jaguar fra Ford Motors i 2008, skiftede de ikke bare alle Jaguars komponenter ud med det samme. Selv om Tata Motors havde lavet biler før da, var de nødt til at forstå konceptet med Jaguar-motorer.
Længe før Ford solgte Jaguar til Tata Motors, var Jaguar kendt som en højtydende bil. Tata Motors ønskede ikke at sænke standarden på nogen måde, hvilket måske er grunden til, at de stadig holdt fast i Ford-motorer i et stykke tid. De ønskede i det mindste at forstå, hvordan man producerer motorer, der kan passe i Jaguars, før de byggede deres egne.
Når det er sagt, måtte Jaguar gå med til Ford Motors, da Ford forventedes at stoppe med at producere motorer til Jaguar Motors. Denne aftale skulle udløbe i december 2020, hvorefter Jaguar forventedes at lave sine egne motorer. Jaguar tog dog dristige skridt for at være klar før tid.
Allerede inden 2020 var Jaguar begyndt at producere motorer til erstatning for nogle af Fords motorer. Men på det tidspunkt var aftalen mellem Jaguar og Ford stadig i kraft. Jaguar var lige ved at blive forberedt.
I 2017 meddelte Ford, at motorleverancerne til Jaguars ville ophøre i september 2020. Det var tre måneder tidligere end den oprindeligt aftalte dato. Så i september 2020 holdt Jaguar op med at bruge Fords motorer.
Så det er korrekt at sige, at Jaguar ikke længere bruger Ford-motorer i dag. Du kan dog godt finde Ford-motorer i ældre modeller, bare ikke i nyere modeller som 2021 Jaguar’erne.
Jaguar-motorer før september 2020
Den første foreslåede Jaguar-motor var den 2,0-liters turbomotor med turbolader, som var en del af Ingenium-familien af hver aluminiumsfabrik. Motoren blev fremstillet i Storbritannien og det dengang nye kraftværk i Kina. Jaguar brugte denne motor til at erstatte Fords 2,0-liters turbomotor, der findes i mange Jaguar- og Land Rover-biler.
Jaguars 2,0-liters turbomotor med turbolader er almindelig i Kina, hvor det ikke er tilladt at køre i biler over en 2,0-liters motor. På dette tidspunkt producerede Ford stadig V6-dieselmotoren og V6- og V8-benzinmotorerne med kompressoropladning. Jaguar erstattede dog snart V6-motoren med sin 6-cylindrede udgave af Ingenium-linjen.
Inden længe erstattede Jaguar Fords 2,2 med en 4-cylindret 2,0-liters dieselmotor af Ingenium-familien med 4 cylindre. I 2016 producerede Jaguar også en 4-cylindret benzinmotor i Wolverhampton i det centrale England. Ifølge Jaguar er denne motor brændstofeffektiv og vil forbedre brændstoføkonomien med 15 % sammenlignet med Fords tilsvarende motor.
I 2017, da Ford meddelte, at den oprindelige aftale var blevet ophævet før tid, blev det sagt, at Jaguar ville producere den turboladede 3,0-liters motor. Mange troede, at en ordentlig opladning af denne motor kunne erstatte den V8-motor, der oprindeligt blev produceret af Ford Motors.
Og i 2019 annoncerede Jaguar (Jaguar Land Rover) den meget rygtede inline-seks-motor. Men i stedet for den almindelige motor blev inline-6, 3,0-liters benzinmotoren kombineret med et 48 Volt elektrisk design. Dette skulle hjælpe med at overlade motoren elektrisk og forsinke, når motoren slukker under kørsel eller stopper ved en trafikprop.
Ingenium-familien
Ingenium-familien betegner alle moderne motorer bygget af Jaguar Land Rover i diesel- og benzinvarianter. Disse motorer benytter sig af modulært design, hvilket gør det muligt at lave dem i 3-, 4- og 6-cylindrede varianter. De produceres normalt med ca. 500 cc cylindre, afhængigt af forespørgsel eller krav. Det var de samme motorer, der erstattede Ford-motorerne i slutningen af 2015.
FAQs
Hvilken motor blev mest produceret af Ford til Jaguar?
Den firecylindrede benzinmotor var den mest producerede Ford-motor, som Jaguar brugte. Den tegner sig for halvdelen af alle motorer produceret af Ford og ca. 25 % af alle motorer, som Jaguar nogensinde har brugt.
Har Jaguar og Land Rover den samme motor?
Ja, Jaguar- og Land Rover-biler har de samme motorer, også mens Ford stadig byggede disse motorer. Da Tata Motors købte Jaguar af Ford i 2008, købte de også Land Rover. I 2013 blev Jaguar og Range Rover slået sammen til ét selskab. I dag hedder Jaguar Jaguar Land Rover.
Bruger Jaguar stadig Ford-motorer?
Nej, Jaguar-køretøjer bruger ikke længere Ford-motorer. I september 2020 stoppede Ford med at levere motorer til Jaguar Land Rover. Allerede inden 2020 var Jaguar Land Rover dog begyndt at bygge sine egne motorer. På den måde kunne de med det samme mestre, hvilken motor der passede til hvilken bil.
Hvilke Jaguar-biler brugte Ford-motorer?
Du finder Ford-motorer i de fleste Jaguars produceret før 2015. XKR, XJS og AJ’erne er gode eksempler på biler, der brugte en Ford-motor. Men alle Jaguars, der er produceret efter september 2020, har ikke Ford-motorer. Hvorfor? Ford er helt stoppet med at levere Jaguar-motorer fra september 2020.
Hvor produceres Jaguar-motorer?
Jaguar-motorer produceres på Jaguar Land Rovers motorfabrik i Storbritannien, som har produceret motorer fra 2015 til i dag. De har også et andet produktionsanlæg i Kina, som begyndte motorproduktionen i 2017 og stadig producerer i dag.