BMW 316D – Almindelige problemer & fejl

BMW 316D

BMW 316d er en del af den sjette generation af BMW 3-serie-modellerne, der blev introduceret i marts 2012. Denne bil er stilfuld, avanceret, luksuriøs, rummelig og praktisk, og den præsterer usædvanligt godt. Men som de fleste BMW’er kommer denne bil også med flere problemer. Så, hvad er de almindelige problemer med BMW 316d?

Almindelige problemer med BMW 316d er problemer med timingkæden, vibrationer på rattet, rustproblemer, problemer med transmissionen og motorstop. Desuden har nogle brugere rapporteret om tilstopning af EGR-ventiler, elektriske problemer og dårligt fungerende spændingsanordning til klimaanlægget.

Hvad er de almindelige problemer med BMW 316D?

Problemer med styringskæden

Dette er et af de største problemer, som BMW 316d-brugere har klaget over. Desuden er dette problem almindeligt i de fleste BMW 3-serie modeller. Det er blevet bemærket, at timingkæden ret let går i stykker, når bilen køres hårdt eller ikke vedligeholdes ordentligt. Hvis timingkæden hopper og der høres en hvinende lyd, er dette et tegn på en slidt eller defekt timingkæde.

Dette problem opstår normalt, når bilen rammer mellem 70 og 60.000 km. Hvis du opdager, at din bil har dette problem, bør du ikke køre den og få problemet løst. Dette skyldes, at hvis kæden går i stykker, vil det være meget dyrt at reparere motoren.

Transmissionsproblemer

Ud over problemer med timingkæden har flere brugere også rapporteret om transmissionsproblemer. Transmissionsproblemer er dog mere udbredt med BMW 316d 2,0-liters N47-dieselmotorer på 2,0 liter i kombination med manuelle gearkasser. De fleste brugere af disse modeller bemærkede, at svinghjulet svigtede tidligere end forventet.

For at komme af med dette problem skal hele koblingen afmonteres, hvilket er ret besværligt og dyrt.

Vibrationer på rattet

Selv om det ikke er særlig almindeligt, har nogle brugere rapporteret om vibrationer på rattet. Dette sker normalt ved bremsning og endda under kørsel mellem 80 km/t og 120 km/t. Nogle af de ting, der forårsager dette problem, er ubalancerede dæk og beskadigede bremseskiver.

  BMW M8 Gran Coupe Pålidelighed

For at løse dette problem skal du få bilen undersøgt og de defekte dele udskiftet. Hvis dækkene er ubalancerede, skal du sørge for, at de er afbalancerede.

Tilstopning af EGR-ventilen

Et andet almindeligt problem med BMW 316d er en tilstoppet EGR-ventil og DPF-filtre. Dette problem er forårsaget af, at man ikke kører bilen over lange strækninger. Så hvis du normalt kører din 316d-model rundt i byen, er det sandsynligt, at du vil støde på dette problem.

Dette problem kan behandles ved at køre bilen på lange strækninger. Derudover er det vigtigt at opdage problemet tidligt, så det kan løses ved at rense EGR-ventilen. Men hvis det er for sent, bliver du nødt til at udskifte EGR-ventilen eller DPF-filterne.

Dårligt fungerende klimaanlæggets kondensator

Flere ejere har også rapporteret, at de har fået en dårligt fungerende kondensator i klimaanlægget. Dette problem er normalt forårsaget af udsættelse for skader på grund af sten under kørsel. Hvis klimaanlæggets kondensator er beskadiget, skal den udskiftes.

Rustproblemer

Rustproblemer er meget almindelige på de fleste BMW-modeller, og BMW 316d er ikke en undtagelse. Ikke desto mindre er dette problem kun almindeligt i de tidlige BMW 316d-modeller fremstillet i 2012. Problemet ramte normalt rammen på forsædet.

Den gode nyhed er, at producenten løste dette problem ved at tilføje en korrosionsbeskyttelsesbehandling. Derfor har de nyeste 316d-modeller ikke dette problem.

Motoren går i stå

Ud over brændstof kan mangel på olie og andre væsker også medføre, at motoren går i stå. Det er en af de vigtigste ting, der får motoren i 316d til at gå i stå. Og nogle af de dele, der får motoren til at lække olie, er en defekt pakning til ventildækslet, en beskadiget oliebakke og slidte pakninger.

  BMW 8-serie Pålidelighed

For at løse dette problem skal du identificere det underliggende problem.

Elektriske problemer

Mange brugere af BMW 316d har rapporteret om flere elektriske problemer. De mest almindelige problemer er dog defekte automatiske vinduer, defekte multimediesystemer og meget mere. Hvis du har elektriske problemer, er det afgørende at få din bil diagnosticeret, før du forsøger at reparere den. Dette vil hjælpe dig med at løse det underliggende problem.

FAQ

Er BMW 316d pålidelig?

Selv om BMW 316d ikke er den mest pålidelige model i klassen, er denne bil stadig ret pålidelig. Den registrerer dog også flere problemer, som gør den mindre pålidelig end de fleste af dens konkurrenter. Desuden ligger omkostningerne til reservedele og service lidt over branchegennemsnittet.

Hvilken motor er der i BMW 316d?

BMW 316d er en del af den sjette generation af BMW 3-serie modellerne i BMW 3-serien. Det er også den grundlæggende benzinmodel i 3-serien med fremragende egenskaber. Denne model er udstyret med to motorvarianter, herunder 2012 til 2015 N47D20 straight-4-motor og 2015 til 2019 B47D20 straight-4-motor.

N47D20-motoren yder op til 114 hk og et drejningsmoment på 190 lb-ft, mens B47D20-motoren yder op til 114 hk og et drejningsmoment på 200 lb-ft.

Hvor længe holder BMW 316d?

Som de fleste BMW 3-serie-modeller holder BMW 316d mellem 200k og 250k miles. Men for at din bil kan holde så længe, er det nødvendigt med den rette pleje og vedligeholdelse. Derudover bør man udvise gode kørevaner. Hvis du overholder BMW’s anbefalede planlagte vedligeholdelsesservice, vil din bil nemt kunne holde længe.

  Bilforsikring til BMW 330ci: Find billig forsikring

Har BMW 316d problemer med affjedring?

Ja, BMW 316d kommer også med affjedringsproblemer. Selv om vi ikke har fremhævet affjedringsproblemer på vores liste, lider denne bil stadig af flere affjedringsproblemer. Det er også afgørende at bemærke, at det meste af den raslende støj, der høres i denne bil, skyldes defekte ophængningsdele. Nogle af disse dele omfatter kugleled, svingstangsled, affjedringsled, affjedringsled, fjederbenfæstninger og meget mere.

Er en BMW 316d udstyret med en turbolader?

Ja, det gør den. BMW 316d er udstyret med en turbolader og luft-til-luft intercooler. Turboladeren hjælper med at komprimere mere luft, der strømmer ind i motorens cylinder. Som følge heraf fører det til en forøgelse af den luft, der betyder, at der kan tilsættes brændstof for den samme størrelse sugemotor.

Konklusion

BMW 316d er en slank, avanceret, luksuriøs og højtydende mellemklasse sedan med høj ydeevne. Den giver også en fremragende brændstoføkonomi, og den er nem at håndtere. Ikke desto mindre kommer denne bil også med flere problemer som diskuteret ovenfor. Men med den rette pleje og vedligeholdelse kan denne bil slå mere end 250k miles.

Alt i alt er det en af de bedste luksuriøse og højtydende mid-size sedans på markedet.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z