Hvis du er en person, der har tendens til at tilbringe meget tid på landevejen, er en komfortabel bil en nødvendighed snarere end ren luksus. Hyppige langdistancerejser har en tendens til at gøre os trætte og kan endda forårsage alle mulige sundhedsproblemer såsom deformationer af rygsøjlen, højt blodtryk og stress.
Uanset hvad, hvis du vælger en SUV, der tilbyder komfortable, flervejsjusterbare sæder, som kan tilpasses din ryg og tilbyde mange justeringsmuligheder i kørestillingen generelt, vil din ryg sandsynligvis tage mindre skade.
Hvis den pågældende SUV desuden er udstyret med masser af nyttig teknologi som f.eks. automatisk fartpilot med vognbaneassistent og automatisk bremse/accelerering, burde den tage presset fra lange motorvejsture og trafikpropper i byerne.
En god lydisolering er til gavn for dine ører, især hvis den er kombineret med et high-end lydsystem, som gør hele oplevelsen lidt mere behagelig. Alt i alt skal du sørge for at tjekke de SUV’er, der er nævnt i denne artikel, hvis du ønsker at gøre dine langdistancerejser så behagelige som muligt.
Kia Telluride – Et godt alternativ til high-end SUV’er
Kia Telluride er stadig en nybegynder i segmentet for store SUV’er, men det ser ud til, at Telluride tilbyder en fantastisk langdistanceoplevelse til en relativt overkommelig pris. Telluride kommer med masser af komfortfunktioner både som standard eller som ekstraudstyr, hvilket betyder, at du kan få næsten alt i Telluride.
De sæder, der tilbydes i Telluride, fås både med sædevarme og ventilation, hvilket skulle gøre dine rejser langt mere behagelige. Førsteklasses lydsystemer, justerbar kørestilling, godt udsyn og en generelt rolig og stille kabine er også Kia Tellurides stærke sider.
Cadillac Escalade – En tech-fest på hjul
Der er et par forskellige måder, hvorpå producenterne har tendens til at tilbyde luksus. Nogle af dem fokuserer på det grundlæggende som f.eks. plysset affjedring, masser af læder, træbeklædning og god isolering, mens andre mest fokuserer på teknologi, og Escalade gør det på begge måder.
Sæderne i Escalade er let komfortable nok til førere af alle former og størrelser, uanset hvor du sidder. Flervejsjusterbare sæder og rat, et knaldgodt stereoanlæg, dobbeltglasdøre med aktiv støjdæmpning betyder, at Escalade er så stille, som moderne biler kan blive.
Audi Q5 – En komfortabel kompakt SUV til executive-brug
Audi er et mærke, der er kendt for at tilbyde utroligt komfortable biler, der nemt kan klare både korte pendlerture og langdistancekørsel, og Q5 er ikke anderledes. Interiøret i den nye Q5 er smukt indrettet med minimalistiske stiltræk, der er nemme at se på, og der er både masser af luksus- og sikkerhedsfunktioner til rådighed.
Nyere Audi-modeller bruger ekstremt effektive motorer, som er skræddersyet til konstant højhastighedspendling. Pladsen, der tilbydes, er enorm, selv om Q5 teknisk set er en kompakt SUV. Flervejs sæder med massage er tilgængelige og bør overvejes, hvis du ofte rejser lange distancer.
Bentley Benteyga – High-end SUV i massevis
Bentley Continental GT coupé er bredt anset som den allerbedste langdistancebil, du kan købe til alle prisklasser, og Benteyga er i bund og grund en Continental GT med en hævet kørestilling og langt mere praktisk funktionalitet. Som sådan er Benteyga fyldt med alt, hvad du kan ønske dig af en GT og lidt til.
Benteyga er fyldt med alle de luksusmuligheder, du kan forestille dig, men hvor Benteyga adskiller sig fra andre modeller, er den måde, en Bentley kører på. Selv om mange mennesker anser Benteyga for blot at være en glorificeret Audi Q7, forsvinder disse stereotyper i det øjeblik, du træder ind i den frodigt udseende kabine.
Rolls Royce Cullinan – Den mest luksuriøse SUV i verden
Hvis du vil sikre dig, at du får den mest luksuriøse behandling, du kan få i en SUV, skal du vælge Rolls Royce Cullinan. Cullinan tilbyder luksusoverlegenhed i næsten alle henseender, fordi Cullinan er afstemt præcist og kun til komfort, hvor de fleste SUV’er, herunder Benteyga, sigter mod også at tilbyde sportslige egenskaber.
Det betyder, at den postopulente Cullinan ikke har til formål at levere andet end uovertruffen komfort. Affjedringen er smørblød og i en helt anden liga sammenlignet med alt andet på vejen. Byggematerialerne er uovertrufne, og den teknologi, der tilbydes, er lige så imponerende som i de mest teknisk avancerede SUV’er derude.
FAQ-afsnit
Er SUV’er bedre til langturskørsel end sedaner?
Selv om SUV’er har masser af fordele, når det gælder kørsel, såsom offroad-egenskaber, en hævet kørestilling, der giver dig et bedre overblik og en mere dominerende følelse. En SUV er stadig ikke den bedste biltype, du kan få til langturskørsel, for den ære tilhører stadig en sedan.
Sedans ligger lavere i forhold til jorden og har normalt lavere dækprofiler, hvilket betyder, at de giver mindre vindmodstand, hvilket er lig med mindre vindstøj. Fordi dækkene er mindre, giver de også mindre dækstøj. Effektiviteten er også bedre med en sedan, fordi en sedan normalt vejer mindre end en tilsvarende SUV.
Hvad gør en god SUV til en langdistance-SUV?
Hvis du vil have en god SUV til langdistancekørsel, skal du finde en SUV, der tilbyder komfort, plads, teknologi, lydløshed og praktiske egenskaber. Det betyder, at terrængående SUV’er med kraftige dæk er et klart nej, fordi de ikke er nær så komfortable.
Luftophæng med justerbar kørehøjde er en fordel for en overlegen SUV, fordi det betyder, at den pågældende bil kan justere sin kørehøjde afhængigt af kørselsmiljøet. Dobbeltglasruder, adaptiv fartpilot, masser af opbevaringsplads og masser af rum er også ønskværdige.
Er hybrid-SUV’er gode til langdistancekørsel?
Hybridbiler har fordel af øgede samlede MPG-resultater, hvis du er i stand til at udnytte hybrid-drivlinjen maksimalt, og det betyder, at du skal stole på regenerativ bremsning så meget som muligt. De fleste langturskørsler foregår dog på motorveje, hvilket omfatter lidt eller ingen bremsning overhovedet.
Det betyder, at en hybrid ikke er skabt til langdistancekørsel, men snarere til daglig pendling i indre byområder, hvor du kan drage størst fordel af regenerativ bremsning.