Audi RS Q8 er flagskibet Audi RS SUV, der er designet til dem, der ønsker den bedste SUV, som Audi kan tilbyde i øjeblikket. RS Q8 er mere eller mindre en Lamborghini Urus til en mere opnåelig pris, fordi disse to deler mange dele med hinanden. RS Q8 er den største, mest kraftfulde og dyreste SUV, som Audi nogensinde har lavet.
Når det kommer til pålidelighed, synes Audi RS Q8 at være en rigtig anstændig bil, men der er nogle problemer, der er værd at tale om. Først og fremmest klager mange ejere over, at bilen lider af forskellige elektriske problemer med de indbyggede systemer og interiørbelysningen i bilen. Ejerne klager også over, at bilen går i limp mode uden en åbenlys årsag.
Desuden er RSQ8 kendt for at gå gennem dækkene som en gal, hvilket er et decideret problem, da fire RS Q8-dæk koster en lille formue. Transmissionen er undertiden kendt for at blive tøvende og doven, og RSQ8 var også en del af en tilbagekaldelse på grund af problemer med affjedringen.
Alt i alt er RS Q8 ikke den mest almindelige Audi SUV på vejen, så det er ikke let at opregne alle dens fejl korrekt. Det er dog dem, der ser ud til at lave mest larm på nettet, og derfor vil vi opremse dem her.
Audi RS Q8 elektriske problemer
Audi RS Q8 er en gennemgående luksus-SUV, hvilket betyder, at den er pakket med en masse luksusfunktioner og bekvemmeligheder, som både vil holde dig sikker og underholdt. Men med et sådant kompleksitetsniveau er det let at glemme, at mange af disse funktioner kan fejle. Dette er tilfældet med Q8 generelt, hvor mange mennesker har rapporteret, at den lider af irriterende, men milde problemer.
En ejer klagede over, at kuppelbelysningen enten ikke tændes, når det er nødvendigt, eller slet ikke slukkes. Ejere har også klaget over bilens tredobbelte widescreen-opsætning, hvor den nederste skærm altid er standardindstillet til fabriksindstillingerne, når du tænder bilen, hvilket betyder, at du skal ændre dine ønskede funktioner hver gang du tænder bilen.
Audi RS Q8 præstationsproblemer
Audi RS Q8 er en luksus-SUV med 600 hk og AWD, så det er svært at sige, at den mangler kraft. Nogle ejere har dog klaget over, at bilen går i limp mode uden en åbenlys årsag. En Audi-medarbejder sagde, at problemer som disse er relateret til varmeproblemer, men det er svært at retfærdiggøre det, fordi RS Q8 blev testet grundigt under ekstreme forhold, før den kom på markedet.
Nogle har sagt, at disse problemer skyldes katte, andre har sagt, at de skyldes problemer med turboladeren. Det er det problem, vi normalt står over for, når vi forsøger at vurdere biler, der er dyre og ret begrænsede i produktionen. Der er ikke nok data online til, at vi med sikkerhed kan sige, hvad der er årsagen til dette problem.
Audi RS Q8 dæk slidproblemer
Der er et par grunde til, at RS Q8 går gennem dækkene som en gal. Den første er, fordi nogle RS Q8-modeller blev tilbagekaldt på grund af fejl i justeringen, hvilket kan decimere dækkene på en tung og kraftfuld bil som RS Q8. Selv om den model, du kigger på, er i orden, går den stadig igennem dæk som en gal, fordi den får 22-tommer og opefter-fælge, og bilen har mere end 600 hk.
Det er helt sikkert fedt at køre i en supersports-SUV som RS Q8, men de belastninger, som de stakkels dæk skal udholde under tunge sving, bremsninger og accelerationer, er vanvittige. Et sæt med fire dæk til RS Q8 koster en formue, især fordi du skal skifte dem alle på én gang.
Audi RS Q8 transmissionsproblemer
RS Q8 leveres med en Tiptronic automatisk momentomformergearkasse, som normalt klarer sit arbejde uden større problemer. Der er dog tilfælde, hvor gearkassen bliver tøvende, ikke er i stand til at vælge det rigtige gear og ofte kan være forvirret med hensyn til, hvornår den skal sparke ned, og hvilket gear den skal vælge.
Dette er ikke nødvendigvis et problem i sig selv, da det for det meste skyldes softwarekalibrering, som sandsynligvis er der for at beskytte bilen på grund af RS Q8’s enorme drejningsmomenttal.
Audi RS Q8 affjedringsproblemer
Vi har allerede nævnt, at RS Q8 lider under dækslid på grund af dens enorme vægt og masser af kraft, men det er også tilfældet med affjedringen. Bøsningerne på fronten tager imod meget misbrug, når bilen bremser og accelererer hurtigt, hvilket kan slide dem for tidligt op.
RS Q8 var også en del af en tilbagekaldelse på grund af en forkert kalibreret bagaksel, der forårsagede masser af stress på dækkene og resten af bilens affjedringssystem.
FAQ-afsnit
Er Audi RS Q8 det værd?
Alle biler kommer med problemer, uanset hvor overkommelige eller dyre de er, og RS Q8 er ikke anderledes. Ingen kan dog benægte, at RS Q8 ikke er en af de mest fantastiske SUV’er, man kan købe for penge i disse dage, for det er den.
600 hk+, fantastisk udseende, fantastisk teknologi, fantastisk tilstedeværelse på vejen og en ret spændende køreoplevelse er det, der gør RS Q8 så underholdende og ønskværdig, som den er. Den har måske ikke et Lamborghini-mærke på fronten, men hvis du lukker øjnene under kørslen (hvilket du aldrig bør gøre), kan du være tilgivet for at tro, at du sidder i en Lamborghini Urus.
Er Audi RSQ8 bedre end Audi SQ8?
Audi SQ8 er en aftunet og mere civiliseret version af RSQ8, og mange mener, at den er bedre end RSQ8, fordi den koster op til 20.000 dollars mindre, og fordi den føles virkelig ens at køre. Desuden er SQ8 også den mere komfortable løsning af de to.
Men at købe topmodellen, der har alt, er en virkelig speciel følelse, og det kan SQ8 ikke matche, selv om det er en rigtig god bil.
Er Audi RSQ8 den bedste Audi?
Man kan roligt sige, at Audi RSQ8 er det nuværende flagskib i hele Audi-serien, fordi den byder på enorm kraft, fantastisk udseende, fantastisk teknologi og alt det andet, du kan håbe på i et flagskib fra det 21. århundrede. Audi R8 er måske den fedeste bil, Audi laver, men RSQ8 er det sande flagskib hele vejen rundt.