I vore dage bor de fleste mennesker i overfyldte byer, og det ser ud til, at urbaniseringstendensen ikke vil aftage lige foreløbig. I takt med at byerne bliver mere og mere overfyldte, bliver parkeringspladserne knappe. Byens gader er fyldt med biler, og det er temmelig umuligt at undgå at beskadige bilen i et sådant miljø.
Hvis man dertil lægger, at de fleste storbyer i dag har strenge politikker og afgifter på trængsel og højere emissioner, bliver elbiler billigere, og ICE-biler bliver dyrere at leve med. Hvorom alting er, hvis du ønsker at maksimere billigheden og stadig have en brugbar bypendler, kan en mikrobil-bybil måske være det perfekte valg for dig.
Her kommer Citroën AMI, en helt ny elektrisk mikrobybil, der er designet til at bringe dig fra punkt A til punkt B uden at koste et væld af penge i brændstof, forsikring, parkeringsbøder, emissionsafgifter og trængselsafgifter. Den er måske ikke toppen af luksus, men AMI har alt, hvad du har brug for i en lille bybil.
Med en startpris på næsten ingenting har AMI til formål at blive et almindeligt syn i mange bycentre. Den er lille, nem at leve med og nem at manøvrere. Så i denne artikel vil vi fortælle dig alt om den nye Citroën AMI.
Citroën AMI – drivlinjen
Et batteri på 5,5 kWh i en elbil lyder som en joke i disse dage, hvor biler som Mercedes EQS har batterier på mere end 100 kWh. AMI er dog meget mindre, lettere og mere effektiv end EQS, hvilket betyder, at den kan tilbyde dig en maksimal rækkevidde på 44 miles eller 70 km. AMI får ikke nogen smart DC-snelladning, hvilket betyder, at en fuld opladning vil tage omkring 3 timer.
Med en maksimalvægt på lidt over 1.100 lbs/500 kg er AMI let som en fjer, hvilket betyder, at manøvredygtigheden er en leg. Elmotoren er placeret over forhjulene, hvilket betyder permanent FWD og en maksimal hastighed på 45 km/t/28 mph.
Alt i alt virker drivlinjen i Citroën AMI ikke så imponerende efter moderne EV-standarder, men i betragtning af hvor mange penge Ami koster, og hvor let den er, behøver man virkelig ikke mere fra en lille bypendler.
Citroën AMI – Design og kørsel
Quirky er det rette udtryk, når man vil beskrive, hvordan Citroën AMI ser ud, for AMI ser ens ud både forfra og bagfra. Ingen overhængsler foran eller bagpå betyder, at udsynet er fremragende, og at AMI’en mere ligner en lille quadricykel end en bil. Interiøret er utroligt minimalistisk med kun tre knapper, en Bluetooth-højttaler og et rat.
Køreoplevelsen er virkelig underlig, men samtidig virkelig sjov. Med en så lille formfaktor kan du snige dig gennem trafikken som med en motorcykel. Parkering er så let som det kan blive, og smidigheden er også rigtig god. Den er ikke særlig hurtig eller sportslig, men det har aldrig været hensigten.
Citroën AMI – Pålidelighed og almindelige problemer
Det er stadig for tidligt at sige, om AMI er en pålidelig bil eller ej, fordi den først er begyndt at rulle ud på byens gader. Nogle få ejere har dog klaget over, at AMI’en går gennem sin batteriopladning meget hurtigere end annonceret, hvilket betyder, at du ikke får nær de 44 miles rækkevidde.
Andre problemer omfatter visse kvalitetsproblemer som f.eks. kvaliteten af maling og karrosserispalter. Citroën har dog udsendt en større tilbagekaldelse af AMI’en på grund af problemer med hvor lufttæt passagerkabinen er, på grund af døre, der tilsyneladende ikke lukker ordentligt, og på grund af problemer med viskere.
Citroën AMI – Værdi og praktisk anvendelighed
Med en startpris på mellem 5.000 og 6.000 euro underbyder Citroën AMI Renault Twizy betydeligt. Smart ForTwo EQ er en langt dyrere bil, hvilket gør Citroën AMI til den billigste lille bybil med elmotor, du kan få. Som sådan er der virkelig ikke noget dårligt, vi kan sige om værdiaspektet her.
Praktiske forhold er lidt af en blandet pose, fordi AMI tilbyder to sæder, men disse sæder er virkelig trange for større personer. Bagagerummet er begrænset til en lille sektion bag sæderne, hvilket ikke er så meget.
Video: DRAG RACE – Citroën Ami vs Renault Twizy & mere – mini elbil battle
FAQ-afsnit
Kan en 14-årig køre Citroën AMI?
På nogle markeder er Citroën AMI klassificeret som en quadricykel, hvilket betyder, at selv en 14-årig kan køre den med et særligt kørekort. Nogle markeder kræver slet ikke, at du skal have et særligt kørekort, mens nogle markeder (som f.eks. Storbritannien) kræver, at du skal være mindst 16 år og have et særligt kørekort for at køre Citroën AMI.
Uanset hvad er Citroën AMI trods alt en bil, hvilket betyder, at du har brug for en vis erfaring, viden og ekspertise, når du skal køre AMI, især i overfyldte byer, hvor trafikken er hurtig, uforudsigelig og nogle gange virkelig risikabel.
Giver det mening at købe en Citroën AMI?
Først og fremmest koster Citroën AMI mindre end nogen anden ægte elbil på markedet, hvilket betyder, at det er svært at finde en konkurrent ud over Renault Twizy. Desuden er Citroën AMI designet til at blive brugt i overfyldte bygader som en lille pendlerbil, hvilket gør dit liv meget nemmere og billigere.
Som sådan giver det mening at købe Citroën AMI, hvis du bruger den til det, den er beregnet til. AMI er ikke beregnet til dobbeltrettede veje, motorveje eller åbne veje på grund af dens maksimale hastighed på 28 mph. Det betyder, at hvis du ofte kører på hurtigere veje, giver det ingen mening at købe AMI’en.
Er batteriet på 5,5 kWh i Citroën AMI nok?
En rækkevidde på 40 miles er ikke det bedste, når det gælder elbiler, men ikke mange mennesker vil køre mere end 40 miles på en enkelt dag ved blot at køre gennem byen. Ideen bag AMI’en er, at du kan sætte den i stikkontakten, når du ikke bruger den, hvilket betyder, at du altid skulle have batteri nok til at klare din daglige pendling. Derfor skulle et batteri på 5,5 kWh være nok for de fleste mennesker.