Tilbage i 1948 kom Citroën med den ikoniske 2CV, som nok er den mest ikoniske Citroën-model gennem tiderne. 2CV’en blev den mest solgte bil i sin tid, da der blev produceret mere end 3,8 millioner enheder. Det var også den første bil med fremdrift i historien, der flyttede mere end 1 million enheder på verdensplan.
Citroën Fourgonnette er lidt af en hyldest til den bil, og vi vil fortælle dig alt om den nye Citroën Fourgonnette. Fourgonnette er baseret på den nuværende Citroën Berlingo, hvilket betyder, at den deler det meste af understellet med Berlingo. Karrosseriet er designet og fremstillet af en italiensk sofabygger Caselani.
Motormæssigt kan du vælge mellem tre forskellige motorer, en turbodiesel, en benzinmotor eller endda en fuldt elektrisk model. Det mest attraktive aspekt ved at eje Fourgonnette er nok det ydre design, da den har en retrofuturistisk iteration af den oprindelige 2CV og fås enten som MPV eller varevogn.
Med hensyn til pålidelighed kan du forvente, at Fourgonnette er lige så pålidelig som Berlingo, hvilket betyder, at den for det meste burde være i orden. Værdimæssigt kan du forvente, at Fourgonnette koster omkring 15.000 – 20.000 euro mere end den almindelige Berlingo, mens de praktiske egenskaber er de samme som i Berlingo.
Citroën Fourgonnette – drivlinjen
Som nævnt i introen vil Fourgonnette blive tilbudt med tre forskellige motorer, en 1,5L BlueHDi turbodiesel 4-cylindret motor med 1,5L BlueHDi turbodiesel med enten 100hkh eller 130hk, en 1,2L benzinmotor med enten 110hk eller 130hk eller en fuldt elektrisk e-Berlingo-version med henholdsvis et 50kWh batteri og 136hk.
Disse motorer er koblet til enten en manuel eller automatisk gearkasse og permanent FWD. Du kan forvente at få en rækkevidde på ca. 275 km med e-Berlingo, mens opladning fra 20 % til 80 % skulle tage ca. 30 minutter.
Med hensyn til effektivitet kan du forvente, at Fourgonnette kan køre omkring 55 km/t med dieselmotoren og 40 km/t med benzinmotoren, men manuelle versioner burde også være lidt mere effektive. Man kan roligt sige, at Fourgonnette ikke er lavet til at være hurtig, da den primært er beregnet til kommerciel brug.
Citroën Fourgonnette – Design
Nu er det tid til at tale om design, som helt sikkert er den mest spændende del af den nye Fourgonnette. Fra fronten har Fourgonnette kun lidt til ingen lighed med Berlingo, da den nu anvender et par afrundede forlygter med en umiskendelig 2CV-inspireret kølergrill.
Sideprofilen er primært præget af horisontale linjer over hele bilens karrosseri, mens bagenden rummer to runde bagruder som en hyldest til den originale 2CV. Sidevinduerne på personbefordringsversionen er også lavet til at ligne dem i 2CV’en, mens lastversionen ikke har vinduer i siden.
Hjulene er designet til at efterligne dem, der findes på den originale 2CV, og de udvendige farver er blå og grønne, som endnu en gang minder om den originale 2CV. Hele bilen er en omhyggeligt designet hyldest til den originale 2CV, hvilket betyder, at 2CV-entusiaster vil elske den nye Fourgonnette.
Citroën Fourgonnette – pålidelighed og kørsel
Pålidelighedsmæssigt skulle Fourgonnette ikke være anderledes end den almindelige Citroën Berlingo, som har tendens til at tilbyde middelmådige pålidelighedsresultater som helhed. De fleste fremtrædende bilmagasiner og uafhængige testere har sagt, at Berlingo enten ligger i midten eller lidt i den nederste ende af listen over “mest pålidelige biler”.
Køreoplevelsen er også forholdsvis uændret i forhold til Berlingo, hvilket betyder en komfortabel kørsel, en anstændig lydisolering og en god brændstoføkonomi. Berlingo er lidt til den stivere side, især i varevognsversionen, da den også kan transportere en anstændig mængde last.
Citroën Fourgonnette – Værdi og funktionalitet
Prisen er endnu ikke offentliggjort, men de fleste insidere oplyser, at du skal betale omkring 15.000 til 20.000 dollars oven i den oprindelige Berlingo-pris, hvis du vil have Fourgonnette. Hvis disse rygter er sande, kan vi helhjertet sige, at Fourgonnette kun vil blive købt af folk, der virkelig elsker 2CV’eren, og næppe nogen andre.
Denne bil er designet til at være en hyldest, en tur ned ad memory lane for dem, der holder af den originale 2CV. Den får ikke noget særligt i forhold til den almindelige Berlingo, bortset fra det udvendige design, som er meget coolere. Den praktiske funktionalitet er forholdsvis uændret, hvilket betyder masser af plads overalt, men nye vinduesdesigns hæmmer udsynet en smule.
FAQ-afsnit
Hvornår kommer Citroën Fourgonnette på markedet?
Den nye Fourgonnette blev først afsløret for offentligheden for et par uger siden, hvilket betyder, at der ikke er mange oplysninger ude lige nu. Nogle siger dog, at leveringerne vil begynde så tidligt som i slutningen af oktober 2022, og at antallet af producerede enheder vil afhænge af den indledende interesse.
Da Caselani ikke er en bilproducent, der producerer store mængder biler, er der gode chancer for, at du bliver nødt til at vente lidt, før du kan få fingrene i den nye Fourgonnette.
Er den nye Citroën Fourgonnette det værd?
Svaret på dette spørgsmål er både subjektivt og objektivt. Subjektivt set vil de, der er glade for 2CV’en, sandsynligvis flokkes om den nye Fourgonnette på grund af dens arv og design. Objektivt set er Fourgonnette blot en Citroën Berlingo med et karrosserisæt, der koster et væld af penge oven i den oprindelige pris, som man skal betale for Berlingo.
Som sådan kan vi kun virkelig anbefale Fourgonnette til dem, der vil have den uanset hvad. Denne bil er ikke skabt til at blive købt med fornuft, men snarere med hjertet, da den minder om en tid, hvor Citroën lavede den ikoniske 2CV. Fourgonnette sælger følelser, arv og levned, ikke praktisk anvendelighed, effektivitet eller endda værdi.
Hvad er forskellen mellem Citroën Berlingo og Citroën Fourgonnette?
De to mest indlysende forskelle er prisen og det ydre design. Fourgonnette koster langt flere penge end Berlingo, og den har et stærkt redesignet ydre, der er inspireret af 2CV’eren. Synligheden er lidt bedre med Berlingo, men alt andet skulle se og føles mere eller mindre ens ud.