Volkswagen ID. Buzz er en batteridrevet elektrisk minivan, som VW først præsenterede tilbage i 2017 som konceptbil. Siden da er ID. Buzz kommet til salg i 2021, og den minder om VW’s gammeldags varevogne fra 60’erne, men med en klar fokus på elektrificering. I denne artikel vil vi fortælle dig alt om den helt elektriske Volkswagen ID. Buzz, og hvorfor du bør købe en.
Til at starte med er ID. Buzz fås i et par forskellige former, en model med kort akselafstand, en model med længere akselafstand eller endda som campervan. Den nye ID. Buzz får et stort batteri med en anstændig rækkevidde, som burde være mere end nok for de fleste. Med op mod 200 hk er ID. Buzz en af de mest kraftfulde VW-vans nogensinde.
Designmæssigt er ID. Buzz er fremtidsorienteret takket være glatte karrosserilinjer og futuristisk udseende forlygter, men stadig med en klar inspiration fra VW-campingvogne fra fortiden. Interiøret er pænt indrettet med alle de faciliteter, man kan forvente af en ægte elbil fra det 21. århundrede.
Dommen er stadig ikke klar over VW ID’s pålidelighed. Buzz er alt for ny. Vi bliver nødt til at vente et par år, og så vil vi være i stand til at vurdere ID ordentligt, om Buzz er en pålidelig bil eller ej. Værdimæssigt er det ID. Buzz kommer med et heftigt prisskilt, men det er tilfældet med alle nye VW elbiler. Praktiskheden er ret fremragende, fordi ID. Buzz kan rumme op til 7 personer.
VW ID. Buzz – drivlinjen
Volkswagen ID. Buzz får det velkendte 82 kWh-batteri, som findes i mange andre VW ID. modeller, hvilket betyder, at effekten er vurderet til 201 hk, mens drejningsmomentet er vurderet til 229 lb-ft. Dette batteri er koblet til en enkelt elmotor, der driver baghjulene med en 0-60 mph-tid på omkring 10 sekunder, hvilket er et ret anstændigt tempo for en varevogn.
Det giver dig en rækkevidde på omkring 205 miles, og du kan oplade ID. Buzz ved hjælp af en DC 175 kW hurtigoplader fra 20 % til 80 % på ca. 30 minutter eller deromkring. Langsom AC-opladning i hjemmet tager ca. 8-9 timer, hvilket er forståeligt nok, når man tænker på, hvor stort batteriet er.
Alt i alt er VW ID. Buzz får en kompetent drivlinje, der bør tilfredsstille de fleste mennesker derude. Op over 200 hk i en VW varevogn er ikke noget man ser ofte, især ikke med et batteri, da EV’er har en tendens til at tilbyde dig 100 % af kraften på et givent tidspunkt.
VW ID. Buzz – Design og kørsel
Designmæssigt er VW ID. Buzz er en blanding af både fortid og fremtid, da den primært er tænkt som en genskabelse i det 21. århundrede af den ikoniske VW-camper fra 1960’erne. Den tofarvede lak er direkte inspireret af den bil, mens alt andet er lavet for at se futuristisk ud, især forlygterne og baglygterne. Interiøret er ekstremt moderne og farverigt for at skabe sammenhæng med det ydre på en sammenhængende måde.
Når det kommer til køreoplevelsen, er VW ID. Buzz ikke noget særligt, da det trods alt er en varevogn. Det betyder, at den er komfortabel nok, men slet ikke dynamisk. Tyngdepunktet holdes lavt takket være batterierne, der er monteret under sæderne, men det sletter stadig ikke det faktum, at der er tale om en varevogn.
VW ID. Buzz – Pålidelighed og almindelige problemer
Volkswagen ID. Buzz er alt for ny til, at vi kan vurdere ordentligt, hvor pålidelig eller upålidelig den virkelig er. Det lykkedes dog VW at standse produktionen af den nye ID. Buzz allerede inden den for alvor kom i gang på grund af problemer med bilens batteri.
Andre problemer omfatter visse kvalitetsproblemer, som sandsynligvis vil blive udjævnet, inden bilen når et større antal kilometer. Alt i alt er dette ret almindeligt for helt nye biler, fordi de er helt nye. Vi bliver nødt til at vente et stykke tid, før vi virkelig kan sige, at ID. Buzz er pålidelig.
VW ID. Buzz – Værdi og funktionalitet
Med en startpris på omkring 45.000 dollars uden ekstraudstyr er VW ID. Buzz er virkelig dyr, men det er desværre tilfældet med alle VW ID. biler. Elbiler koster flere penge at fremstille i dag, men disse priser burde i teorien falde en smule efter et stykke tid.
Praktiskheden er fremragende, da ID. Buzz kommer i et par forskellige varianter med plads til mellem 5 og 7 passagerer i alt. Bagagerummet er enormt, og uden et overhæng foran er udsynet foran perfekt. Synligheden bagud er ikke lige så god, men ID. Buzz får masser af assistentsystemer, der hjælper dig med at parkere den uden problemer.
Video: Den nye Volkswagen ID Buzz er VW-bussens tilbagevenden!
FAQ-sektion
Skal jeg købe Volkswagen ID. Buzz?
Hvis du er på markedet for en familie-EV-bil med plads til 7 personer, som også er rimeligt velindrettet, moderne og cool, så er VW ID. Buzz måske lige så godt være dit perfekte valg. Selvfølgelig er der nogle elbiler på markedet, som er betydeligt billigere, men ID. Buzz er en speciel bil, og den fortjener en prisstigning.
På den anden side, hvis du ikke har brug for 7 sæder, vil jeg foreslå at købe noget mere almindeligt, da elektriske varevogne ikke er de mest effektive EV’er derude, men de bærer en betydelig prisstigning. Som sådan ville jeg hellere gå efter en veludstyret VW ID. 4.
Er der en hybridversion af VW ID. Buzz?
Nej, den Volkswagen ID. Buzz fås udelukkende som en elektrisk varevogn, som det er tilfældet med alle andre biler i VW ID. serien. Det betyder, at ID. Buzz sandsynligvis kun vil blive tilbudt som en elektrisk varevogn, og at du ikke vil kunne købe den med hverken hybrid- eller ICE-drivlinje.
Heldigvis er der masser af valgmuligheder for hybridfamiliebusser/MPV’er inden for VW og i resten af bilindustrien.
Hvorfor har VW lavet ID. Buzz?
Volkswagen ID. Buzz findes, fordi VW så en mulighed i at blande en af de bedste VW-biler fra fortiden med fremtidens teknologi. Den originale VW-camper var sandsynligvis den mest berømte lille varevogn nogensinde, og VW ønskede at hylde den originale camper og samtidig forsøge at tjene et par penge ved at sælge den.