Porscher er nu kendt for at være yderst pålidelige og veludviklede biler, men det har ikke altid været tilfældet, da Porsche engang kæmpede for at lave pålidelige biler. Cayenne er en af de mest problematiske nyere Porsche-modeller, både fordi den er kompleks, og fordi den bruger mange VAG-dele.
Alt i alt er de fleste af disse ikke upålidelige i sig selv, men hvis de ikke bliver vedligeholdt korrekt, bliver de det. Porscher er lavet med henblik på tilstrækkelig vedligeholdelse, hvilket betyder, at uden det har de en tendens til at falde fra hinanden relativt hurtigt.
Den mest problematiske Cayenne-model er den 1. generation, mens de to senere generationer faktisk er bedre. De mest almindelige Porsche Cayenne-problemer omfatter kølervæskelækager, problematiske transmissioner, for tidlig dækslid, problemer med overføringshuset og motorproblemer.
De fleste af disse kan løses uden alt for meget besvær, men de koster en masse penge at reparere. Det er virkeligheden ved at eje en Porsche, da Porscher har en tendens til at være dyre, uanset hvordan man ser på det.
Lækage af kølevæske
En af de mest tvivlsomme designbeslutninger i Porsche Cayenne-historien er kølevæskeledningerne af plastik, da de har en tendens til at blive slidt for tidligt, selv på eksemplarer med lavt kilometertal. Dette problem kan løses relativt nemt ved blot at udskifte disse rør med aluminiumslanger.
Porsche er dog ikke villig til at dække omkostningerne, som er mere end 3.000 dollars. Nogle siger, at disse problemer er så problematiske, at de endda kræver en komplet tilbagekaldelse. Porsche var ikke så interesseret i disse problemer, hvilket i sidste ende førte til et gruppesøgsmål mod Porsche, mens NHTSA stadig undersøger sagen.
Problemer med transmission
De fleste Cayenne-modeller leveres enten med den ældre Tiptronic-momentomformer eller en moderne PDK-dobbeltkoblingsgearkasse med dobbeltkobling. Den 1. generation af Cayenne kunne endda fås med en manuel gearkasse, men man kan roligt sige, at næsten ingen valgte en manuel Cayenne.
De ældre automatiske gearkasser er kendt for at blive rykvise og støjende, hvilket senere fører til, at de går helt i stykker. Disse skyldes for det meste aggressive skift og forkert vedligeholdelse, så sørg for at holde øje med disse, hvis du er på markedet for en Cayenne.
For tidlig slitage af dæk og bremser
Porsche Cayenne er en stor, tung og kraftfuld bil med brede, kraftige dæk. Dette er en almindelig opskrift på for tidlig dækslid, især hvis de ikke er korrekt oppumpet og afbalanceret korrekt. De skal også efterspændes oftere end de fleste biler, og det er nødvendigt at rotere dem.
Alt i alt skal du ikke blive alt for overrasket, hvis du bruger dækkene hurtigere end normalt, især hvis du vælger de mere eksklusive Turbo- og GTS-modeller. Det er mere eller mindre den samme historie med bremserne også, for det er en vanskelig opgave at standse en så stor luksusskude.
Problemer med overførselssæt
Nogle Porsche Cayenne-modeller er kendt for at have problemer med transferkassen, mens de tilbagevendende problemer med transferkassen er minimale. Problemet her er dog, at disse problemer har tendens til at dukke op selv på eksemplarer med lavt kilometertal, og nogle kilder nævner 70k-90k mile-mærket som det almindelige område for denne slags problemer.
Det lyder ikke nødvendigvis så slemt, især hvis det sker under garantien. Det er dog mere eller mindre det tidspunkt, hvor de fleste Cayenne-modeller ikke længere er dækket af garantien, og reparationsomkostningerne kan nemt strække sig mod og potentielt endda over 5.000 dollars.
Motorproblemer
De to mest almindelige motorproblemer med Porsche Cayenne er problemer med at starte motoren og potentielt døde motorer. Disse problemer er ofte forårsaget af defekte brændstofpumper, så sørg for at kontrollere dem, hver gang du tager din Cayenne ind til et serviceeftersyn.
Det skal siges, at nogle Cayenne-modeller oplever problemer som disse allerede før 50.000-mile-mærket, og nogle af dem gik så langt som til at have brug for en komplet motorudskiftning. Dette er et stort potentielt problem, da en komplet motorudskiftning faktisk kan afskrive første eller endda anden generation af Cayenne helt.
FAQ-afsnit
Er Porsche Cayenne det værd?
Det afhænger af, hvem du spørger, da nogle er villige til at bruge de ekstra vedligeholdelsespenge for at få glæde af en Porsche. Nogle finder det imidlertid latterligt at bruge rekordstore beløb på vedligeholdelse af en SUV, der potentielt er 10-20 år gammel.
Selv om nogle Cayenne-modeller er billige at købe, er ingen af dem billige at eje. Selv om de fleste mennesker køber Cayenne-modeller, fordi de elsker Porsche-mærket, og de nyder den ekstra opmærksomhed på detaljer og materialer af høj kvalitet, er alle klar over, at de ikke er den objektivt set bedste måde, man kan bruge brugtbilspenge på.
Hvilken Porsche Cayenne er den værste?
Det må være den allerførste Porsche Cayenne-model fra før-faceliftet, da den ser underlig ud og er for gammel til en moderne køber. Nogle 1. gen Cayenne-modeller kan fås for et fjollet lavt beløb, hvilket betyder, at den samlede efterspørgsel efter 1. gen Cayenne-modeller er tynd og næsten ikke-eksisterende.
Nogle 1st gen Cayenne-modeller er så billige at købe, men så dyre at eje, at ingen er villige til at købe dem. Selv dem, der gør det, vedligeholder dem næsten aldrig ordentligt, hvilket betyder, at der er mange af disse modeller med 100-200k miles plus med manglende pålidelighed og alle mulige uoriginale dele og tvivlsomme reparationer.
Hvorfor er Porsche Cayenne så dyr at vedligeholde?
Der er et par forskellige grunde til, at Porsche Cayenne koster så mange penge at vedligeholde. Begyndende med kompleksitetsniveauet, high-end materialer, tilgængeligheden af reservedele, Porsche-mærket, motorerne og modelårene. Cayenne SUV’er er fyldt med alle mulige teknologier, gadgets og funktioner, hvilket betyder, at der er meget af det, der kan gå galt.
Mange Cayenne-modeller bruger materialer som kulfiber til enten bremserne eller specifikke interiørkomponenter, som er ekstremt dyre, og alene servicering af disse kan være overordentligt dyrt. Porsche-dele er ikke lige så udbredte som Toyota- eller Honda-dele, og Porsche-mærket kræver også en særlig behandling, og derfor tager de fleste Porsche-forhandlere dumme penge for selv simple opgaver.