Almindelige problemer med BMW-kølesystemet

BMW fremstiller nogle af de smukkest designede biler på markedet. Deres biler er også kendt for deres præcision, exceptionelle ydeevne og fremragende håndtering. På trods af alle de gode ting ved BMW er disse biler også en af de mindst pålidelige. Et af de almindelige problemer, som BMW står over for, er problemer med kølesystemet.

Kølesystemet i en bil er ansvarlig for at holde motoren fra at overophede ved at overføre varmen til luften. Det gør det ved at blande vand og kølevæske i hele motoren. Som følge heraf er det med til at kontrollere motorens temperatur og forhindre, at den overopheder.

Når kølesystemet har problemer, vil motoren blive overophedet, og det vil også påvirke flere dele, der er forbundet med den. Ikke desto mindre, hvad er nogle af de almindelige BMW-kølesystemproblemer?

Almindelige BMW-kølesystemproblemer er en defekt vandpumpe, en radiatorlækage, en utæt radiator og en dårlig termostat. Ved at reparere disse dele kan kølesystemet repareres.

Hvad er de almindelige problemer med kølesystemet hos BMW?

En defekt vandpumpe

En vandpumpe er designet til kontinuerligt at cirkulere kølevæske fra radiatoren til bilens motorblok for at forhindre overophedning. Den bruger flydende køling i form af vand, der strømmer gennem flere slanger for at reducere varmen. Hvis vandpumpen svigter, vil din motor derfor ikke blive kølet ordentligt, og den vil blive overophedet.

Tegn på en defekt vandpumpe er lækage af kølevæske, overophedning af motoren, hvinende lyde og en korroderet vandpumpe. Hvis dit kølesystem har problemer på grund af en defekt vandpumpe, er du nødt til at reparere vandpumpen for at løse problemet.

  Nye dæk & hjulskifte BMW e30 pris

De fleste BMW-vandpumper svigter på grund af alder eller kraftig brug af køretøjet. Derfor er de fleste BMW vandpumpeproblemer eller problemer med kølesystemet mere almindelige i ældre biler end i nye biler.

Radiatorlækage

Radiatoren hjælper med at slippe af med overskydende varme fra motoren. Den er en del af kølesystemet sammen med vandpumpen, blæseren, kølerslangerne og termostaten. Hvis køleren har en lækage, vil det derfor påvirke din bils kølesystem. Nogle af tegnene på en dårlig radiator er overophedning af motoren, slamophobning i radiatoren, lavt kølevæskeniveau og utæt kølevæske.

Du bliver nødt til at udskifte en utæt eller beskadiget køler for at afværge dette problem. Hvis du ikke gør det, vil det også påvirke kølerslangerne og forårsage flere problemer med kølesystemet.

Utætte kølerslanger

Hvis køleren og vandpumpen er i orden, men kølerslangerne er beskadigede eller utætte, vil din BMW’s kølesystem stadig have problemer. Vandet, der køler motoren, strømmer gennem flere kølerslanger. Så hvis en af slangerne er beskadiget eller har en lækage, vil vandet ikke have det ideelle tryk til at køle motoren, og det kan også løbe ud.

Som følge heraf vil motoren begynde at overophede, da den ikke vil blive kølet tilstrækkeligt. Et af de almindelige tegn på en dårlig køler slange er lækage af kølevæske. Du bliver nødt til at udskifte de utætte eller beskadigede kølerslanger. Kølerslanger bør udskiftes hver 60.000 miles eller hvert fjerde år.

En dårlig termostat

Termostaten er også en anden vigtig del af BMW’s kølesystemproblemer. Da termostaten spiller en vigtig rolle for køling af din bil, skal du udskifte den, når den bliver dårlig, defekt eller svigter. Termostatens formål er at regulere mængden af kølevæske, der recirkuleres tilbage til motoren.

  Lån penge til BMW 330i - Billån & finansiering

Symptomer på en dårlig termostat er motoroverophedning, varmesvingninger, stigende temperaturer, temperatursvingninger og lækager. Bemærk, at når din motor er varm, åbner termostaten bredt for at lade den køle af, men når motoren er kold, forbliver den lukket for at lade motoren varme op til den ideelle temperatur.

FAQ

Hvad er de almindelige tegn på problemer med din BMW’s kølevæskesystem?

Det er ikke særlig svært at identificere, om der er et problem med din BMW’s kølesystem, da der er flere symptomer at holde øje med. Almindelige tegn på et kølesystem med problemer er dampende motorhjelm, lækage af kølemiddel, hvid udstødningsrøg og høj motortemperatur. Hvis du tilfældigvis bemærker et af disse tegn, skal du tage din bil til mekanikeren.

Hvilke BMW-modeller er synonymt med problemer med kølesystemet?

Problemer med kølesystemet er almindelige i alle BMW-modeller. Ikke desto mindre er der nogle modeller med flere kølevæskeproblemer end andre, f.eks. modellerne BMW 3-serie (E46) fra 1999 til 2005, BMW 3-serie fra 2006 til 2011 og BMW X5 fra 2007 til 2012. Ejere af disse BMW-modeller bør være meget opmærksomme på deres bils kølesystem.

Hvorfor mister min BMW hele tiden kølevæske?

Hvis din BMW mister kølevæske, er det et tegn på, at der er en lækage et sted i kølevæskesystemet. Nogle af de mistænkte er en dårlig hovedpakning, en beskadiget køler eller et svagt kølerdæksel. Hvis du opdager, at du har en kølervæskelækage, bør du besøge din mekaniker, før det fører til alvorlige problemer, der vil koste dig meget.

  Nye dæk & hjulskifte BMW e31 pris

Efter hvor lang tid skal jeg skylle min BMW-kølevæske?

Ligesom enhver anden væske i din bil er det meget vigtigt at skifte eller skylle den gamle kølevæske ud for at sikre en problemfri drift af din BMW. Det anbefales at skylle kølevæsken hvert 30.000 miles eller hvert andet år. Der er dog nogle få tilfælde, hvor BMW’en kan gå uden skylning i en længere periode.

Hvordan kan jeg se, om min kølevæskeslange er tilstoppet?

Start med at fjerne kølerdækslet, når bilen er kold. Tænd derefter din smartphone lommelygte og kig ind i køleren. Hvis kølervæsken ligner muddervand eller lugter af gummi, eller hvis kølerlamellerne er korroderet med hvide, skorpede aflejringer, er din kølerslange tilstoppet. Få en mekaniker til at kigge på den og få den fjernet.

Konklusion

Nu hvor du kender nogle af de almindelige problemer med BMW-kølesystemet, bør du sørge for at få din BMW efterset og serviceret som anbefalet. De fleste problemer med BMW’s kølesystem opstår på grund af uagtsomhed eller mangel på korrekt pleje. Med den rette pleje og vedligeholdelse kan de fleste af disse problemer undgås.

Derudover bør BMW-brugere sikre sig, at de har det rigtige niveau af kølevæske og skylle det ca. hver 30.000 miles.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z