Almindelige Ford Ranger 3.2 Motorproblemer

Ford Ranger - Almindelige problemer & fejl

Ford Ranger er en af de mest populære Ford-lastbiler nogensinde, fordi den er stor nok til de fleste mennesker, men ikke er gigantisk som nogle af Fords F-serie lastvogne er. Alt i alt er Ford Ranger en god bil, da den giver en virkelig alsidig midsize truck-oplevelse med fremragende træk- og ydeevne. For at en Ranger kan gøre det, har den brug for en potent og pålidelig motor, så hvad er de almindelige problemer med Ford Ranger 3.2-motoren?

De mest almindelige Ford Ranger 3.2 motorproblemer omfatter defekte oliepumpedræn, problemer med dobbeltmasse-svinghjul, problemer med brændstofindsprøjtningssystemet, lækager i intercooler, slangeforringelse og EGR-problemer. Disse problemer er relativt almindelige med mange generationer af Ford-lastbiler og Mazda BT-50, som også bruger denne motor.

Alt i alt er 3,2L-motoren robust og ret pålidelig, hvilket betyder, at du kan forvente, at den holder rigtig længe, hvis du passer ordentligt på den. Når det er sagt, må vi dog nævne, at mange ejere af denne motor ikke er særlig rettidige med vedligeholdelsen, hvilket er grunden til, at den kan have fået et dårligt ry i nogle af Fords inderkredse.

Vi vil nu gå i dybden med alle disse almindelige Ford Ranger 3.2 motorproblemer, hvilket inkluderer at fortælle dig, hvad der forårsager disse, og hvordan du kan løse dem.

Defekt oliepumpe afløb

3,2L-enheden er udstyret med en oliepumpe med variabel flow, der anvender et specielt designet vane-stil-system, som er meget anderledes end et normalt pumpedesign, der er kendetegnet ved et tandhjulstræk. Grunden til, at Ford gjorde dette, var for at gøre motoren mere effektiv, men ulempen er, at dette system lider af en iboende fejl.

  Ford Focus Ecoboost - Almindelige problemer & fejl

Disse systemer kan ikke starte sig selv, hvilket er grunden til, at et olieskift kan være en stor risiko for dem, der ikke er opmærksomme på dette. Hvis du beslutter dig for at køre i Ranger uden at have en oliepumpe, der er primet, kan det medføre, at hele systemet går amok og forårsager enorme skader.

Problemer med dobbeltmassesvinghjulet

Et af de aspekter, som mange 3,2L-ejere elsker, er det faktum, at denne motor leveres med en manuel gearkasse, som mange anser for at være bedre end den automatiske. Denne transmission er udstyret med et dobbeltmassesvinghjul, der er designet til at beskytte drivlinen mod alle de vibrationer, som en dieseldrivlinje normalt udsender, samtidig med at det gør transmissionen mere jævn.

Men med al den friktion, som disse systemer udsættes for, har de en tendens til at blive slidt relativt hurtigt, og hvis der ikke tages hånd om det med det samme, vil det også lægge yderligere pres på koblingen. Den nemmeste måde at se, om dit dobbeltmassesvinghjul er skyld i det, er, hvis du hører raslende lyde, mens du trykker på pedalen.

Problemer med indsprøjtningssystemet

Diesel Ford-motorer og problemer med brændstofindsprøjtningssystemet er virkelig almindelige. 3,2L-motoren her er udsat for fejlkoden P1280, som også er almindelig på tværs af Fords større Heavy Duty-motorer. Disse problemer følges op af en kontrollampe for motoren og en træg motorydelse. Oftest er problemet forbundet med en defekt ICP-sensor (Injection Control Pressure).

For at løse dette problem skal du inspicere hele bilens brændstofsystem og sandsynligvis udskifte nogle få nedslidte slanger og muligvis endda selve ICP-sensoren. Alt i alt er det bedst ikke at ignorere problemer som disse, da de har en tendens til at blive værre med tiden.

  Ford Fiesta Ecoboost - Almindelige problemer & fejl

Utætheder i mellemkøleren

Slanger af dårlig kvalitet er ikke ualmindeligt med nogle af Fords motorer, hvilket betyder, at de kan blive slidt med tiden, blive skøre og til sidst gå i stykker. Dette giver en hel masse problemer med nogle af bilens systemer, især intercooler-systemet, som bliver utæt, hvis det virkelig sker.

Hvis din Ranger begynder at lide af nedsat ydeevne selv under normale kørselsforhold eller endda går i fuld Limp Mode, er der en god chance for, at problemet er relateret til en lækage i intercooleren. Du kan reparere dette ved at bruge varmebestandig tape og lukke lækagen, men det er bedst at udskifte slangen.

EGR-problemer

Udstødningsgasrecirkulationsventilen har til opgave at øge bilens effektivitet, hjælpe med brændstoføkonomien og køle udstødningsgasserne ned. EGR-systemet på 3,2L-motoren afkøles via vand, hvilket betyder, at det er det samme som selve motoren.

Problemet opstår, når der opstår en lækage et eller andet sted, som får alt det vand til at løbe ud. Hvis du ikke opdager dette tidligt nok, er der stor chance for, at du ender med en sprængt pakning i hovedet eller endda en kølervæskelækage. Det er bedst at udskifte EGR-ventilen, når dette sker, da du ikke ønsker at risikere yderligere skader på systemet.

FAQ-afsnit

Hvor længe kan Ford 3.2 Ranger holde?

Hvis du vedligeholder den godt nok, bør denne 3,2L Ranger kunne holde i 20 år eller endnu længere end det. Ford er stolt af at reklamere med, at deres lastbiler er designet og bygget hårdt for at kunne modstå alt det misbrug, der følger med livet som lastbil, og samtidig kunne holde rigtig længe.

  Ford Ranger - Almindelige problemer & fejl

Ranger er i høj grad det samme, men kun hvis du gør alt det, der skal gøres. Hvis ikke, begynder problemerne at hobe sig op og vil i sidste ende føre til livstruende problemer, som helt sikkert vil slå din Ranger ihjel i utide.

Er Mazda BT-50 en Ford Ranger?

Mazda BT-50 deler netop denne motor med Ford Ranger, men vi er nødt til at nævne, at Ford og Mazda lavede disse separat. Det betyder, at selv om de deler en del dele med hinanden, er de forskellige nok til, at de føles forskelligt på vejen.

Ældre Mazda B-serie lastbiler er dog faktisk Ford Rangers med Mazda-mærker, hvilket betyder, at de er næsten identiske.

Skal jeg købe en brugt Ford Ranger?

At købe en brugt Ford Ranger er forbundet med nogle fordele og også nogle få ulemper. Først og fremmest vil du spare en hel del penge ved at købe en brugt Ranger, da Rangers ikke er immune over for værdiforringelse, mens de ikke ændrer sig drastisk gennem årene.

Hvis det lykkes dig at finde en i ordentlig stand, og hvis du ikke har noget imod ikke at have den allernyeste teknologi, er en brugt Ranger en rigtig god idé.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z