Volkswagen-mærket har været igennem en virkelig hård periode i det seneste årti, fordi det gik fra at være det primære premium-bilmærke, der faktisk var overkommeligt og ønskeligt, til et temmelig tvivlsomt mærke takket være Dieselgate-skandalen. VW har dog gjort en indsats for at investere en enorm sum penge i elbiler for at genvinde sin tidligere titel.
VW e Golf er en af de allerførste VW-elbiler, hvilket straks rejser et par spørgsmål om dens pålidelighed. Når et mærke vover sig ud på ukendt territorium, tyder det som regel på problemer, der bare venter på at opstå. Men en elbil er i sagens natur mere enkel i sin konstruktion, hvilket betyder, at e Golf er en relativt pålidelig bil.
Uanset hvad, er der nogle problemer, der er værd at nævne, såsom problemer med opladningsporten, HVAC, forskellige elektriske problemer, problemer med strømforsyning og opladning samt problemer med bremserne. Alle disse problemer kan repareres, men de synes også at være almindelige på mange e Golf-modeller.
Alt i alt er e Golf en virkelig interessant bil, da den kombinerer alle fordelene ved en VW Golf med elektrisk kraft, hvilket gør den til den perfekte Golf til den moderne tidsalder.
VW e Golf – Problemer med opladningsporten
Et af de mest, hvis ikke det mest almindelige problem, som e Golf lider under, er den problematiske låsning af opladningsporten, som er designet til at docke opladeren og låse den under opladning. Dette system er designet, så ingen kan bare gå hen til din bil og trække stikket ud af stikkontakten. Låsene har dog nogle gange en tendens til at sidde fast, hvilket betyder, at du ikke kan afmontere opladeren.
Desuden er porten designet til at immobilisere køretøjet, når nogen forsøger at tage den ud, hvilket betyder, at din bil ikke kan køre, og du kan heller ikke bugsere den. Det er muligt at bruge en skarp genstand til at løsne låsene med magt, men det er ikke en god idé at gøre det, da du kan gøre problemet endnu værre.
VW e Golf – HVAC-problemer
Mange VW e Golf-ejere klager over forskellige HVAC-problemer som f.eks. fuldstændig mangel på luftstrøm, mangel på kold luft eller mangel på varm luft. Det betyder, at systemet ikke er i stand til at køle kabinen ned eller opvarme den, når det er nødvendigt, hvilket kan repareres delvist med en softwarepatch.
Nogle kilder anfører dog, at disse problemer skyldes en defekt varmepumpe eller ødelagte ventiler, hvilket betyder, at disse skal udskiftes, hvis du ønsker at løse problemet permanent. Sørg for at tage din e Golf med til forhandleren for at få dette løst.
VW e Golf – Elektriske problemer
VW e Golf lider undertiden af forskellige elektriske problemer i forbindelse med GPS, bakkameraet, forbindelsessystemerne og Bluetooth. Kameraet kan koble helt fra, gå i stå eller endda blinke, hvilket gør det helt ubrugeligt. Det ser ud til, at den eneste måde at løse dette effektivt på er at udskifte kameraet helt og holdent.
Car-Net-funktioner er også et kendt problem med mange VW-modeller, fordi de har en tendens til at holde op med at fungere uden en åbenlys grund. Dette problem er for det meste forbundet med 2015-modeller, hvilket betyder, at VW har løst problemet for 2016-modeller og opefter.
VW e Golf – problemer med strømforsyning og opladning
Nogle e Golf-modeller lider af defekte strømstyringsmoduler, som kan ødelægge bilens opladningssystem fuldstændigt. Så meget, at du bliver nødt til at udskifte hele modulet for at løse problemet. Det gode er, at det kun er et lille antal biler, der har fået diagnosticeret dette problem.
Et andet problem i forbindelse med modulet eller inverteren medfører, at bilen mister strøm under kørsel. Det gode er, at disse problemer hovedsagelig ramte de tidlige 2015-modeller, mens senere modeller har fået løst dette problem.
VW e Golf – Problemer med bremserne
Mange Volkswagen-biler har lidt af bremserelaterede problemer, specielt problemer med automatiserede forbremser. e Golf synes at være en del af denne gruppe af biler, der enten ikke aktiverer bremserne, når det er nødvendigt, eller aktiverer dem, når der ikke er behov for at gøre det.
Systemet kæmper under ugunstige vejrforhold, især i kraftig regn eller sne, fordi systemet er forbundet med parkeringssensorerne. For 2 år siden blev der rejst en retssag mod VW på grund af disse problemer, så det er bedre at slå systemet helt fra for at være sikker til enhver tid.
FAQ-afsnit
Er VW e Golf det værd?
Volkswagen e Golf er et af de allerførste seriøse forsøg fra VW på at lave en konkurrencedygtig og masseproduceret elbil. De besluttede sig for at tage et velkendt Golf-chassis og spænde et højspændingseltsystem på for at gøre den elektrisk. e Golf er ikke en dårlig bil, men tiderne har indhentet e Golf, hvilket betyder, at VW ID. biler simpelthen er bedre.
Som sådan er e Golf pengene værd, hvis du kan finde en e Golf til en fristende pris, men hvis du kan strække den til noget som en VW ID.3 eller endda en ID.4, så er e Golf ikke pengene værd.
Hvor mange kilometer kan VW e Golf holde?
I den virkelige verden kan e Golf køre op til 150 miles på en fuld opladning, hvilket betyder, at disse estimater tager højde for A/C og alle de andre systemer, som vi har tendens til at bruge i bilen. Du kan måske strække den afstand endnu længere, hvis du forsøger, men realistisk set er 150 miles maks.
Det er her, at nyere elbiler slår VW e Golf, fordi e Golf aldrig var beregnet til at være en elbil fra fabrikken.
Hvor lang tid tager det at oplade VW e Golf?
Langsom opladning tager op til 6-7 timer, mens hurtig opladning fylder batteriet op fra 0 % til 80 % på ca. 45 minutter. Det er anstændigt, når man tænker på, hvornår e Golf kom den, og det er derfor, at e Golf stadig formår at være nogenlunde konkurrencedygtig med de nyeste elbiler.
EV’er, der er designet med et EV-specifikt chassis, har dog en tendens til at være bedre i den virkelige verden.