Suzuki Ignis er måske nok en elegant subkompakt crossover-bybil med god plads i kabinen og stor brændstofeffektivitet, men den har også flere problemer. Men hvad er de almindelige problemer med Suzuki Ignis?
Almindelige problemer med Suzuki Ignis er styretøjsproblemer, tilstoppet EGR-ventil, rygende tændingsafbryder, opladningslyset tændt, elektriske problemer og højt brændstofforbrug. Desuden har brugerne også registreret knirkende eller knirkende lyde, advarselslamper for motorstyring, defekte udluftningsrør og motorstop.
Hvad er de almindelige problemer med Suzuki Ignis?
Tilstoppet EGR-ventil
Et almindeligt problem med Suzuki Ignis er en tilstoppet EGR-ventil. Når du har kørt bilen i flere kilometer, vil EGR-ventilen sandsynligvis tilstoppes. Som følge heraf vil det føre til, at bilen får fejltændinger, dårlig tomgang og dårlig acceleration. For at løse dette problem skal du rense kulstofansamlingen i EGR-ventilen.
Styringsproblemer
Et andet almindeligt problem med Suzuki Ignis er problemer med styringen. Mange brugere har rapporteret, at de har hørt en klirrende eller bankende lyd fra styretøjet, når de drejer fra fuld lås til fuld lås den anden vej. Dette problem er normalt forårsaget af slidte trækstænger. Den bedste måde at løse dette problem på er at udskifte de slidte trækstænger.
Røget tændingsafbryder
Dette problem er specifikt for Suzuki Ignis-modeller, der er bygget mellem 2000 og 2004. Ejere af disse modeller klagede over, at der kom røg fra tændingsafbryderen efter nogen tids brug. Ikke desto mindre var dette problem forårsaget af forkullet fedt inde i tændingsafbryderen.
Ejeren af bilen skal udskifte den dårlige tændingsafbryder for at løse dette problem.
Højt brændstofforbrug
Suzuki Ignis er en af de mest brændstoføkonomiske biler i sin klasse. Så hvis du opdager, at din bil bruger meget brændstof, er der et problem. Et højt brændstofforbrug i denne bil skyldes normalt en svigtende brændstofpumpe. Derfor bør din mekaniker inspicere brændstofpumpen og udskifte den, hvis den er beskadiget eller svigter.
Knirkende eller knirkende støj
Den knirkende eller knirkende støj i denne bil skyldes problemer med affjedringen. Problemer med rullestængerne i nogle af Suzuki Ignis-modellerne forårsager, at de producerer en knirkende eller knirkende lyd. Desuden er denne støj meget almindelig, når man kører rundt om hjørner.
For at løse dette problem skal du påføre noget smørefedt på styrtbøjlerne.
Advarselslampe for motorstyring
Advarselslampen for motorstyring kan tændes på instrumentbrættet på grund af en dårlig iltsensor eller et øget brændstofforbrug. Derfor er det vigtigt at få en professionel mekaniker til at diagnosticere din bil, før du løser problemet. Hvis iltsensoren er dårlig, skal du udskifte den med en god sensor.
Opladningslyset er tændt
Opladelyset lyser, når den integrerede startgeneratorrem bremser. Derudover kan bilen også begynde at gå i stå og have svært ved at starte. For at løse dette problem skal du udskifte den ødelagte integrerede startgenerator med en god en.
Elektriske problemer
Suzuki Ignis kommer ikke med mange elektriske problemer. Ikke desto mindre har Ignis-modeller, der er fremstillet mellem 2021 og 2022, nogle problemer med ledninger. Suzuki har bekræftet, at det positive 12V-kabel kan komme i kontakt med den negative forsyningsledning eller karrosseriet og kan forårsage kortslutning og brand.
Den gode nyhed er, at producenten tilbagekaldte alle de berørte modeller, og at problemet blev løst.
Defekt udluftningsrør
Dette er et andet problem, der fik producenten til at tilbagekalde Suzuki Ignis-modeller fremstillet mellem 1. juli og 30. oktober 2020. På grund af en forkert fremstillingsprocedure er udluftningsrøret muligvis ikke svejset godt fast til brændstoftanken, og det kan løsne sig.
Som følge heraf kan der løbe brændstof ud, når brændstoftanken er fyldt til randen, hvilket øger risikoen for brand.
Motoren går i stå
Producenten tilbagekaldte flere Suzuki Ignis-modeller fremstillet mellem 2015 og 2016 på grund af motorstop. Motorens automatiske stop/start-system bliver defekt, hvilket medfører, at batteriet ikke kan oplades. På grund af dette kan batteriet blive fladt, og motoren kan gå i stå under kørsel.
FAQ
Er Suzuki Ignis pålidelig?
Ja, Suzuki Ignis er en pålidelig bil. Ligesom de fleste af sine søskende er denne model blevet vurderet til at have en pålidelighedsscore over gennemsnittet af de fleste pålidelighedsbureauer. Kun få biler i dens klasse har klaret sig bedre i denne kategori.
Hvor længe holder Suzuki Ignis?
Suzuki Ignis kan holde i mindst 15 år med god pleje og vedligeholdelse. De fleste brugere har rapporteret, at de har kørt mellem 200.000 og 300.000 miles (ca. 482803,2 km). Ejerens kørevaner er dog også med til at bestemme, hvor længe bilen holder. Så hvis du kører forsigtigt og vedligeholder den godt, kan bilen måske køre 300.000 miles eller mere.
Er det dyrt at vedligeholde en Suzuki Ignis?
Nej, det er rimelig billigt at vedligeholde Suzuki Ignis. Det koster nemlig mellem 320 og 400 dollars at vedligeholde denne bil på årsbasis. Dette er billigere end de fleste af dens rivaler, hvilket gør den til en dejlig bybil at køre og drive. Oven i købet er den meget brændstoføkonomisk.
Hvad er den mest pålidelige Suzuki Ignis model årgang?
Suzuki Ignis har været i produktion fra 2000 til 2008, og fra 2016 til dato. På trods af at vi har haft flere fremragende modeller i årenes løb, skiller Suzuki Ignis fra 2022 sig ud som den bil med færrest problemer. Ikke desto mindre er 2023 Suzuki Ignis ikke langt fra, da mange mennesker har bifaldet den for dens minimale problemer og fremragende ydeevne.
Er en brugt Suzuki Ignis værd at købe?
Ja, Suzuki Ignis er en af de bedste Suzuki-modeller at eje. Det skyldes, at denne bil er slank, overkommelig og billig at køre. Desuden er den meget pålidelig, holdbar og praktisk. Men hvis du er på udkig efter en mere sikker, avanceret og højtydende subkompakt crossover bybil, er dette ikke det bedste valg for dig.
Konklusion
Suzuki Ignis er måske ikke så avanceret som de fleste af sine rivaler, men det er en cool bil med masser af fascinerende funktioner. Den er også meget pålidelig, selv om den registrerer flere problemer. Desuden kan de fleste af de problemer, som brugerne har rapporteret, undgås ved hjælp af god reparation og vedligeholdelse. I gennemsnit bør denne bil holde i mindst 250.000 miles (ca. 402336 km), hvis den er velholdt.