Skoda Octavia 1.2 tsi-motoren er en af de mest populære motorer i Skoda Octavia-serien. Den fås i anden og tredje generation af Octavia-modellerne. På trods af at denne motor yder ret godt, kommer den også med flere problemer. Men hvad er Skoda Octavia 1.2 tsi problemerne?
Almindelige problemer med Skoda Octavia 1.2 tsi-modellen omfatter EGR-ventilproblemer, defekt ECU, overdrevent olieforbrug, tilstoppet gaskolbe og tilstoppet DPF. Desuden har nogle brugere også rapporteret om problemer med timingkæde, vibrationer i drivakslen, problemer med dobbeltmasse svinghjul, problemer med pakning af cylinderhovedet og brændstoflækage.
Hvad er de almindelige problemer med Skoda Octavia 1.2 tsi-modellen?
Problemer med EGR-ventiler
Udstødningsgasrecirkulationsventilen (EGR-ventilen) styrer strømmen af udstødningsgas, der recirkuleres, afhængigt af motorbelastningen. Men efter at have kørt bilen i flere kilometer kan denne ventil blive blokeret på grund af kulstofophobning. Som følge heraf kan dette føre til ujævn tomgang eller tøven.
Afhængigt af problemets alvor kan du fjerne EGR-ventilen og rense den eller udskifte den.
Defekt ECU
Et andet almindeligt motorproblem, som Skoda Octavia 1.2 tsi-brugere står over for, er en defekt ECU. Motorstyringsenheden hjælper motoren med at fungere problemfrit ved at styre mængden af brændstof, der kommer ind i motorens cylindre. Så hvis ECU’en er defekt, kan det forårsage en masse motorproblemer.
Den bedste måde at reparere en defekt motorstyringsenhed på er ved at omprogrammere den. Dette burde løse problemet.
Blokeret DPF
Dette er et almindeligt problem i de fleste Skoda-biler med dieselmotorer. Og da Skoda Octavia 1.2 tsi er en dieselmotor, bør brugerne være klar til at håndtere dette problem. Bemærk, at dieselpartikelfilteret (DPF) kan være blokeret af partikler fra brændstofforbrænding.
Dette problem opstår normalt, når føreren ikke kører bilen over lange strækninger. Som følge heraf forbrænder motoren ikke fast affald godt, hvilket fører til en blokering. For at løse dette problem skal du muligvis køre bilen på en åben vej i fjerde gear i ca. 10 til 15 minutter for at forhindre dette problem.
Tilstoppet gaskolbe
Ud over at DPF’en bliver tilstoppet, kan gashåndtaget også blive tilstoppet og forårsage flere motorproblemer. Dette problem kan føre til manglende acceleration og til, at bilen går i stå ved kryds. For at løse dette problem skal du fjerne og rense gashuset.
Øget olieforbrug
Dette er et af de problemer, som brugere af Skoda Octavia 1.2 tsi-motoren bør være klar til at håndtere. Men for at minimere niveauet af olieforbrug skal føreren skifte olie hver 15 til 20k miles i stedet for de normale 30k miles.
Problemer med styringskæden
Der har været flere rapporter om problemer med timingkæden i Skoda Octavia tsi-motorer. Så 1,2-liters TSI-motoren er ikke en undtagelse. Problemet er knyttet til systemet med variabel værdi, der gør det muligt for ventilerne at løfte sig, så motoren kan yde bedre ved højere omdrejninger. Hvis du har fået dette problem, skal du besøge en professionel mekaniker for at løse det.
Problemer med dobbeltmassesvinghjul
Dette er et af de største problemer, som Skoda Octavia-brugere har haft i årenes løb. Ikke desto mindre er den gode nyhed, at producenten tilbagekaldte de berørte modeller, og at problemet blev løst. Dette problem forårsager alvorlige skader på motoren. Hvis du køber en brugt Skoda Octavia, skal du derfor sikre dig, at brugeren har fået løst dette problem.
Drivakselvibrationer
Drivakslen konverterer drejningsmomentet fra din bils motor til hjulene. Ikke desto mindre slides drivakslen også, efterhånden som din bil kører flere kilometer, når den bliver slidt. Du kan begynde at opleve drivakselvibrationer, når din bil rammer mellem 1900 og 2900 omdrejninger pr. minut. Dette er et tegn på, at du bør skifte din bils drivaksel.
Brændstoflækage
Dette er et andet problem, som fik producenten til at tilbagekalde nogle Skoda Octavia-modeller. Brændstoflækage i de berørte 1.2 tsi-modeller skyldes højtryksbrændstofrør. Bemærk, at dette problem er alvorligt, og at det bør behandles straks. Ikke desto mindre har producenten tilbagekaldt de berørte modeller, og problemerne er blevet løst. Det var almindeligt i Skoda Octavia-modellerne fra 2009 og 2011.
FAQ
Hvor pålidelig er Skoda Octavia 1.2 tsi-motoren?
Selv om de fleste anser Skoda Octavia 1.4 tsi-motoren for at være den bedste Skoda Octavia-motor, er det ikke den mest pålidelige motor. Mærket for den mest pålidelige Skoda-motor går til 1.2 tsi-modellen. Denne motor melder ikke om mange problemer, og den er ret pålidelig.
Hvor længe holder Skoda Octavia 1.2 tsi-motoren?
Skoda Octavia tsi-motoren kan holde op til 150.000 km. Men med den rette pleje og vedligeholdelse kan denne motor holde i mere end 200.000 miles. For at dette kan ske, skal brugeren overholde Skoda’s anbefalede planlagte vedligeholdelsesservice. Desuden skal der udvises gode kørevaner.
Hvilken er den bedste Skoda Octavia-motor?
Skoda Octavia er en lille familiebil, der leveres i et femdørs liftback- eller femdørs stationcarrosseriedesign. Den leveres også med flere motorer, herunder 1,2-litr TSI SOHC I4, 1,4-liters 8V I4, 1,6-liters 8V I4, 2,0-liters 8V I4, 2,0-liters CR DOHC I4-motorer og meget mere.
På trods af at de fleste af disse motorer er kraftige og yder godt, er de ikke alle særlig pålidelige. Derfor går titlen for den bedste Skoda Octavia-motor til den 1,4-liters TSI DOHC I4-motor. Denne motor er ikke kun pålidelig, økonomisk og kraftfuld, men den er også holdbar.
Afsluttende tanker
Skoda Octavia er en af de bedst sælgende Skoda-modeller på markedet. Desuden leveres modellen med flere motorvarianter, der giver køberne mulighed for at vælge den motor eller model, der passer bedst til deres behov. En af de mest populære Skoda Octavia-motorer er 1.2 tsi-motoren. Selv om denne motor er pålidelig og økonomisk, er den også forbundet med flere problemer.
Med den rette pleje og vedligeholdelse kan Skoda Octavia 1.2 tsi-motoren holde i lang tid. Ikke desto mindre er det også vigtigt at bemærke, at 1.2 tsi-motoren i andengenerationsmodellen er mere problematisk end den motor, der findes i tredje generation af Skoda Octavia-modellen.