Porsche vs Ferrari pålidelighed – hvilken er bedst?

Både Porsche og Ferrari laver spændende, eksklusive og hurtige luksus- og eksotiske biler. Men de går til værks på en helt forskellig måde. Porsche er kalkuleret, konservativ, men alligevel udtryksfuld, og vigtigst af alt mere tilgængelig, som et Omega-ur.

På den anden side er Ferrari en legende, opmærksomhedskrævende og eksklusiv, ligesom et Rolex-urværk. Chancerne for at se en Ferrari på daglig basis er ret sjældne, bortset fra et par superbil-inficerede byer som Monaco. Porscher er på den anden side langt mere almindelige og mindre en lejlighed.

Og sådanne kvaliteter spiller en stor rolle, når det kommer til pålidelighed. De fleste Porscher er lavet til at blive kørt dag ud og dag ind, og med en sådan hensigt kan du stole på, at en Porsche er pålidelig uanset forholdene eller kilometertallet.

Ferrari’er er derimod italienske og dermed langt mere temperamentsfulde, så man ved aldrig, hvad der kan ske med en Ferrari. Uden skyggen af tvivl er Porscher faktisk langt mere pålidelige, men Ferrari har et par tricks, der udligner spillereglerne.

Porsches pålidelighed

Ifølge mange bilers pålidelighedsindeks og undersøgelser i de sidste par år er Porsche med helt fremme blandt de bedste. Men det var ikke tilfældet for et årti eller to år siden, hvor Porsche kæmpede for at lave pålidelige biler, der svarede til det prisskilt, der normalt er forbundet med en Porsche.

Men i de sidste par år er det lykkedes Porsche at smøge ærmerne op og nå en 2. plads på J.D. Power’s pålidelighedsindeks-hitliste, kun slået af Lexus. Ifølge et par Porsche-insidere er grunden til, at Porscher er så pålidelige, at Porsche-medarbejderne gør sig rigtig, rigtig umage.

  Mercedes 300d pålidelighed - er det en pålidelig brugt bil?

En anden grund til, at Porscher er så pålidelige, er, at mange Porsche-ejere vedligeholder deres biler efter hensigten. Korrekt vedligeholdelse spiller en stor rolle, når det gælder langsigtet pålidelighed, og det ved Porsche-kunderne, selv om Porsche-vedligeholdelsesomkostningerne til tider er astronomiske.

Den mest pålidelige Porsche-model er Porsche 911 takket være årtiers forsøg og fejltagelser og en utrolig vidende og vedvarende loyal kundekreds. Den mindst pålidelige Porsche-model er Boxster-modellen, men pålidelighedsniveauet ligger stadig over gennemsnittet i branchen.

Ferrari pålidelighed

Ferraris pålidelighed kan simpelthen ikke være på niveau med Porsche, fordi Porsche har VAG, og Ferrari har Ferrari. Når det er sagt, bliver Ferrari’er købt med følelser og kørt med følelser, og under sådanne omstændigheder er niveauet af pålidelighed og anvendelighed noget udvisket.

Og det bør de være, hvis man kører en Rosa Corsa Ferrari superbil med mellemmotor med Rosa Corsa-motor. Når det er sagt, bør Ferrarier også køres for at fungere ordentligt, men det er sjældent tilfældet, fordi de værdier, der er forbundet med Ferrari, er stærkt afhængige af niveauet af brug og akkumulerede kilometer.

Det betyder, at mange Ferrarier kun bliver taget ud til særlige lejligheder, og det kan være skadeligt for nogle af de mekaniske og elektriske aspekter af en Ferrari. Alle Ferrari-modeller bør f.eks. efterlades tilsluttet en døgnoplader, da batteriet ellers hurtigt vil løbe tør for strøm.

Og hvis dette sker, kan flere forskellige komponenter fejle, hvilket kan resultere i eksorbitante reparationsomkostninger. Ferrarier er kompromitteret i et forsøg på at levere spænding og ydeevne, mens Porscher er lidt mere ”almindelig” i de fleste tilfælde. Og det spiller en stor rolle for pålideligheden og vedligeholdelsesomkostningerne.

  Hvad er de bedste luksusbiler med hensyn til sikkerhed og pålidelighed?

Ferrari og Porsche vedligeholdelsesomkostninger

Generelt er både Ferrari og Porsche nogle af de dyreste mærker, når det kommer til vedligeholdelse. Men mellem de to koster Ferrari’erne langt mere at købe og vedligeholde. Selv om Porsche også er dyre at vedligeholde, er de langt fra i nærheden af Ferrarier.

En Ferrari er den ultimative statusmobil, især hvis man tager vedligeholdelsesomkostningerne i betragtning. Men det, Ferrari gør rigtigt, er, at med enhver ny Ferrari, du køber, får du en gratis 7-årig service- og vedligeholdelsesplan inkluderet i prisen, og du kan forlænge denne plan i op til 15 år.

Det er værd at nævne, at planforlængelsen normalt koster 4-5.000 dollars, og at de 8-cylindrede modeller vil koste mindre sammenlignet med en 12-cylindret bil, især en V12-superbil med midtermotor. Porches tilbyder ikke en så lang vedligeholdelsespakke, men vedligeholdelsesomkostningerne er ikke så høje.
Når det er sagt, er det et muligt økonomisk selvmord at købe en Ferrari, som ikke er dækket af sådanne pakker, især hvis du ejer nogle af de klassiske Ferrari-modeller i mere begrænset oplag. Porsche-reservedele er let tilgængelige i de fleste tilfælde, det er ikke tilfældet med en Ferrari.

FAQ-afsnit

Hvad er den centrale forskel mellem Ferrari og Porsche?

Ferrari’er er mere eksklusive, mere luksuriøse og dyrere. Desuden er Ferrarier normalt langt dyrere og mere eftertragtede. Når det er sagt, er Porsche’er mere praktiske, mere pålidelige og billigere at købe.

  Hvad er de bedste cabrioleter med hensyn til sikkerhed og pålidelighed?

Enhver Ferrari derude er klassificeret som en superbil, mens Porsche laver et par modeller, som let forveksles med en Audi eller en BMW. Det gør Ferrari ikke, og det er en af grundene til, at Ferrari-mærket er et af de mest værdifulde på planeten.

Er Ferrari hurtigere end Porsche?

I modsætning til hvad mange tror, er Porsche hurtigere 0-60 mph, men Ferrari’er tager kagen når det kommer til topfart. Noget som en Porsche 911 Turbo S klarer 0-60 mph på under 2,5 sekunder, og næppe nogen Ferrari derude vil nogensinde kunne matche det.

Men Ferrarier er bedre i toppen med mange modeller, der nemt kan nå over 210 mph, hvis du har plads til det, naturligvis.

Hvad er de mest værdifulde Porsche- og Ferrari-modeller, der nogensinde er fremstillet?

Den dyreste Ferrari, der nogensinde er solgt, var en Ferrari 250 GTO-racerbil fra 1963, som blev solgt for astronomiske 52 millioner dollars i 2013. Men en anden 250 GTO formåede at blive solgt for svimlende 70,2 millioner dollars i 2018.

Der er solgt en hel del Porscher til flere millioner dollars gennem årene, men Le Mans Porsche 917K fra 1970 holder rekorden med sølle 14 millioner dollars, hvilket er absolut peanuts sammenlignet med en 250 GTO.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z